Ressam, Tiyatrocu, Kostüm Tasarımcı. 1948, Limnidi (Yeşilırmak) / Kıbrıs doğumlu. Kaynaklarda adı Birsen Salahi olarak da geçer. Lefkoşa Türk Kız Lisesi’nden sonra İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi’ne girip, 1970 yılında Bedri Rahmi Eyüpoğlu Atölyesi Yüksek Resim Bölümü’nü bitirdi. Aynı bölümde yüksek lisans çalışmasını tamamladı.
Bir süre resim sanat tarihi öğretmenliği yaptı.
1974'te Devlet Tiyatrolarının açtığı Sanat Sınavını kazanarak aynı kuruma
atandı.
1975
yılından beri Realizatör olarak çalıştığı tiyatroda yüzlerce oyunun dekorunu ve
kostüm tasarımlarını yaptı, yurt dışında kostüm tasarımları ile ödüller
kazandı. 1978 Atatürk Büyük Ödülünü aldı.
Ressamlık
yönü de olan Birsen Selahi, 1971-2006 yılları arasında pek çok kişisel sergi
açtı. Birsen Salahi, New York, Washington, Atina gibi şehirlerde 200'ü aşkın
karma sergiye katılmıştır. Özel ve resmi koleksiyonlarda, Kültür Bakanlığı ve
Banka Koleksiyonlarında, eserleri bulunmaktadır. Halen Devlet Tiyatrolarında
Dekoratör olarak görev yapmaktadır.
Kostüm Tasarımcısı
Olduğu Bazı Tiyatro Oyunları:
Fermanlı
Deli Hazretleri / 1996
Dallar
Yeşil Olmalı / 1994
Mefisto
/ 1990
Yusuf
ile Menofis / 1989
Birsen Salahi
İçin Ne dediler?
“Salahi’nin resimlerinden odak noktasında
çoğunlukla arkaik dönem Anadolu tanrıçalarını anımsatan kadın figürlerinin kullanıldığı
fresk tadı alırım." (Gülseren Südor)
KAYNAKÇA:
Birsen Selahi Resim Sergisi Galeri Selvin 1'de (adagazetesi.com.tr, 4 Ocak
2019), Gülseren Südor / Ressam Birsen Salahi (evrensel.net, 10 Şubat 2019),
Resim Sergisi: Birsen Salahi (library.bilkent.edu.tr, 26 Kasım 2019), Bener
Hakkı Hakeri / Kültürümüzde Sanatçılar ve Yazarlar İsimler Sözlüğü (2004),
Birsen Selahi (tiyatrolar.com.tr, 14.08.2020), Birsen
SELAHİ - Artist (turkishpaintings.com, 14.08.2020), Birsen Selahi - Ankara
Sanat Tiyatrosu (ast.com.tr, 14.08.2020), Birsen Selahi Exhibition - Galeri
Siyah Beyaz (galerisiyahbeyaz.com, 14.08.2020), Birsen Selahi (adagazetesi.com.tr,
14.08.2020), Birsen Salahi - Time Out (timeout.com, 14.08.2020).
Birsen
Salahi ile yolumun kesişmesi her ikimizin aynı yıl akademinin resim bölümünü
kazanması sonucunda oldu. Bu başarıya ulaşmamızda ailelerimizin desteği yanında
en önemli etken ressam olma isteğimizi güdüleyen ve yeteneklerimizi keşfeden
öğretmenlerimizdi. Dolayısıyla artık hayatta olmayan bu değerli kimliklere ve
tüm öğretmenlerimize olan gönül borcumuzu hiçbir zaman unutmadık.
1965
yılında İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi’nin Resim Bölümü’nün (Şimdiki
ismi, Mimar Sinan Üniversitesi) ilk senesinde Hocamız Adnan Çoker’in yönettiği
galeri sınıfında, otuz bir kişiydik. Bizlere göre yaşça küçük gözüken, minyon,
çok kırılgan görünümlü ama bir o kadar da nazik ve çekingen, birazda
lisanındaki Kıbrıs aksanı nedeni ile bizlerle çok fazla arkadaşlık yapma isteği
olmadığını düşündüğümüz Birsen Salahi’nin varlığını, biraz geç de olsa sonunda
keşfettik. Daha sonra Bedri Rahmi Eyüboğlu Atölyesinde geçirdiğimiz diğer dört
yıl boyunca çok güzel, arkadaşça anılar paylaştık. Tam elli dört senedir de
paylaşmaya devam ediyoruz.
’60’lı
yıllarda Kıbrıs’tan Türkiye’ye okumaya gelen çok sayıda Türk genci olurdu.
Bunların neredeyse tamamı Kıbrıs’a geri döner veya diploma sonrasında
İngiltere’ye yerleşirler, bizlerle bağlarını tümüyle koparırlardı. Üniversite
eğitimimizin bitiminden sonra; Kıbrıslı Birsen Salahi; 1970 yılından bugüne
kadar ne bizlerden ne de Türkiye’den ayrılabildi. Ama asla, adadaki ailesinden
hiç kopmadan ve özlemle hatırlayıp resimlerine yansıttığı köyünün doğasını hiç
unutmadan.
Ülkemiz
görsel sanatlarına, hem Ankara Devlet Tiyatrolarında 39 yıl tiyatro ve opera
oyunlarının dekor ve kostüm realizatörü hem de yarım asırdır profesyonel ressam
olarak büyük bir özveri ile çalıştı.
RESİMLERİNDEN
FRESK TADI ALIRIM
Birsen
Salahi’nin resimlerini irdelediğimizde, onun çok çalışarak kendine özgü bir
sanat dili geliştirdiğini ve bu günlere getirdiğini hissederiz. Birsen
Salahi’nin resimlerinden bir ressam olarak; odak noktasında çoğunlukla arkaik
dönem Anadolu tanrıçalarını anımsatan kadın figürlerinin kullanıldığı fresk
(duvar resmi) veya henüz kazı yapılarak asırlar öncesinde yapılmış ama toprak
altında kalmış ve sonunda gün yüzüne
çıkartılmış henüz yüzeyi temizlenmemiş mozaik duvar panoları tadı alırım.
Çünkü
o tuvalinin yüzeyini koyu renk yağlı boya katmanları ile kalın bir tabaka
haline getirir. Aklında kurguladığı ve tuvaline yansıtmak istediği konularının
nasıl olacağını yazıp, sonra küçük kağıtlara desenlerini çizip renkleri
belirten notlar alır. Daha sonra desen olarak tuval üzerine geçirir.
Genelde
konularını Orta Çağ İtalyan veya diğer Avrupa ülkeleri freskleri, uzak doğu
estampları ve hatta Pompei Harabelerinde gördüğü taşlaşmış insan figürlerinden
alır. Kendine has bir şekilde deforme ederek kullandığı nüleri veya figürleri,
ağaçlar, çiçekler ve hayali mekan olgusu eşliğinde kurgular.
RESİMLERİ
KIBRIS’I ANLATAN BİR BELGESEL GİBİDİR
Aynı
zamanda uzun yıllar opera ve tiyatroda çalışmanın etkisiyle resimlerinde sıkça
Romeo ve Juliet isimli eserinde olduğu gibi teatral konuları, dönemin
dekor-kostüm ve kişilerinin davranış biçimlerine uygun olarak kullanır. Kendi
değişiyle beyaz rengi fazlaca kullanarak ışığın kaynağını belirsiz kılar.
Vurucu ve yardımcı bir-iki renk eşliğinde kurgulanmış kompozisyonlar üretir. Bu
yardımcı ve vurucu dediği renkleri ise; çocukluğunun geçtiği Kıbrıs’ın
doğasından seçer. Renk ve dokuyu resimlerinde ön plana çıkartırken figür
geleneğini de devam ettirir.
Sergilenen
çoğu resmine konu olan annesi; onun için zamanının yaşam ikonudur. Aynı zamanda
üzüm salkımı, asma yaprağı, sarmal bir şekilde figürlerini saran sarmaşıklar ve
bazı resimlerindeki bodur ağaçlar onun resimlerinin olmazsa olmazı ve görsel
kan damarlarıdır. Birsen Salahi’nin annesinden esinlenerek yaptığı resimleri;
onun doğup büyüdüğü Kıbrıs’taki köyünün doğası eşliğinde ’60’lı ve ’70’li
yılları anlatan bir belgesel gibidir.
KAYNAK:
Gülseren Südor / Ressam Birsen Salahi (evrensel.net, 10 Şubat 2019).