Mimar, şehircilik uzmanı
(D. 12 Eylül 1921, Antalya - Ö. 22 Şubat 2009, İstanbul). Türk Ocakları
kurucularından Dr. Hasan Ferit Cansever’in oğludur. Çocukluğu Bursa’da geçti.
Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Yüksek Mimarlık Bölümü (1946) mezunu.
Doktorasını 1949’da İstanbul Üniversitesi Sanat Tarihi Bölümü’nde tamamladı. 1947–51
yılları arasında DGSA’da öğretim üyeliği yaptı, 1951’de kendi mimarlık bürosunu
kurdu. 1957 yılında İstanbul Belediyesi’nde planlama danışmanı olarak çalıştı
ve İstanbul Metropolü Gelişme Biçimi ile ilgili ilk çalışmaları yaparak, çözüm
alternatiflerini geliştirdi. 1957’de İmar Yasası ve İmar İskân Bakanlığı
kuruluş çalışmalarına katıldı. 1960’ta doçent oldu ve ODTÜ Mimarlık Fakültesi’nde
iki yarıyıl diploma projesi hocalığı yaptı. 1961’de İstanbul Belediyesi
Planlama Müdürlüğü’nün kuruluşunu sağladı ve İstanbul Geçiş Dönemi Nazım Planı’nı
hazırlattı. 1974-75’te İmar İskân Bakanlığı’nda danışmanlık ve İstanbul Nazım
Plan Bürosu başkanlığı görevinde bulundu. 1975–80 yılları arasında İstanbul
Belediyesi’nde İstanbul metropol gelişme planı, 1980’de Ankara Belediyesi’nde
metropol planlama, yeni yerleşimler, kent merkezleri ve koruma sorunları gibi
konularda danışmanlık görevleri üstlendi. 1980’de Edirne Devlet Mühendislik Mimarlık
Akademisi (Trakya Üniversitesi) Mimarlık Bölümü’nde bir yarıyıl diploma projesi
yönetti. 1983’te Mekke Üniversitesi’nde eğitim programı hazırlık danışmanı
olarak çalıştı. Aynı yıl, Uluslararası Ağa Han Mimarlık Ödülü jürisine seçildi.
Çeşitli alanlardaki
tasarım ve uygulamalarında modern mimarlığın sorunlarına çevresel ve kültürel
değerlere ağırlık vererek yaklaşan Cansever, mimarlık ve kent sorunları üzerine
çeşitli makaleler yayımladı. Mimaride evrensellik ve yerellik, standartlar ve
çeşitlilik, mimarinin genetik meseleleri ve tezyincilik konularında teorik
görüşlerini, uygulamalarında gündeme getirdi. 1980’de Türk Tarih Kurumu binası
(Ertur Yener ile, 1951–67, Ankara), Ahmet Ertegün Evi yenilemesi (1971–73,
Bodrum) ile ve 1992’de M. Öğün, E. Öğün, F. Cansever ile üç kez Ağa Han
Mimarlık Ödülünü kazandı. Cansever, tarihsel Türk mimarlığı ile çağdaş
mimarlığı başarılı bir şekilde yorumlayabilmiş olması nedeniyle Kültür ve
Turizm Bakanlığı 2005 Kültür ve Sanat Büyük Ödülü’nü, ayrıca çeşitli ulusal ve uluslararası
yarışmalarda dereceler aldı.
Ertur Yener ve Mehmet
Tataroğlu ile birlikte 1958 yılında Diyarbakır Koleji Müsabakası’nı ve 1960’ta
Orta Doğu Teknik Üniversitesi Uluslararası Proje Müsabakası’nı kazandığı halde
bu projeleri uygulanmadı. 1980’de hazırladığı Ankara Ulusal Müze projesi,
1984’te hazırladığı Avanos Kaya Oteli projesi, Ankara Batıkent için
geliştirdiği konut projeleri, Muğla Yağcılar Hanı projesi de pek çok diğer
projesi gibi uygulanmadı. Uygulanan eserleri arasında Çengelköy’de Sadullah
Paşa Yalısı restorasyonu (1949–51, İstanbul), Karatepe Açık Hava Müzesi (1957,
Adana), Salacak’ta Çürüksulu Ahmet Paşa Yalısı, Muharrem Nuri Birgi Evi
yenilemesi (1968–71, İstanbul), Rafet Ataç Evi (1986–89, Burgazada, İstanbul),
Akın Yalısı (1989–92, Vaniköy, İstanbul), Sualtı Arkeoloji Enstitüsü (1988,
Bodrum) sayılabilir. Turgut Cansever’e göre, “Mimarlık, varlığın bütün alanlarını kapsayan bir disiplindir. Bu
sebeple başarılı bir mimarlık faaliyetinin gerçekleşmesi, kültürel oluşumun
temel öğesidir.”
“Hoca, daha yaşlı olduğu
genç cumhuriyetimizin bütün birikimini tevarüs ettiği gibi, Osmanlı irfanını
temsil eden son kuşakları yakından tanıma şansına da kavuşmuş; çok iyi bildiği
ve tahlil ettiği Batı karşısında bir üçüncü dünyalı gibi değil, muhteşem bir
medeniyetin mağrur çocuklarından biri olarak başını dimdik tutmayı başaran,
hatta Batı’da yapılanların dışında durmak şartıyla, birçok alanda Batı’nın
önüne bile geçilebileceğine, özellikle mimaride yeni yönelişlerin bundan böyle
ancak Türkiye’de olabileceğine inanan; inanan değil, bunu bizzat gösteren bir
bilge/ mimardır. (…)
“Hocaya göre insanın
temel görevlerinden biri, hadis-i şerifte de ifade edildiği üzere, dünyayı
güzelleştirmektir ve bunun en kestirme yolu mimariden geçer. Ancak mimariyi vücuda
getirirken her an varlığın bütünlüğünü göz önünde tutmak şarttır. Varlığın
güçlerinin ve yasalarının toplamından başka bir şey olan bu bütünlük daha
büyük ve yücedir. İslamî yaşama düzeninin ve kültürünün temel niteliklerini
belirleyen, bu yüce varlığın himayesine mazhar olunduğunun şuuruna varmış
olmaktır.
“Osmanlı şehircilik
tecrübesi, hocaya göre, bu mânâda insanlık tarihinin en yüksek çözümlemesiydi;
ne yazık ki, onu da kendi ellerimizle yok ederek gelecek nesillere karşı büyük
bir suç işlemişizdir. Tahribatın en yüksek noktasına ulaştığı devirleri yaşayan
ve tek başına büyük bir mücadelenin içine giren hoca, siyasi otoritelere ‘Siz
şehircilikte bizi bile geçtiniz!’ diye yaltaklanan sözde şehirci mimarların
imar adına işledikleri cinayetlere her zaman isyan etmiş ve felaketi
önleyememenin acısını yaşamıştır.
“Hocanın bu muhteşem
vizyonunda insanlığın mimarlık macerasından süzülüp gelmiş engin bir tecrübenin
ve bütün bir felsefenin, daha da önemlisi bugün Türkiye’de ve dünyada şehir
diye inşa edilen cehennemlere ve insanı hiçe sayan lenduha mimariye ne kadar
şiddetli bir reddiyenin yattığını, onun lügatini ezbere bilmeyenlere anlatmak
çok zordur.” (Beşir Ayvazoğlu)
ESERLERİ:
Selçuklu ve Osmanlı
Mimarisinde Üslup Gelişmeleri (1949), Modern
Mimarinin Temel Meseleleri (1960), Thoughts and Architecture (1981), Şehir ve
Mimari (yazıları ve kendisiyle yapılmış röportajlar, 1992), Ev ve Şehir (1994),
Kubbeyi Nereye Koymamak (1997), İslamda Şehir ve Mimarı (1997), İstanbul’u
Anlamak (1998).
KAYNAK: Mehmet Suat /
Şehir ve Mimari Üzerine Denemeler (Anadolu dergisi, c. 4, sayı. 3, Güz 1994),
Beşir Ayvazoğlu / Bilge Bir Mimar İçin Bir Portre Denemesi: Turgut Cansever (Defterimde
Kırk Sûret, 3. bas. 1999, s. 56–59; aynı yazı Aksiyon, sayı: 4, 31.12.1994),
Uğur Tanyeli / Çağdaş Mimarlıkta İslami İçerik Sorunu ve Cansever (Şubat 2001),
Büyük Larousse (c. 4, s,
2172, 1986), Ana Britanica (c. 5, 306,
1987), İhsan Işık / Türkiye Edebiyatçılar ve
Kültür Adamları Ansiklopedisi (2006).
Cân severdi, şân severdi, vatanseverdi Turgut,
Can’ı cânânla, şanı vatanla everdi Turgut.
H. 430 Ali Nar
Sanat eseri varlık-kâinat tasavvurunun
yapılana yansımasıdır. Eserini ortaya koyarken aldığı her karar sanatkârın
varlık ve varlığın güçleri hakkındaki tasavvuruna göre şekillenir. Bu
özellikleri ile sanat ahlak alanında yer alır" sözleriyle sanata/hayata
bakışını ifade eden Turgut CANSEVER, 1920 de Antalya'da doğdu; Galatasaray
Lisesi ve İDGSA Mimarlık Bölümü'nde okudu. 1951'de mimarlık bürosunu kurdu.
İstanbul Üniversitesi Edebiyat
Fakültesinden "Osmanlı ve Selçuklu Mimarisinde Sütun Başlıkları" adlı
teziyle sanat tarihi doktoru, "Modern Mimarinin Sorunları" adlı tezi
ile doçent unvanını aldı.
1959-60'ta kuruluşunda bulunduğu
Marmara Bölgesi Planlama Teşkilatı Başkanlığı ve 1961'de İstanbul Belediyesi
Planlama Müdürlüğü görevlerinde bulundu; 1974-75'te Dünya Bankası İstanbul
Metropol Planlama Projesine başkanlık yaptı.
1974 -76 arasında Avrupa Konseyi
Türk Delegasyonu Üyeliği yaptı; 1975-80 arasında İstanbul Belediyesi'nde,
1979'de Ankara Belediyesi metropol planlama, yeni yerleşmeler, kent merkezleri
ve koruma danışmanlığı yaptı.
1983'te Charles Moore, Roland Simounet,
James Stirling, P. VV.Sudin, Rifat Cha- dirji, Habib Fida-Ali, Mübeccel Kiray,
İsmail Serageldin'le birlikte Ağa Han Büyük Jüri üyeliği yaptı.
1980'de Türk Tarih Kurumu binası
(1951-1967, Ankara, asist mimar Ertur Yener ile) ve Ahmet Ertegün evi yenilemesi
(1971-1973 Bodrum) ile iki Ağa Han Mimarlık Ödülü ve 1992'de M. Öğün, E. Öğün,
F. Cansever ile birlikte üçüncü defa Ağa Han Mimarlık Ödülü'nü kazandı.1958
yılında Diyarbakır Koleji Müsabakasını ve 1960'da Orta Doğu Teknik Üniversitesi
uluslar arası proje müsabakasını kazandığı halde bu projeleri uygulanmadı.
1980'de hazırladığı Ankara Ulusal Müze projesi, 1984'te hazırladığı Avanos Kaya
Oteli projesi, Ankara Batıkent için geliştirdiği konut projeleri, Muğla Yağcılar
Hanı projesi de pek çok diğer projesi gibi uygulanmadı. Uygulanan diğer eserleri
arasında Çengelköy'de Sadullah Paşa Yalısı restorasyonu (1949- 1951, İstanbul),
Karatepe Açık Hava Müzesi (1957, Adana), Salacak'ta Çürüksulu Ahmet Paşa Yalısı,
Muharrem Nuri Birgi evi yenilemesi (1968-1971, İstanbul), Rafet Ataç Evi
(1986-1989, Burgazada, İstanbul), Akın Yalısı (1989-1992, Vaniköy, İstanbul),
Sualtı Arkeoloji Enstitüsü (1988-Bodrum) eserleri arasındadır.
Dünyada üç Ağa Han Mimarlık Ödülü
almış tek mimar olarak 22 Şubat 2009 tarihinde ebediyete intikal etmiş.
Uluslararası Ödülleri:
•Türk Tarih Kurumu Binası, Ankara,
Ağa Han Mimarlık Ödülü 1980,
•Ahmet Ertegün Evi, Bodrum,
Ağa Han Mimarlık Ödülü 1980,
•Demir Tatil Köyü, Bodrum, Emine
Öğün, Mehmet Öğün, Feyza Cansever ile birlikte,
•Ağa Han Mimarlık Ödülü 1992.
Ulusal Ödülleri:
Mimarlar Odası Mimar Sinan Büyük
Ödülü, 1992
Kültür ve turizm bakanlığı, kültür
ve sanat büyük ödülü, 2005,
Cumhurbaşkanlığı Kültür ve Sanat
Büyük Ödülü, 2008
Kültür ve Turizm Bakanlığı Güzel
Sanatlar Genel Müdürlüğü'nce her yıl verilen Kültür ve Sanat Büyük Ödülü'ne, bu
yıl mimarlık dalında Dr. Turgut Cansever'ln layık görüldüğü açıklandı. Kültür
ve Turizm Bakanlığından yapılan yazılı açıklamada ödülün, özgün eser, uygulama,
yorum veya bilimsel araştırmalarıyla Türk kültür ve sanatının gelişmesine
katkıda bulunan kişi, topluluk veya kuruluşları devlet adına ödüllendirmek
amacını taşıdığı bildirildi. Açıklamada, Dr.Turgut Cansever'in Türk mimarisinin
tarihsel kökleri ile bağlantılarını koparmadan çağdaş çizgiyi yakalayabilmiş
ender mimarlardan biri olduğu vurgulandı. Eserlerinde bu sürekliliği yakalamak
adına biçimsel tekrarlar yapmak yerine özgün yorumları ön plana çıkardığı
belirtilen Cansever'in kentler ve gelişim sorunları üzerine yaptığı
çalışmaların, mimar gözüyle kentlere bakışın öneminin vurgulaması açısından
bugünün şehirlerini planlayanlara yol gösterici nitelikte olduğu kaydedildi.
Uluslararası Yarışmalarda aldığı
ödüller:
•Ortadoğu Teknik Üniversitesi
Kampüsü, Ankara, 1959
Birincilik Ödülü
Jüri: Eliel Rasmussen, Sir Hugh
Casson,
Sedat H. Eldem, Kemal A. Aru,
Holmes Perkins
•İstanbul Beyazıd Meydanı Sınırlı
Yarışma, 1959
Birincilik Ödülü
Yarışmacılar/jüri üyeleri: Hans
Högg, Luigi Piccinato, Sedad H.Eldem.
Ulusal Yarışmalarda aldığı
ödüller:
Anadolu Kulübü Oteli, Büyükada-
İstanbul, 1951,
Birincilik Ödülü
Diyarbakır Koleji, 1958,
Birincilik Ödülü
Kitapları:
• Osmanlı
ve Selçuklu Mimarisinde Sütun Başlıkları, Doktora Tezi, 1949 (Yayınlanmamıştır.
Cumhuriyet tarihindeki ilk sanat tarihi doktora çalışması olup, Bilim Ve Sanat
Vakfı tarafından yayına hazırlanmaktadır.)
•Modern Mimarinin Sorunları, Doçentlik
Tezi, 1960 (Yayınlanmamıştır. Bilim Ve Sanat Vakfı tarafından yayına hazırlanmaktadır.)
•Düşünceler ve Mimari, T.T.K.
Basımevi, 1981
•Şehir ve Mimari, 1992
•Ev ve Şehir, 1994
•Kubbeyi Yere Koymamak, 1997
•İstanbul'u Anlamak, 1998
• Mimar
Sinan, Albaraka Türk Kültür Yayınları, 2005.
Makalelerinden Bazıları
Architecture of Mimar Sinan, AD
Architectural Design Vol 74 No 6 Edited by Sabiha Foster, Dec 2004 London
Thoughts on Architecture, Building
for Tomorrow,
Edited by Azim Nanji, Academy
Editions, 1994 London.
KAYNAK: İslami Edebiyat (Mart –
Nisan – Mayıs 2015, Sayı: 65).