Son
dönem İslam âlimlerinden (D. 1892, Hazro - Ö. Şubat 1975, Hazro). Dedeleri
Bingöl’den Kulp’a ondan bir süre sonra ise, Lice’ye yerleşmişlerdir. Ancak
babası ilim tahsili için geldiği Hazro’da evlenmiş ve oraya yerleşmiştir. Seydayê
Hacî Fettah, küçük yaştan itibaren tahsile başlamış; ilk dersleri dayısı Molla
Abdullah’tan almıştır. Bir süre de
Molla Haci Fettah, medrese tahsilini tamamladıktan sonra Silvan’da ilmî imtihandan geçirilir ve imtihanda başarılı olduğundan askerlikten muaf olur. Seyda-yê Hacî Fettah bundan sonra babası tarafından Hazro’da yaptırılan medresede ilmi tedrisata başlar. Hoca ömrünün sonlarına doğru bazı hastalıklar çıkana kadar 52 yıl ilim tedrisatını sürdürür ve yüzlerce ilim ehlini yetiştirir. Öğrencilerinden bazıları M. Zahid Yazıcı, Molla Sabri, Abdullah Düşünücü, Haydar Hatipoğlu, Abdüsselam Yalar, Derviş Yazıcı, Mehmet Bilici, Molla Halit Korkusuz, M. Sait Ergin, Hulusi Kılıç, Mehmet Yalar ve Ahmet Yalar’dır. Bazı medrese yılları hariç ömürünün çoğunu Hazro’da geçiren hoca Şubat 1975 yılında Hazro’da vefat eder ve orada defnedilir. Seydayê Hacî Fettah iki defa evlenmiş, ikisinden de çocuğu olmamıştır.
Büyük bir âlim olan Seydayê Hacî Fettah iyi bir müderris olmakla birlikte aynı zamanda iyi bir şairmiş. Bu nedenle yazdığı eserlerin çoğu nazım şeklindedir. Kürtçe, Arapça ve Farsça’yı çok iyi bilen hoca bu her üç dille de eser yazmıştır. Ancak Farsça ile yazdıkları birkaç şiirle sınırlıdır. Şiirinin hem edebî hem de ilmî olduğunu görmekteyiz. Örneğin, şiirinde anlatıldığı bir konu da nahiv ve lügattır.
BAZI ESERLERI:
Hediyyetu’s-sibyân (Diğer adı Miftahu’s-sibyan, Arapça 123 sayfa); ‘Eqîda imanê: (İtikadî meseleler, Kürtçe, nesir ve manzum); Bedu’l-emâli (Aslına sadık kalınarak Kürtçe’ye manzum çeviri); Leyla û Mecnûn (Kürtçe manzum çeviri); Divan (Kasideler); Nahiv konuları ile ilgili yazdığı bir manzume, Kelamla ilgili 124 beyitlik Kürtçe bir eseri, yazma olarak bulunmaktadır.
KAYNAK: M. Cevat Ergin / “Hazrolu Seyda Hacî Abdulfettah Yazıcı” (DÜİF.
Dergisi,