Gazeteci yazar, yayıncı, genel yayın yönetmeni.
1971, İzmir doğumlu. İzmir Bornova Anadolu Lisesi ve Marmara Üniversitesi
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Uluslararası İlişkiler Bölümünü
bitirdikten sonra İstanbul Üniversitesi’nde Uluslararası İlişkiler dalında
yüksek lisans yapmıştır.
Cem Erciyes, gazeteciliğe 1992’de Dünya
gazetesinde başladı. Dünya Kitap dergisi ve kültür sanat sayfalarında çalıştı.
1997 yılında Radikal’e geçti. Kültür Sanat Editörü ve Radikal Kitap Eki Yayın Koordinatörü,
Ek Yayınlar Yönetmeni gibi görevler üstlendi.
Radikal internet yayınına son verdiğinde
sitenin yayın yönetmenliğini yapıyordu. Ardından 2016 yılında Doğan Kitap’ın
Yayın Direktörlüğü’nü üstlendi. Halen bu işi yapıyor. Çeşitli dergi, gazete ve internet
sitelerinde yazıları yayımlandı.
Cem Erciyes, TRT’de kültür sanat ve
tarih programları hazırladı, sundu. Düzenli yazıları Gazete Duvar internet
sitesinde yayımlanıyor, Açık Radyo’da “İstanbul Ansiklopedisi” adlı haftalık
tarih programını sürdürüyor.
Kitapları:
Yeni Toplum Yeni Siyaset / Küreselleşme
Çağında Sosyal Demokrat Yaklaşımlar (Yay. Haz. 2008)
Çılgın Kalabalık Gelmeden Önce
Galatasaray (2010, 2012)
KAYNAKÇA: Radikal'den nereye transfer
oldu (odatv4.com, 31 Mart 2016), Cem Erciyes (creativemornings.com, 26 Kasım 2020), Cem Erciyes kimdir?
(gastetech.com, 21.06.2021), Cem Erciyes (gazeteduvar.com.tr, 11 Ekim 2021), Cem
Erciyes | CreativeMornings (creativemornings.com, 21.08.2023), Cem Erciyes Kimdir?
/ Radikal Gazetesi (koseyazari.info, 21.08.2023), Cem Erciyes (instagram.com, 21.08.2023),
Cem Erciyes (kisadalga.net, 21.08.2023), Cem Erciyes Kitapları ve Eserleri (idefix.com,
1000kitap.com, nadirkitap.com, 21.08.2023).
ENTELEKTÜEL
VİCDAN: ADALET AĞAOĞLU
Cem ERCİYES
Türk
edebiyatının yaşayan en önemli kadın yazarı bana sorarsanız Adalet Ağaoğlu’ndan
başkası değildir. O tam bir Cumhuriyet kızı, önemli bir oyun yazarı, büyük bir
romancı. İronisini asla terk etmeyen, toplumsal vicdanı güçlü bir entelektüel.
Can Yücel’in ‘Sen Türkiye’nin en güzel kazasısın’ dediği kadın. Yazdığı
oyunların isimleri, romanlarından cümleler birer deyime dönüşmüş, hem gündelik
dilin içinde eriyip kültürün bir parçası olmuş hem de edebiyatta kendine
ayrıcalıklı yer edinmiş bir yazar. Tiyatronun altın çağı yaşanırken,
1950’lerden itibaren yazmaya başladığı Evcilik Oyunu, Çatıdaki Çatlak, Çok Uzak
Fazla Yakın gibi oyunlarıyla tiyatromuzun klasikleri arasında yerini aldı.
1973’te
ilk romanı ‘Ölmeye Yatmak’ ile edebiyatımızda ikinci bir fırtına estirdi. ‘Bir
Düğün Gecesi’nde ‘İntihar etmeyeceksek içelim bari” diyen Tezel ya da ‘ölmeye
yatan’ Aysel edebiyatımızın en sevilen, ‘Fikrimin İnce Gülü’ndeki Bayram en
tanınan karakterleri arasında yerini aldı. Türkiye’nin yarım asırlık karmaşası,
siyasi ve toplumsal baskıları ve bütün bunların içinde cinselliğinden aile
ilişkilerine, varoluş meselesine kadınlar onun yazdığı metinlerde ifadesini
buldu. Adalet Ağaoğlu sadece yazdıklarıyla değil, söyledikleriyle ve duruşuyla
da hep ‘entelektüel vicdan’ın simge isimlerinden birisi oldu. Hayatını
edebiyata ve Cumhuriyet’e adamış Adalet Hanım, bu yıl 85’inci yaşını kutluyor.
Delidolu o cesur genç kadını, yıllar içinde lafını esirgemeyen bir bilgeye
dönüştüren edebiyatımızın kraliçesine nice yıllar dilekleriyle.
KAYNAK:
Cumhuriyetin 91’inci yılında 91 sembol kadın (kadinlarkulubu.com, 30 Ekim 2014).
İKİ DİLLİ BİR
YAZAR: ELİF ŞAFAK
Cem ERCİYES
2000’lerde
Türk edebiyatı bambaşka bir kıvam kazanırken, onun simge isimlerinden biri de
Elif Şafak oldu. 1970’lerde diplomat annesiyle bambaşka ülkelerde bambaşka
diller öğrenerek geçen biraz da yalnız çocukluğundan dili ve atmosferiyle
kimseye benzemeyen bir edebiyat çıkarttı. Hepimizi kendine hayran bırakan
Pinhan ve Mahrem romanları yayımlandığında daha 30 yaşında bile değildi.
Ardından hiç terk etmediği tasavvufa, geçmiş zamanlara, hayatın kıyısında
kalmış insanların iz bırakacak hikâyelerine bakan diğer romanları geldi. Çok
kültürlü, çok dilli çocukluğundan, iki dilli bir yazar çıkartmayı bildi.
2000’lerden sonra ‘Araf’, ‘Baba ve Piç’ gibi romanlarını İngilizce yazdı. O da
bütün ünlü ve eleştirel yazarlar gibi mahkemeyi, düşmanlığı tanıdı. Ama hep kendi
yolunda gitti. Edebiyatın merkezinde takdir edilen bir kadın yazar olmakla da
yetinmedi, romanları evrilip değişirken Elif Şafak da Türkiye’nin en çok
okunan, her yazdığı büyük ilgi gören isimlerinden biri oldu. AŞK romanının
korsan baskılarıyla birlikte bir milyondan fazla sattığı söylenir ki bu,
Türkiye için tekrarı kolay bir iş değildir. Artık Elif Şafak yabancı dillere en
çok çevrilen, dünyada da okunan bir imza; yaşamını sürdürdüğü İngiltere’de
Türkiyeli yazar denildiğinde ilk akla gelen isimlerden biri. Türkiyeli yazarlar
için dünyaya açılmanın, geniş okur kitlelerine ulaşmanın kendi dünyasını
korurken diğer bütün dünyaları da fethedebilmenin simgesi.
KAYNAK:
Cumhuriyetin 91’inci yılında 91 sembol kadın (kadinlarkulubu.com, 30 Ekim 2014).