Sanat tarihçisi. 1 Ocak 1964, Trabzon doğumlu. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi ve MSÜ Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Enstitüsü mezunu. İÜ Edebiyat Fakültesi Arkeoloji ve Sanat Tarihi Bölümünde yüksek lisansını, MSÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk ve İslâm Sanatları Programında doktorasını (1992) tamamladı. 1993’te Fen Edebiyat Fakültesi Arkeoloji ve Sanat Tarihi Bölümü Türk ve İslâm Sanatları Kürsüsünde araştırma görevlisi ve öğretim üyesi olarak görev yaptı.
Geniş bir kaynak yelpazesinden yararlanarak eserleriyle
Türklerin tarih boyunca şamanizm, budizm, maniheizm ve İslamiyet inanışları
içinde ne kadar zengin bir mitoloji yarattıklarını sergileyerek Orhun
Yazıtlarından Kâbe’ye uzanan yolda, Türk uygarlıklarının inanç sistemlerinin
sürekliliğini vurguladı.
ESERLERİ:
Türk Şamanizminde Biçim Değiştirme Olayı ve Türk Sanatı
ile Bağlantısı Üzerine Birkaç Söz (1987),
Padişah Askılarının Manası (1988), Anadolu Selçukluların Taş
Tezyinatında Orta Asya ile Bağlantılar (1988), Akkışlar / Pamucak
Türkmen Obası ve Bazı Görüşler (1989), Leningrad Hermitage Müzesi ve
Türk Sanatı (1990), Kültigin’in Baş Heykelinin İkonografik Bakımdan
Tahlili (1991), Türk Resim Sanatında Hayvan Sembolizmi (1992), Batılılaşma
Dönemi İstanbul Cami Minaresinde Taçkapılar (1993), Türk Sanatında
Görülen Maymun Figürlerinin Sembolizmi (1994), Türk Sanatında Balık
Figürlerinin Sembolizmi (1995), Türk Sanatında Hayvan Sembolizmi (1995),
Çağdaş Türkmenistan Sanatının Öncülerinden Kılıçmurad Yarmadoğlu (1996), Eski Merv’de Kız-bibi Türbesi (1997), Erken
Devir Türk Sanatının ABC’si (1997), Türk Mitolojisinin ABC’si
(1999), Türk İslam Sanatının ABC’si (2000), Türk Mitolojisinin
Anahtarları Anahatları (Türk Mitolojisinin ABC’si’nin genişletilmiş yeni basımı,
2002).
HAKKINDA: Vitrindekiler
(Cumhuriyet Kitap, 4.3.1999), Türk İslâm Sanatının ABC’si (Virgül, sayı: 28,
Mart 2000), Günümüz Türkiyesinde Kim Kimdir (2000), Buket Öktülmüş / Milliyet
Kültür-Sanat (24.7.2002), Ceyhan Usanmaz / Türk Mitolojisinin Anahatları
(Virgül, sayı: 55, Ekim 2002).