Mehmet Ergüven

Eleştiri Yazarı, Deneme Yazarı, Yazar

Doğum
27 Eylül, 1947
Eğitim
Münih Devlet Müzik Akademisi Şan ve Opera
Burç
Diğer İsimler
Naci Güven

Deneme ve eleştiri yazarı. 27 Eylül 1947, Adana doğumlu. Naci Güven imzasını da kullandı. Babasının (Nurettin Ergüven) ressam olması, diğer sanat dallarına ve sanatçılara olduğundan daha fazla görsel sanatlara ve görsel sanatçılara yakın durmasında etkili oldu. Münih Devlet Müzik Akademisinde şan ve opera öğrenimi gördü (1967-77). Dönüşünde Gılgameş, Macbeth, Fidelio, Don Giovanni gibi tiyatro eserlerini sahneledi. Çalışmalarını İzmir’de sürdürdü. Yazdığı ressam monografileri ve eleştirileriyle tanınmıştır.

Edebiyat, müzik, fotoğraf ve resim üzerine yazı ve eleştirileri 1974’ten itibaren Filarmoni Çağdaş Eleştiri, Adam Sanat, Argos, Gergedan, Sanat Çevresi, Sanat Dünyamız vd. dergilerde yayımlandı. Pusudaki Ten adlı eseri 1998’de müstehcen görülerek toplatıldı. 1982 Gösteri Dergisi Deneme Ödülü birinciliğini, 1999 Sezer Tansuğ ve TÜYAP Yılın Eleştirmeni ödüllerini aldı. Ressam monografileri, söz konusu ressamlar üzerine araştırma ve inceleme yapacak olanlar için kaynak kitap olma özelliğini taşımaktadır.

Çeyrek yüzyılı aşkın bir süredir çeşitli dergi ve gazetelerde yazan Mehmet Ergüven’in bu süre zarfında on dört kitabı yayımlandı. Gösteri dergisinin 1982 yılındaki deneme yarışmasında birincilik ödülünü kazanan yazar, bu türe duyduğu özel ilgiyi kendisiyle tanışma arzusuna bağlıyor. Deneme, sabit doğruyu yıkmanın en kestirme yolu, ona göre.” (Dinçer Sezgin)

1982 yılında Gösteri dergisinin eleştiri yarışmasını kazanarak yazı dünyasına giren ve geçen sürede küçümsenemeyecek bir toplama erişen (14 kitap) Mehmet Ergüven’i nereye oturtmak gerekir? Şunu hemen vurgulamalıyım: Ergüven Renkle Ses Arasında (1987) ve Mavi Sakal Haklı (1991) adlı ilk iki kitabında müzikten edebiyata, operadan resme çeşitli ve farklı alanlarda kalem oynatıyor ve bir kültür eleştirmeni olarak beliriyordu. Ama giderek onun görme sorununa odaklandığına ve giderek resim sanatına yöneldiğine tanık olduk. Neşet Günal, Neşe Erdok, Devrim Erbil, Mustafa Horasan, Alp Tamer Ulukılıç, Ahmet Yeşil gibi ressamlar için çıkarılan kitaplara yazdığı açıklayıcı yazılarla belirginleşti. Burada yeri gelmişken eleştirel bir vurgu gerekir: Ergüven, bu oylumlu yazılarının yanı sıra birçok ressamın sergi kataloglarının yazarı olarak da tanındı. (...) Ergüven, görme ve yorum sorunlarıyla didişmesi sırasında, çağının düşünsel ufkuyla temasını yitirmemeyi, sanatın sorunlarını dünyanın sorunlarından ayırmamayı bildi. (...) Mehmet Ergüven’in müzikten sinemaya, fotoğraftan resme geniş bir alanı kuşatan denemelerinin önemli olduğunu ve okunması gerektiğini düşünüyorum. Ufuk açıcı, düşündürücü ve kışkırtıcı yazılardır hepsi.” (Ahmet Oktay)

ESERLERİ:

DENEME-ELEŞTİRİ: Sesle Renk Arasında (1987), Mavi Sakal Haklı (1991), Yoruma Doğru (1992), Sırdaş Görüntüler (1995), Pusudaki Ten (1998), Görmece (1998), Gölgenin Ucunda (2001), Kurgu ve Gerçek (2003).

MONOGRAFİ: Mustafa Horasan (1995), Ergin İnan (1995), Devrim Erbil (1995), Alp Tamer Ulukılıç (1996), Neşet Günal (1996), Neş’e Erdok (1997), Ahmet Yeşil (2000).

HAKKINDA: Doğan Hızlan / Ressama ve Resme Bakmak (Hürriyet, 15.5.1993), Enis Batur / Söyleşi (Cumhuriyet Kitap, 29.10.1998), Mehmet Yılmaz / Gösterdiğin Gördüğün Kadardır (Cumhuriyet Kitap, 24.12.1998), Bedri Karayağmurlar / Görmece-Göstermece (Cumhuriyet Kitap, 29.4.1999), Dinçer Sezgin / Ses ile Görüntüye Bölünmüş Bir Yazar: Mehmet Ergüven - Ahmet Oktay / Eleştiriden Yoruma, Yorumdan Eleştiriye - Celâl Soycan / Pusu Sır Ten Gölge Yorumcusu - Kaya Özsezgin / Mıknatıslı İğneler Dizisi - Aydın Ayan / Her Hakkı Saklıdır (!) (Cumhuriyet Kitap, 12.4.2001), TBE Ansiklopedisi (c. 1, 2003).

 

FOTO GALERİ

İLGİLİ BİYOGRAFİLER

Devamını Gör