Şair,
çocuk edebiyatı ve oyun yazarı (D. 15 Temmuz 1915, Bayramiç / Çanakkale – Ö.
2003, Avustralya). Mustafa Mümtaz imzasını da kullandı. Çanakkale Cumhuriyet
İlkokulunu (1928), İstanbul İstiklal Lisesini (1936) bitirdi. Ankara
Üniversitesi Hukuk Fakültesindeki öğrenimini tamamlamadan Emniyet Genel
Müdürlüğünde memurluğa (1941) başladı. 1948 yılından itibaren Ankara Küçük
Tiyatro’da müdürlük, İstanbul Şehir Tiyatrolarında müşavirlik yaptı. Bu
görevinden ayrıldıktan sonra Türk Tiyatrosu dergisini yönetti (1965-71)
ve çeşitli yayınevlerinde çalıştı.
Dadacılık,
Garip Akımı ve İkinci Yeni çizgilerinde değişken anlayışlarla sürdürdüğü şiir
çalışmalarının yanı sıra oyunlar, masallar yazdı. Şiirleri 1938 yılından
itibaren Gençlik, Yeni Ses, Servet-i Fünûn-Uyanış, Edebiyat Dünyası,
Şadırvan, Kaynak, Türk Dili dergilerinde yayımlandı.
“Mümtaz
Zeki de, Dadaizm’i getirdi Türkiye’ye. Türk şiirine demiyorum. Bir toplum, bir
dil ürünü olan şiir, kendi organizmasını korur. Kabullenmez dokusuna aykırı
düşen bir organizmayı. Atmaz bile; umursamaz.
“Yalnız
Mümtaz Zeki mi? Sabahattin Tahsin Teoman’ın ‘letrizm’ denemeleri; Ercüment
Behzat’ın, Asaf Halet’in gerçekten başarılı sürrealizm-mistisizm uygulamaları
bile bir yankılanma bulmaz Türk dilinde; bir yanlışlık, bir sapma olarak anılır
kalırlar.
“Şiir
olarak taşıdığı değerlerle nedir, ne kadardır ‘Hayti Adaları’? Tek şey
söylenebilir belki: geleneksiz bir ilkellik, bağışlanmaz bir acemilik. Değil
gelenekle, günlük duyarlılıkla bile alış verişi olmayan sahte bir egzotizm özlemi
(bu egzotizm bile yerli değildir. Bir batılının egzotik kurgusudur). Gümrükten
kaçırılmış bir tıraş makinesi. Ahmet Muhip’in ‘Kar’ı, Nazım’ın ‘Şeyh
Bedrettin’i yazdığı günlerde bir bilinçsizlik, bir uyku, Türk halkının şiir
beğenisiyle eğlenen bir başı boşluk.” (Turgut
Uyar)
ESERLERİ:
ŞİİR: Allo
Allo (1934), Köy Melodileri (1936), Varyete (1949),
Çocuklarımıza Resimli Şiirler (1959), Sonsuzluğa Uçarken Potpuri (2001).
ÇOCUK
KİTABI: Mavi Boncuk (1936), Uçman Yalçın (1938), Efe Ali (1939),Sihirbazın
Kızı (1940), Vatan Uğruna (1940), Nar Tanesi (1945),
Yıldız Ece (1949), Karaboncuk (1951), Adını Çocuklar Koysun (1952),
Altın Kuş (1954), Türk’ün Altın Masalı (1962), Kahkaha Sultan (1969),
Balık Çocuk (1973), Ülkü Öğretmen (1973), Çitlembik Kız (1975),
Beş Çocuk Kayıp (1976), Ördek Ömer (1976), Çocuklara Kahramanlık
Hikâyeleri (1978), Uykucu Mahmut (1979), İstanbul Yemişi (1980),
Bülbül (1980), Üç Ayaklı Sıpa (1983), Uzaylı Çocuk 1983), Şampiyon Topaç (1988), Altın
Destan (1984).
OYUN: Oyuncakçı
Dede (1956), Yoklar Dağında Nar (1960), Bunu Ancak Türk Yapar (1962).
KAYNAKÇA: TDE Ansiklopedisi (c. 8, 1976-98), Atilla Özkırımlı /
Türk Edebiyatı Ansiklopedisi (1982), Seyit Kemal Karaalioğlu / Resimli Türk
Edebiyatçılar Sözlüğü (1982), Yurt Ansiklopedisi (c. I, 1982), Turgut Uyar /
Bir Şiirden (1982), Behçet Necatigil / Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü (18. bas.
1999), Şükran Kurdakul / Şairler ve Yazarlar Sözlüğü (gen. 6. bas. 1999), TBE
Ansiklopedisi (2001), İhsan Işık / Resimli ve Metin Örnekli
Türkiye Edebiyatçılar ve Kültür Adamları Ansiklopedisi (2. bas., 2009), Oğlu
Serbülent Taşkın (Bilgi teyidi, Şubat 2018).
Öyle bir akşam gel ki çocuğum,
Gözlerin huzurdan kapansın dizimde.
Rüzgârın yasemin
Havanın arzu koktuğu bir akşam.
Avuçlarında özlenen mevsimlerin yemişleri
Geldiğin yerin kokuları kucağında,
Öyle bir akşam gel ki çocuğum,
Dönmek olmasın.
Beni arayanlar bulurlar çabucak,
Çıktığım kahvede.
Aynı yollardan geçerim gece gündüz
Yolumu değiştirdiğimi gören olmamıştır.
Aynı tramvaya binerim sabahları
Aynı yerde otururum vapurda
Aynı kızı severim yıllardır.
Cıgaramın markası değişmemiştir
Aynı şapka başımda oldum olası.
Aynı sokaktadır
Altında ıslık çaldığım pencere.