Eğitimci, yazar, siyasetçi (D. 28 Şubat 1886, İstanbul - Ö.
1 Nisan 1978, Ankara). Kimi kaynaklarda İsmail Hakkı Baltacıoğlu olarak geçer. Babası
Mucurlu Baltacıoğlu İbrahim Edhem Efendi; annesi, Düzceli Hamdune Hanım olup, ressam Fadime Baltacıoğlu’nun babasıdır. Çocukluğunu
büyükbabası Abdurrahman Efendi’nin Cihangir’deki evinde geçirdi. Sirkelimescit
Mahallesi Şemsülmekatip adlı okulda başladığı ilköğrenimini Maşrık-ı Füyüzat
adlı bir özel okulda sürdürerek Kışlaarkası İlkokulu’nda bitirdi. Orta
öğrenimini Fevziye Rüştiyesi (Ortaokulu) ve Vefa İdadisi
(Lisesi)’nde okudu (1903). Okul hayatında aldığı hat (güzel yazı) dersleri ile
tiyatrolar sanata ilgi duymasında etkili oldu. Liseyi tamamladığı yıl, “İkdam”
gazetesinde yayımladığı yazılarla yazarlık yaşamı başladı. Aynı yıl Divân-ı Hümayun (Osmanlıda bir tür bakanlar
kurulu) kâtibi olarak çalışmaya başladı, Tophane-i Amire (Top Döküm Amirliği)
kâtipliği görevinde bulundu.
İsmayıl Hakkı Bey, 1904 yılında Darülfünun-u
Osmaniye (İstanbul Üniversitesi)’nin Ulum-u Tabiye (Fen) Şubesi’ne girdi
ve burayı 1908’de bitirdi. Öğrenimi sırasında hat dersleri almayı sürdürdü.
Üniversiteyi bitirdikten sonra Darülmuallimin (Erkek
Öğretmen Okulu)’de kısa bir süre öğretmenlik yaptı. Bu okula müdür
olarak atanan reformcu eğitimci Mustafa Satı Bey ile birlikte çalışmıştı.
1910
yılında, Mustafa Satı Bey’in önerisi ve Maarif Nazırı (Eğitim
Bakanı) Emrullah Efendi’nin onayı ile pedagoji ve el
sanatları konusunda öğrenim görmek üzere Avrupa’ya gönderildi. Paris, Londra,
Belçika, İsviçre, Almanya’da bulundu. Batı dünyasında eğitim alanında
yapılanları inceledi. Teoriden çok uygulamaya ağırlık veren İngiliz sistemi
ilgisini çekti. Yurda döndükten sonra bir süre daha Darülmuallimin’deki
görevine devam etti ve bu okulu Batılı bir sisteme göre yeniden düzenledi.
Avrupa izlenimleri ile Darülmuallimin’e getirdiği yenilikleri yurt çapında
konferanslar vererek, sergiler düzenleyip yazılar yazarak yaygınlaştırmaya
çalıştı. “Talim ve Terbiyede İnkılap”
(Eğitim ve Öğretimde Devrim) adlı kitabını yayımladığında (1912) devrimci
görüşleri nedeniyle tepkilerle karşılaştı. Milli Eğitim Bakanlığı’nın isteği
üzerine “Resmin Usulü Tedrisi” adlı eserini yazdı. Tepkileri önlemek
amacıyla artık bakanlığın bastığı kitaplarında adı kullanılmıyordu.
İsmayıl Hakkı Bey, Balkan Savaşı sırasında “Şems-ül Mekâtip” adlı özel okulda (daha
sonra İstanbul Lisesi adını aldı) karma öğrenim, kır
gezintileri, okul tiyatrosu gibi uygulamaları ilk kez yaparak, bir anlamda
geleneksel öğretim sistemine başkaldırdı. 1913 yılında Darülfünun’da pedagoji
dersi vermeye başladı. 1913 yılında İstanbul Üniversitesi’nde
atandığı pedagoji profesörlüğünü 1933 yılına kadar sürdürdü. Bu ara dört kez
Edebiyat Fakültesi dekanı oldu. Dekanlıktan sonra Maarif Müsteşarı ve
Cumhuriyet döneminin ilk rektörü olarak İstanbul Üniversitesi Rektörlüğü
görevine getirildi. Daha sonra Sanayi-i Nefise Mektebi (Güzel Sanatlar
Akademisi), İlâhiyat Fakültesi, AÜ Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi’nde profesör
olarak görev yaptı (1934-42). 1930 yılında modern bir okul kurmak amacıyla Gazi
Eğitim Enstitüsü Müdürlüğü görevine atanmıştı. Gazi Eğitim Enstitüsü’nü, anaokulundan
yüksek öğretime kadar bir “iş okulu” olarak geliştirmek için hazırladığı
projeyi Milli Eğitim Bakanlığı’na kabul ettiremeyince istifa ederek İstanbul
Üniversitesi’ne geri döndü.
Baltacıoğlu, 1933 yılında yapılan
Üniversite Reformu sırasında kadro dışında tutulunca, 1 Ocak 1934’te Yeni
Adam (1934-46) dergisini yayımlamaya başladı. Dergi 1941 yılında Celal
Bayar Hükümeti’nce, “Hitler rejimi karşıtı” yayın yaptığı gerekçesiyle, bir yıl
süreyle kapatıldı. Baltacıoğlu’nun sosyoloji ve felsefe ağırlıklı yazıları,
çıkardığı Yeni Adam ile başka çeşitli gazete ve dergilerde yayımlandı.
1939 yılında yeniden AÜ Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi’nde öğretim üyesi
olarak çalışmaya başladı. 1943 yılında Afyonkarahisar Milletvekili seçilerek
Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM)’ne girdi. 1946 yılında ise Kırşehir Milletvekilliğine
seçildi. Baltacıoğlu, 1950 yılında milletvekilliğinden emekli olduktan sonra “Yeni Adam” dergisini yayınlamayı
sürdürdü. Konferanslar verdi, kitaplar yayımladı. 1942’de üstlendiği Türk Dil
Kurumu Terim Kolu Başkanlığı görevini 1957 yılına kadar sürdürdü.
1950-57 yılları arasında “Din Yolu”
adında bir dergi daha çıkardı, ancak bu dergiyi ilk yedi sayısından sonra
başkalarına devretti. 1957 yılında “Kur’an”ı
Türkçeye çevirdi. 1 Nisan 1978 tarihinde Ankara’da öldü.
Sosyoloji,
psikoloji, felsefe, sanat, eğitim alanlarında yüz civarında eseriyle hikâye ve oyunları
bulunan İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu, millî kaynaklardan kopmadan Batılılaşmak
gerektiğini savunuyordu.
“Prensiplerini
dostluklarından önemli sayan, mantığını duygularından öne alan bir insanın
hiçbir konuda ödün vermez bir kişilikte olması doğal. Bu ödün vermeyişin,
pişmanlıklara değilse de acılara yol açışı da. Oğlu Tuna, babasıyla otuz yıl
süren dargınlığını şöyle özetliyor: ‘1946 yılında çok sevdiğim Yeni Adam’dan
uzaklaştım. Buna neden aile içindeki bazı özel sorunlardı. Babamla olan
ilişkimiz kesildi. Yaklaşık otuz yıl dargın kaldık. Sanırım 1976 yılıydı,
Mahmut Yurter aramızı buldu. Zaten ikimiz de bunun çok yanlış bir şey olduğunu
düşünüyorduk. Mahmut Yurter’le birlikte Ankara’ya babamın evine gittik, eşim de
yanımdaydı. Babamla sarıldık ve barıştık. Babamın o gün bana söylediği bir sözü
hiçbir zaman unutamadım. Dargınlığımızın bu kadar uzun sürmesini anlayamadığını
bunu ancak psikologların çözebileceğini söylemişti.’ Bu satırlar, aile içi
çekişmeleri bile bilimsel yorumlamaya yatkın bir kimliği anlatıyor bence. Belki
de Ismayıl Hakkı Baltacıoğlu’nu, Almanların tanımladığı sözcükle ‘görevsever’
diye tanımlamak gerekir. ‘Göreve inanmak, onu ödün kabul etmeyen mutlak bir
emir olarak tanımak, işin sonuna kadar gitmek’
gereğine inanan bir görevsever.”
(Sennur Sezer)
ESERLERİ:
İNCELEME:
Talim ve Terbiye’de İnkılap (1910), El İşlerinin Öğrenim Metodu
(1914), Terbiye Konferansları (1914), Terbiye ve İman (1915), Terbiye
İlmi (1916), Maarifte Siyaset (1918), Kalbin Gözü (1922), Rousseau’nun
Terbiye Felsefesi (1925), Umumi Pedagoji (1930), Demokrasi ve
Sanat (1931), Özel Öğretim Metodları (1932), Terbiye (1932), Resim
ve Terbiye (1932), İçtimaî Mektep (1932), Mürebbilere (1933),
Tarih ve Terbiye (1933), Sanat (1934), Felsefe (1938), Toplu
Tedris (1938), Tiyatro (1941), Türk’e Doğru (1942), Batı’ya
Doğru Okullar (1944), Öğretmen (1944), Çocukların Terbiyesi (1948),
Rüyamdaki Okullar (1949), Gençler İçin En Büyük Tehlikeler
(1950), Kur’an Tercümesi (1957), Türklerde Yazı Sanatı (1958), Büyük
Tefsir (1964), Tarihe Doğru (1964) ,Ziya Gökalp (1966), Cinsel
Eğitim (1967), İzmir
Konferansları.
ANI:
Hayatım (yay. haz: Ali Y. Baltacıoğlu
(1999).
OYUN:
İnanmak (1939), Ölüler (1939), Sait Çelebi (1939), Hayvanlar
(1939), Akıl Taciri (1940), Kafa Tamircisi (1940), Andaval
Palas (1940), Kütük (1946), Dolap Beygiri (1949), Karagöz
Ankara’da (1949), Küçük Şehit (1961).
HİKÂYE:
Yalnızlar (1942).
ROMAN:
Batak (1942).
KAYNAKÇA: Yeni Adam
Ord. Prof. Dr. İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu Özel Sayısı (Yeni Adam dergisi, sayı:
921, Mayıs 1978), Necmettin Tozlu / İsmail Hakkı Baltacıoğlu’nun Eğitim
Sistemi’nin Ana Gelişimi Üzerine Bir Araştırma (1989), Mehmet Faruk Bayraktar /
TDV İslâm Ansiklopedisi (c. 5, 1992), Sennur Sezer / Bir Eğitim Öncüsünün İki
Portresi (Cumhuriyet Kitap, (1.7.1999), TBE Ansiklopedisi (c.1, 2001), Remzi Demir -
Doğan Atılgan / DTCF ve Türkiye’de Beşerî Bilimlerin Yeniden İnşası - Elli
Portre (2008), İhsan Işık / Yazarlar Sözlüğü (1990, 1998) - Türkiye
Yazarlar Ansiklopedisi (2001, 2004) – Encyclopedia of Turkish Authors (2005) -
Resimli ve Metin Örnekli Türkiye Edebiyatçılar ve Kültür Adamları Ansiklopedisi
(2006, gen. 2. bas. 2007) - Ünlü Fikir ve Kültür Adamları (Türkiye Ünlüleri
Ansiklopedisi, C. 3, 2013) - Encyclopedia of Turkey’s Famous People (2013).