Mimar,
şair ve yazar (D. 26 Kasım 1934, Denizli – Ö. 20 Mart 2020, İstanbul). 56.
İlkokul (Saraçhane), İstanbul Erkek Lisesi (1953), Devlet Güzel Sanatlar
Akademisi Mimarlık Bölümü (1956), Münih Teknik Üniversitesi Mimarlık Bölümü
(1959) mezunu. Mimar Sinan Üniversitesi Şehircilik ve Mimarlık Bölümü’nde
(1961-62, 1999-2000), Zafer Mühendislik Mimarlık Yüksek Okulu’nda (1967-69) ve
Trakya Üniversitesi’nde (1998-99) öğretim üyesi olarak görev aldı. Münih
(1959-61), Ankara ve İstanbul’da (1962-2000) serbest mimarlık, Antalya
Büyükşehir Belediyesi’nde danışmanlık (1999-2000) yaptı. 1959’dan itibaren
serbest mimar olarak çalışmalarını sürdüren Bektaş, konuk öğretim görevlisi
olarak Makedonya, Almanya ve ABD’de bulundu. Ayrıca Türkiye Yazarlar Sendikası
genel başkanlığı (1999-2005) ile Türkiye-Yunanistan Dostluk Derneği başkanlığı
görevlerini üstlendi. Mimari tasarımlarında işlevsel bir tutum izlediği görülür.
Mimar Cengiz Bektaş, Türk Dil
Kurumu binası projesiyle 1978 Ulusal Mimarlık Sergisi Ödülü’nü, “Akdeniz
Üniversitesi Olbia Sosyal Özeği” projesiyle 2001 Ağa Han Mimarlık Ödüllü’nü
aldı. Tamamladığı diğer mimari tasarımları arasında İstanbul “Uluslararası
Endüstri ve Ticaret Bankası” (1985-1986), Aydın “Afrodisyas Ek Müzesi”
(2006-2007) binaları bulunmaktadır.
Mimar olarak Cengiz Bektaş, “Kendi
kültürünün, geleneğinin ne olduğunu bilmeyen kişilerin bilgisizliği uyarınca
yapılan yapılar, "Bu geçmişin çocukları bunlar olabilir mi?" sorusunu
akla getiriyor.
Bana göre mimar, özellikle de bizim mimarlarımız, kültür birikiminin
bilincinde olmalı. Mimarlık elbette ki insanlar için, bu çağda onlara insancıl
oylumlar sunmak için yapılmalıdır. Onların gereksinimleri, mutlulukları,
sağlıkları için çalışmak demek bu.” görüşündedir.
Mimarlıkta Eleştiri
(1967) adlı kitabıyla 1968 yılı Türk Dil Kurumu İnceleme-Araştırma Ödülünü, bir
şiiri ile de TRT 1970 Sanat Ödülleri Yarışması’nda Tek Şiir Başarı Ödülünü
kazandı. 2003’te Truva Şiir Ödülü ve Romanya Balkan Kültürüne Katkı Ödülünü, Dün Bugün ile 2007
Ceyhun Atuf Kansu Şiir Ödülünü aldı. Ayrıca çeşitli mimarlık ve şehircilik
kuruluşlarından çok sayıda mimarlık ödülü aldı. Bazı şiir ve öyküleri çeşitli
dillere çevrildi. Akdeniz adlı şiiri Aylin Livaneli tarafından
bestelenerek seslendirildi.
Cengiz
Bektaş, yazı yaşamına bir Denizli gazetesine yazdığı fıkralarla girdi (1950).
Şiir ve yazıları, Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın çıkardığı Türkçe dergisinde
(1960) başlayarak Dost (1963), Sanat Sanatçılar (1965), Türk
Dili (TDK, 1968-83), Yazko Edebiyat, Varlık, İnsancıl, Güzel Yazılar,
Evrensel Kültür, Kıyı gibi dergilerde yayımlandı. Şiirleri, deneme ve
incelemelerinin yanı sıra mimarlık üzerine yazı ve konuşmalarıyla da tanındı.
22. Dönemde kendisine Denizli
Belediye Başkanlığı adaylığını önerildi, ancak o kabul etmedi. Babası adına
yaptırdığı Hacı Halil Bektaş İlkokulunu Bedri Rahmi Eyüboğlu süslemişti.
Vefatı:
Cengiz Bektaş, 20 Mart 2020 günü
İstanbul’da vefat etti.
Cengiz Bektaş İçin Ne Dediler?
“Çok
yönlü bir kişilik Cengiz Bektaş, Avrupalarda okumuş ama, Anadolu ekiniyle
yoğrulmuş Hitit, Frig, Lidya... Karyalı ananın, Kibele’nin oğlu parmaklarında
sanatın büyüsü, dokunduğu yere güzellik katıyor, dokunduğu yapı canlanıyor,
dokunduğu taş, soluk almaya başlıyor. Bir ülkesinden değil, tüm dünya kırından
hasatlar kaldırıyor.
“Mimarla
ozan, gelenekselle çağdaşı bir teknede yoğurup, vardıkları bilişimle yapılar
kuruyorlar, öykünmelerden uzak. Mimar Günlüğü, ozan günlüğü biraz da:
‘Çiziyorum kekik otlarına evlerimi’. Sonra da o evlere dostluğu, sevgiyi, insan
soluğunu, tüm sıcaklığıyla yaşamı yerleştiriyor. Mimar eli, bir taşı, bir
tuğlayı nereye koyarsa yakışacağını biliyor. Şiirini de öyle kuruyor Bektaş.
Günlük dilin sözcüklerini, hem de şimdiye dek pek şiire girmemişlerini şöyle
bir dokunuşla yerine koyuyor, masallardan, yinelemelerden renk katan iplikler
de katıyor araya.” (Mehmet Başaran)
ESERLERİ:
Şiir:
Kişi (1964), Akdeniz
(1970), Mor (1974; yeni bas., bütün şiirleri, 1998), Dört Kişiydiler Bir de Ben
(1975), Yeryüzünün Yüreği (1978), Yerdeli Gökdeli (1980), Zeytinli Fırın Sokağı
(1981), Güz Ey (1983), Dört Kişiydiler Bir de Ben + Ustalarım (1984), Fide
(1987), On’u Birden (1992), Ustalarım, Dışların İçi (1994), Su Belleği (1998), Su
Gölgesi (2002), Sevgi Alnımın Teri
(2003).
Deneme-İnceleme:
Mimarlıkta Eleştiri (1967), Bedri Rahmi Nakışlı Bir Deneme
(1975), Benim Oğlum Bina Okur
(1980), Duvarların Dışı da Senin (1982),
Yuva mı Mal mı (1983), Kimin Bu Sokaklar Alanlar Kentler
(1987), Hoşgörünün Öteki Adı: Kuzguncuk (1996), Kültür Kirlenmesi (1996), Kent (1996), Ev
Alma Komşu Al (1996), Yaşama
Kültürü, Bak Bak Desinler (1998), Barış
Sofrası (2001), Kentli Olmak ya
da Olmamak (1999-2004).
Derleme:
Kocasinan (1968), Halk Yapı Sanatından Bir Örnek: Bodrum
(1977), Antalya (1980), Babadağ Evleri (1987), Şirinköy Evleri (1987), Akşehir Evleri (1987), Koruma Onarım (1992), Kuşadası Evleri (1992), Mimarca Merme (1993), Kuş Evleri (1994), Türk Evi (1996), Selçuklu Kervansarayları (1999), Halk Yapı Sanatı (2001).
Çocuk Kitabı:
Koca Rıza (1981), Usta ile Çırak (1989), Ebemevi (1989), Sevgiyle Yap (1990), Çağıl Nasıl Mavi Oldu? (1995), Kitap Bahçesi I-II (2005).
Çeviri:
Çizmeli Kedi (1981), Sappho (şiir, Azra Erhat ile, 1978).
Mimari:
Toprak
Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğü (O. Vural ve V. Özsan ile birlikte, 1964), Türkiye
Büyükelçiliği (Bonn, O. Vural ve V. Özsan ile birlikte,1964), Etimesgut Camisi
(1965), Merkez Bankası Şubesi (Denizli, 1971), Silivri Toplu Konutları
(İstanbul, 1972), Babadağlılar Çarşısı (Denizli,1973-75), Türk Dil Kurumu
Binası (Ankara, 1977), Binevler Toplu Konut Yerleşmesi (Edirne, 1978), Demir
Çelik Fabrikası (İzmir, 1983).
KAYNAKÇA: Yurt
Ansiklopedisi (c. III, 1982), Atilla Özkırımlı / Türk Edebiyatı Ansiklopedisi (c.
1, s. 212, 1982), Büyük Larousse (c. 3, s. 1462, 1986), Ana Britannica (c. 3,
s. 534, 1987), Memet Fuat / Çağdaş Türk Şiiri Antolojisi (1999), Behçet
Necatigil / Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü (18. bas. 1999), Şükran Kurdakul /
Şairler ve Yazarlar Sözlüğü (gen. 6. bas. 1999), TBE Ansiklopedisi (c. 1, s,
204, 2001), Mehmet Başaran / Sevgi
Alnımın Teri (2003), Cengiz Bektaş: "Mimar Yalan Söylememeli" (mimarizm.com, erişim
16.04.2012), İhsan Işık / Türkiye
Yazarlar Ansiklopedisi (2001) - Encyclopedia of Turkish Authors (2005) - Resimli
ve Metin Örnekli Türkiye Edebiyatçılar ve Kültür Adamları Ansiklopedisi (2006,
2007) – Encyclopedia of Turkey’s Fomous People (2013).
Bir yüreği
dolaştırıyorum kıyılarında
Varsın kınasın
çevrem beni
Evimin
temellerinde Akdeniz kıpırtısı
Binlerce yıllık
suyun şaşmaz diriliği
Ak duvarlarda
mor çiçekler
Kent soyun
dalgalan sokaklarda
Güneşte
çocuklarımın ayak izleri
Troya önünde
Bizans
sırtımda evimin
kapalı kapısı
Tersane adasıda
Ateş yaktık kıyıda
Seni okuduk Elitis
İnsanların
İnsanlarımızdı her zaman
Bir mutluluk sofrası özlemi
Aramızdaki deniz
Bir bir balıklarımızı
Koca orkinos dedeyi
Çatık kaşlarına bakmayın
sinavritin
İyi yüreklidir kendisi
Baba torik palamutlar
Ve de küçücükler
Lapin kupez sarpa mercan
Sonra az irileri
Kefal sargoz çupura
daha
niceleri
Birlikte dinlemeliyiz
duvarları
Pencere kapı boşluklarını
Sönmüş ocakları
Dört bin göz ev
Dört bin ağız
Birlikte dinleyelim istiyorum
Elitis
İnsan korkularına çağırıyorum
sizleri
Çağrılımsınız Ritos
Bu ocaklara bir bir
Dükkanlara
Nerde Maria'nın Fatma'nın
basmaları
Marifatma
Nerde küçüklerin defterleri
kalemleri
Ağlamak yok
Vasilikos
Ağzından yel alsın o ne biçim
söz
Bizim hüznümüz
Her zaman yaratır yaşamı
Kekik kokar
Elma kokar
Bağ kokar
Ateşi külleyip gittilerdi
Öyle çıktılardı yola
Anadolu
Anatanrıça
Bu kaçma düşüş yola
Acılı ana
Bu kaçıncı yas
Şarapla yıkanmış kemiklere
dokunalım
korkmadan
Elitis
Ritsos
Vasili
Elimiz değsin
Dağın taşın insansız
Zeytinlerin öksüz
Bademlerin yoksul kalışına
Çağrılımsınız
Kapkara insanların önlerine
çıkmağa
Kırk harami yollarım kesmeğe
El bir
Yürek
bir
acı bir
Bir ağız bir ağız efelenmeğe
Yeterin
Yeterin
be