Sinema filmi yönetmeni, senarist,
fotoğraf sanatçısı. 26 Ocak 1959, İstanbul
doğumlu. 1976 yılında girdiği İstanbul Teknik Üniversitesi Kimya Mühendisliği
Bölümü’ne iki yıl devam ettikten sonra 1978’de yeniden sınava girerek Boğaziçi Üniversitesi Elektrik Elektronik
Mühendisliği Bölümü’ne geçti. Burada sinema, fotoğraf, dağcılık ve satranç kulüplerine
katıldı. Seçmeli olarak sinema dersleri aldı. Para kazanmak için fotoğraf
kulübü bünyesinde vesikalık fotoğraflar çekti. 1985 yılında mezun olduktan
sonra bir süre yurt dışında kaldı. Askerliğinin ardından sinema üzerine
bilgilerini geliştirmek üzere Mimar Sinan
Üniversitesi’nde iki yıl sinema eğitimi aldı. Arkadaşı Mehmet
Eryılmaz'ın bir kısa filminde oyunculuk yaptı ve teknik sürece baştan sona
katılarak bilgisini pekiştirdi. Ardından 1995 yılında Koza adlı kısa filmiyle yönetmenliğe adım
attı. Bu çalışmasında, daha sonraki filmlerinin karakteristik öğelerini minimal
düzeyde de olsa sergiledi. Film, 1995 Mayıs'ında Cannes'da gösterildi ve Cannes
Film Festivali’nde yarışmaya seçilen ilk Türk kısa filmi oldu.
1980’li yıllarda kültür ve sanat
dergilerinde fotoğrafları yayınlanan Ceylan, filmlerinde fotoğraf ve sinemayı
buluşturan özgün bir dil geliştirdi. 1997 yılında çektiği Kasaba filmi başta Berlin Film
Festivali olmak üzere birçok dünya festivalinde gösterildi. Mayıs Sıkıntısı (1999) filminde, ilk iki filmde yer alan biyografik atmosferi koruyarak
farklı bir bütünlüğe ilerledi. Berlin Film
Festivali’nin yarışmalı bölümünde gösterilen film, birçok dalda ödül kazandı.
Ceylan’ın filmleri, sinema yazarları, film eleştirmenleri tarafından ve
gösterildiği dünya film festivallerinde büyük ilgi gördü. Öykülerini bütünü ile
anılarından, gördüğü ve yaşadığı çevredeki özgün kaynaklardan besleyerek ördü.
Mekân olarak doğup büyüdüğü taşrayı, oyuncuları da profesyonel değil, o
mekânların insanlarından seçti. Bu özelikleri ile dingin, sıkı dokunmuş,
belgesel tadı veren, resimsel olarak büyüleyici sinematografik dünyalar kurdu.
“Taşra
Üçlemesi” diye anılan üçlemenin son filmi Uzak (2002), 56. Cannes Uluslararası Film
Festivali’nde Büyük Jüri Ödülü’nü (Grand Prix)
kazandı. Filmin başrol oyuncuları
Muzaffer Özdemir ve Mehmet Emin Toprak ise En İyi Erkek Oyuncu
Ödülü’nü paylaşarak Türk sinemasının ender başarılarından birinin sahibi
oldular. Film, Cannes’ın ardından 23'ü uluslararası olmak üzere toplam 47 ödül
alarak Türk sinemasının en fazla ödül kazanan filmi oldu.
Ceylan dördüncü uzun metrajlı filmi İklimler’de
(2006) kamera arkasından kamera önüne geçerek
eşi Ebru Ceylan’la başrolü paylaştı. Dijital görüntü teknolojisiyle çekilen
film, Ceylan’ın o tarihe kadar çektiği en büyük bütçeli eser oldu. 2008
tarihli filmi Üç Maymun ile 61. Cannes
Film Festival'inde En İyi Yönetmen Ödülü'nü aldı. Film aynı zamanda Oscar
yarışında ilk dokuza kalmayı başaran ilk Türk filmidir. 2009 yılında tekrar Cannes
Film Festivali’nde jüri üyesi olarak yer adlı.
Bir Zamanlar Anadolu'da (2011)
filmi ile Cannes Film Festivali'nde Jüri Büyük Ödülü'nü kazandı.
2014 yılında çektiği Kış Uykusu isimli filmiyle 67. Cannes Film Festivali'nde büyük ödül olan Altın Palmiye'ye layık görüldü.
FİLMLERİ:
Koza (1995), Kasaba (1997, kitap: 2007), Mayıs Sıkıntısı (1999, kitap: 2003), Uzak (2002, kitap: 2004), İklimler (2006, kitap: 2009), Üç Maymun (2008), Bir Zamanlar Anadolu’da (2011), Kış Uykusu (2014), Ahlat Ağacı (2018).
HAKKINDA: Mustafa Emre Tuncer / Görüntü Estetiğinin Kültürel
Boyutları ve Yansımaları (Yüksek lisans tezi, 2003), Rena İğneci / Türkiye’de
Modernleşme ve Sinema İlişkisi: 90
Sonrası Türk Sinemasında Modernist Eğilimler (Yüksek lisans tezi, 2003), Atilla
Dorsay / Türk Sinemasında Çöküş ve Rönesans Yılları 1990-2004 (2004), Hasan
Akbulut / Nuri Bilge Ceylan Sinemasını Okumak (2005), 47. Selanik Film Festival
Kitabı (s. 36, 2006), Asuman Suner /
Hayalet Ev: Yeni Türk sinemasında Aidiyet, Kimlik ve Bellek (2006),
Asuman Suner / New Turkish Cinema
(2009), Ayşe Pay / Yönetmen Sineması (s. 76, 2010).