Hindistanlı İslam bilgini (siyer ve İslam hukuku bilgini), akademisyen - ilahiyat profesörü, (D. 19 Şubat 1908, Haydarâbâd / Hindistan - Ö. 17 Aralık 2002, Jacksonville / Florida / ABD).
İslam
Peygamberi Hz. Muhammed (sav)'in hayatı ve İslam tarihi alanında en tanınmış
İslam bilginlerinden olan Muhammed Hamidullah, 19 Şubat 1908’de Hindistan’ın
Haydarâbâd şehrinde dünyaya geldi. Ailesi köklü ilmî geleneğe sahip olup Arap
müfessir ve mutasavvıfı Mahdûm Mehâimî’nin (ö. 835/1432) soyundan gelmektedir.
Babası Haydarâbâd Nizamlığı başmüftülerinden Ebû Muhammed Halîlullah’tır. İlk
bilgileri babasından aldıktan sonra dinî eğitimini Câmia Nizâmiyye’de tamamladı
ve yüksek lisans seviyesine denk bir derece olan “mevlevî kâmil” unvanını aldı.
Ardından mezun olduğu Osmâniye Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde devletler
hukuku alanında yüksek lisans yaptı. 1929’da Hanefî âlimlerinin eserlerini
neşretmek amacıyla oluşturulan Meclisü ihyâi’l-maârifi’n-Nu‘mâniyye’nin
kuruluşuna katıldı.
Muhammed
Hamîdullah, asistan olduğu Osmâniye Üniversitesi tarafından, İslâm devletler
hukukuyla ilgili doktorasını tamamlamak için Almanya’nın Bonn şehrindeki
Rheinische Friedrich Wilhelms Üniversitesi’ne gönderildi.
Çalışmaları
sırasında San‘a, Mekke, Medine, Beyrut, Şam ve Kahire kütüphanelerinde
araştırmalarda bulunduktan sonra 1932 yılında İstanbul’a gitti ve Şerafettin
Yaltkaya, İsmail Saib Sencer, Hellmut Ritter, Osman Reşer gibi ilim adamlarıyla
görüştü. Doktorasını yaparken Paul Ernst Kahle ve Fritz Salim Krenkow’dan
faydalandı.
Bu
süre içerisinde aynı üniversitede Arapça ve Urduca dersleri verdi, Islamic
Culture dergisinin Avrupa muhabirliğini yaptı. 1933’te tezini tamamladı (“Die
Neutralität im islamischen Völkerrecht”, ZDMG, XIV [1935], s. 68-88). Paris’te
Sorbonne Üniversitesi’ne sunacağı ilk dönem İslâm diplomasisi hakkındaki diğer
bir doktora teziyle ilgili olarak Avrupa ve Kuzey Afrika kütüphanelerinde yazma
eserler ve özellikle Fransız şarkiyatçısı M. Gaudefroy-Demombynes’in yanında
İslâm’ın ilk dönemine ait siyasî belgeler üzerinde çalıştı. Bu tezini de
(Corpus des documents sur la diplomatie musulmane à l’époque du prophète et des
khalifes ortodoxes, Paris 1935) verdikten sonra bir süre Henri Laoust, Louis
Massignon ve William Marçais’nin Collège de France’taki derslerine katıldı.
Ardından
ülkesine döndü ve 1936-1946 yılları arasında Osmâniye Üniversitesi Hukuk
Fakültesi’nde İslâm hukuku ve devletler hukuku profesörü olarak görev yaptı;
ayrıca Dinî İlimler Fakültesi’nde ders verdi.
1946
yılında Haydarâbâd Nizamlığı’nın Birleşmiş Milletler’e üye olması için kurulan
delegasyona seçilen Hamîdullah, yurt dışındayken Hindistan’ın Haydarâbâd
Nizamlığı’nı işgal etmesi üzerine (1948) ülkesine dönmedi. Haydarâbâd’ın
bağımsız bir devlet olarak tanınmasını sağlamak amacıyla çalışmalar yaptığı
için Hindistan hükümeti de onun Haydarâbâd topraklarına girmesini yasakladı.
Hindistan ile İngiltere arasındaki suçluların iadesi anlaşmasına göre
İngiltere’ye girişi engellenince Fransa’ya yaptığı sığınma başvurusunun kabul
edilmesi üzerine 1996 yılına kadar orada vatansız (heimatlos) statüsünde
yaşadı.
Prof.
Dr. Muhammed Hamîdullah, alçak gönüllülüğü, nezaketi, dindarlığı, dünya
nimetlerine ve paraya değer vermemesiyle tanınmış ve hiç evlenmemiştir.
Eserlerinden telif ücreti almazdı. Hz. Peygamber’in hayatıyla ilgili
çalışmalarından dolayı Pakistan Devleti’nin kendisine lâyık gördüğü en yüksek
dereceli hilâl-i imtiyâz nişanını kabul etmiş, fakat para ödülünü
İslamâbâd’daki İslâm Araştırmaları Enstitüsü’ne bağışlamıştır; aynı şekilde
Kral Faysal para ödülünü de almamıştır. Kendisine Türkiye Cumhuriyeti Millî
Eğitim Bakanlığı tarafından Türk yazılı edebiyatının gelişmesine yardım eden
yayınları dolayısıyla takdir ve teşekkür belgesi, İstanbul’daki bir kültür
vakfı tarafından “Türk Millî Kültürüne Hizmet Şeref Armağanı” ödülü
verilmiştir. Muhammed Hamîdullah Urduca, Hintçe, İngilizce, Fransızca, Almanca,
İtalyanca, Rusça, Arapça, Farsça ve Türkçe biliyordu. Mescid-i Nebevî’de kıraat
âlimi Hasan b. İbrâhim eş-Şâir’in huzurunda Kur’ân-ı Kerîm’i baştan sona kadar
kıraat etmiş ve bir icâzetnâme almıştır.
1950’lerin
başlarında bir süre Pakistan Devleti’nin ilk anayasasıyla ilgili hazırlık
çalışmalarına katılan Hamîdullah, 1951’de İstanbul’da düzenlenen XXII.
Milletlerarası Müsteşrikler Kongresi’nde sunduğu İslâm hukukunun kaynaklarına
dair tebliğiyle dikkatleri üzerinde topladı.
1952
yılından itibaren yirmi üç yıl boyunca İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi
İslâm Araştırmaları Enstitüsü’nde misafir profesör sıfatıyla ders verdi. Bu
enstitüde bulunduğu sırada kendisine asistanlık yapanlar arasında Fuat Sezgin
ve Salih Tuğ yer almaktadır. Aynı süre içinde Ankara Üniversitesi İlâhiyat
Fakültesi ile Erzurum Atatürk Üniversitesi İslâmî İlimler Fakültesi’nde İslâm
tarihi, İslâm müesseseleri tarihi, mukayeseli dinler tarihi ve İslâm hukuku
dersleri okuttu; ayrıca İstanbul, İzmir, Konya ve Kayseri’de çok sayıda
konferans verdi.
Derslerini
ve konferanslarını takip eden, daha sonra İslâmî ilimler alanında akademik
çalışma yapanlar arasında Hayreddin Karaman, Bekir Topaloğu, Suat Yıldırım,
Yusuf Ziya Kavakçı ve İhsan Süreyya Sırma da bulunmaktadır. Hamîdullah Paris’te
Centre National des Recherches Scientifiques’teki görevi sırasında Paris
Camii’nde de cuma günleri dersler verdi ve burada bir İslâm kültür merkezinin
kurulmasına katkıda bulunup uzun süre France-Islam dergisini yayımladı.
Amicales des Musulmans en Europe’un faaliyetlerine katıldı ve l’Association des
Etudiants Islamiques en France’ta haftalık konuşmalar yaptı. Paris’te yaşadığı
sürece aralarında entelektüellerin de bulunduğu pek çok kimsenin İslâmiyet’i
kabul etmesine vesile oldu. Ayrıca Avrupa’da İslâm’ın tebliği amacıyla 1950’li
yıllarda Cenevre’de Centre Islamique de Génève adlı bir araştırma ve yayın
kurumunun teşekkülüne ve yayınlarına destek verdi. Paris’te akademik çalışma
yapan Türk öğrencilerine yardımda bulundu.
İslâmî
ilimlere bütüncül bir bakış açısıyla yaklaşarak uzmanlık alanının dışında da
inceleme ve araştırmalar yapan ve bunları ilk kaynaklara dayandırmaya çalışan
Hamîdullah, özellikle İslâm tarihiyle ilgili çalışmalarında sadece tarihî
bilgileri aktarmakla kalmamış, bazan olayların geçtiği yerlere bizzat gidip
incelemeler yaptıktan sonra kendi yorum ve değerlendirmelerini katmıştır.
Bunları yaparken genelde akılcı bir tutumla ispatlanmamış herhangi bir hususu
kabul etmekten uzak durmuş, çalışmalarında sadece tarihî bilgileri gözler önüne
sermek yerine olayların gerçek sebeplerini araştırmaya ve bunların sonuçlarını
göstermeye gayret etmiştir. Hamîdullah’ın başta mûcizeler olmak üzere bazı
konularda akılcı yönü ağır basan açıklamaları zaman zaman eleştirilmiştir. Ona
göre bazı insanlar mûcize sebebiyle inandıkları, bazıları da böyle bir etkinin
altında kalmadan iman ettikleri için mûcizenin inanç açısından etkisi kesin
değildir. Mi‘rac hadisesinde de önemli olan husus Allah’a doğru yüceliştir;
nerede ve nasıl olduğu fazla ehemmiyet taşımaz (İslâm Peygamberi, I, 133).
Prof.
Dr. Muhammed Hamîdullah, rivayete dayalı yöntemler kullanmaları açısından hadis
ve tarih ilimleri arasında yakın bir ilişki bulunduğu görüşündedir. İnsanların
tarihî belgeleri ilk elden alma arzusu sonucunda belgelerin büyük bir kısmının
metinleri bu iki ilim sayesinde günümüze kadar gelebilmiştir. Hadislerle ilgili
rivayetlerin güvenilir olup olmadığını tesbit etmekten çok rivayetlerden
hareketle Hz. Peygamber’e ve dönemine ait daha kesin bilgilere ulaşmak
önemlidir. Onun Hemmâm b. Münebbih’in sahîfesini neşretmesiyle, şifahî
rivayetlerin aktarılmasının ilk dönemlere ait verilere ulaşmada uygulanan tek
yöntem olmadığı ispatlanmıştır. Böylece Ignaz Goldziher’in ortaya attığı,
rivayetlerin toplumun ihtiyaçlarına göre sonradan uydurulup şifahen nakledildiği
iddiasının aksine yazılı rivayetten de destek alan bir hadis aktarma yönteminin
bulunduğu anlaşılmıştır.
Vefatı:
1954’te
Paris’teki Centre National des Recherces Scientifiques’te araştırmacı olarak
çalışmaya başlayan ve 1978 yılında emekli olduktan sonra da araştırmalarına
devam eden Hamîdullah, rahatsızlığı ilerleyince 1996’da Amerika Birleşik
Devletleri’ne giderek Florida eyaletinin Jacksonville şehrindeki akrabalarının
yanına yerleşti. 17 Aralık 2002 tarihinde vefat etti, mezarı Jacksonville’deki
Müslüman kabristanındadır (Muslim Garden of Chapel Hills Memorial Gardens).
Prof.
Dr. Muhammed Hamîdullah'ın adı Ankara'daki bir Anadolu lisesine verilmiştir.
ESERLERİ:
Türkçeye
Çevrilen Eserleri:
İslam’a
Giriş (Çev. Kemal Kuşçu, 1961, 1965, 1973; Cemal Aydın, 1996)
İslâm
Peygamberi, Çev. M. Sait Mutlu – Salih Tuğ, İstanbul 1969, 1972; Salih Tuğ, İstanbul
1980, 1990, 2003; Çev. Mehmet Yazgan, 2004).
Resûlullah
Muhammed, Çev. Salih Tuğ, 1973, 1992)
İslâmda
Devlet İdaresi (Çev. Kemal Kuşçu, 1963, 1979; Çev. Hamdi Aktaş, 1998)
İslâm’ın
Doğuşu (Çev. Murat Çiftkaya,1997).
Hazret-i
Peygamber’in Altı Orijinal Diplomatik Mektubu (Çev. Mehmet Yazgan, 1998).
Aziz
Kur’an (Çev. Abdülaziz Hatip ve Mahmut Kanık 2000).
Allah’ın
Elçisi Hz. Muhammed (Çev. Ülkü Zeynep Babacan, 2001)
Hz.
Peygamber'in Savaşları (2002 öncesi ve sonrası muhtelif basımları yapılmıştır)
Diğer Bazı Telif
Eserleri:
1.
Quran in Every Language (Hyderabad-Deccan 1936, 1939).
2.
Mecmûʿatü’l-ves̱âʾiḳı’s-siyâsiyye li’l-ʿahdi’n-nebevî ve’l-ḫilâfeti’r-râşide
(Kahire 1941, 1956; Beyrut 1965, 1983, 1985, 1987).
3.
The Battlefields of the Prophet Muhammad (Woking 1953; Hyderabad-Deccan 1972).
4.
Le grand livre de la conduite de l’état (I-IV, Ankara 1989-1991). UNESCO adına hazırlanan, ancak bu kurum
tarafından yayımlanamayan tercümeyi Türkiye Diyanet Vakfı neşretmiştir.
Kitapçık
tarzındaki eserlerinden başlıcaları:
Daily
Life of a Muslim (Islamabad 1989);
Economic
System of Islam (Islamabad 1989);
The
Muslim Women (Islamabad 1989); Spiritual Life in Islam (Islamabad 1989); Status
of Non-Muslim in Islam (Islamabad 1989).
Erzurum Atatürk Üniversitesi İslâmî İlimler
Fakültesi’nde okuttuğu bazı derslerin notları İslâm Tarihine Giriş (trc. Ruhi
Özcan, İstanbul, ts.)
İslâm
Müesseselerine Giriş (trc. İhsan Süreyya Sırma, İstanbul 1992),
Misafir
Prof.Dr. M. Hamidullah’dan Konferanslar adıyla (trc. Zahit Aksu, baskı yeri ve
tarihi yok)
İslâmın
Hukuk İlmine Yardımları (der. Salih Tuğ, İstanbul 1962),
İslam
Hukuku Etüdleri (İstanbul 1984),
İslâm
Anayasa Hukuku (haz. Vecdi Akyüz, İstanbul 1995)
Makaleler
/ İlk İslâm Devleti (trc. İhsan Süreyya Sırma, İstanbul 1992)
NOT:
Bu
madde, Prof. Dr. Salih Tuğ ve M. Kâmil
Yaşaroğlu'nun "Muhammed Hamidullah" başlıklı makalesinden kısaltılarak
özetlenmiştir (islamansiklopedisi.org.tr, 10.07.2022)
HAKKINDA:
DİĞER BAZI TÜRKÇE KAYNAKLAR:
Alim
Yıldız – Tahsin Koçyiğit / İlahiyat Fakültesi Dergileri Makale ve Yazarlar
Fihristi (1952-2002, Ankara 2002, s. 242-243)
Suat
Yıldırım / Oryantalistlerin Yanılgıları (İstanbul 2003, s. 280-281.
M.
Kâmil Yaşaroğlu / “Muhammed Hamidullah” (Çağdaş İslam Düşünürleri, ed. Cağfer
Karadaş, Bursa 2003, s. 87-98)
İhsan
Süreyya Sırma / “Paris Müslümanları Öksüz” (Yeni Dünya, IV/44, İstanbul 1997,
s. 49)
Ramazan
Altınay / “Örnek Bir Çağdaş İslâm Bilimleri Araştırmacısı: Muhammed Hamidullah”
(Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı. 3, Van 2000, s.
263-298.
Mehmet
Görmez / “Hamîdullah Hocamız Üzerine Mehmed Said Hatiboğlu İle Söyleşi” (İslâmiyât (Kitâbiyât, Bülten, V/4, Ankara
2002, s. 4-13)
Salih
Tuğ / “Prof. Dr. Muhammed Hamidullah 1908-2002 (1326-1423 h.)” (Marife, II/3,
Konya 2002, s. 9-12)
Yusuf
Ziya Kavakçı / “Muhammed Hamidullah: Zamanımızın Dünya Çapındaki Dev İslâm
Âlimi”, a.e., XVI/157, 2003, s. 21-28)
İsmail
Yakıt / “Tanıdığım Çağdaş Bir İslam Düşünürü ve Türk Dostu: Prof. Dr. Muhammed
Hamidullah”, TY, XXIII/192, 2003, s. 44-48)
Casim
Avcı / “Prof. Dr. Muhammed Hamîdullah (1908-2002)”, Hadis Tetkikleri Dergisi,
I/1, İstanbul 2003, s. 223-226)
İsmail
Kara / “Gurûb Etti Güneş, Dünya Karardı ...” (Dergah, XIII/156, İstanbul 2003,
s. 1, 14-18)
Abdülhamit
Birışık / “Hint Altkıtasında İslâm Araştırmalarının Dünü Bugünü: Kurumlar, İlmî
Faaliyetler, Şahıslar, Eserler” (Dîvân: İlmî Araştırmalar, sayı 17, İstanbul
2004, s. 20).