Sanat
tarihçisi (D. 17 Haziran 1928, Adapazarı - Ö. 13 Temmuz 2017, İstanbul). Tam adı Erol Nejat Diyarbekirli.
Diyarbakır’dan Adapazarı’na göç etmiş bir ailedendir. Dr. Müşir Arif Paşa ile
Sadrazam Ahmet İzzet Paşa’nın torunu piyanist Ayşegül Sarıca, eşidir. İlkokulu
Adapazarı’nda, ortaöğrenimini İstanbul Kadıköy’de Saint Joseph Fransız
Kolejinde bitirdi. Devlet Güzel Sanatlar Akademisi (1954) mezunu. 1956 yılında
Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Türk Sanat Tarihi Bölümüne asistan olarak
girdi. Türk el sanatları üzerinde yapmış olduğu araştırmalardan ötürü Türkiye
Turizm Kurumu müdürlüğü görevine getirildi. 1958 yılında “Türk El Sanatları
Sergisi”ni açan ilk sanatçı oldu. El sanatlarının yerlerini belirlemek
amacıyla “Ne Nerededir?” katalogunu çıkardı.1969 yılında doçentlik, 1979
yılında profesörlük kadrosuna atandı. 1995 yılında buradan emekli oldu.
Öğrencilik
yıllarından itibaren Türk sanatının bütün dallarına karşı büyük ilgi duyarak
sanat tarihini çalışma alanı olarak seçti. Kendisi de geleneksel Türk sanatları
dallarından minyatür, çini, seramik vb. sanat kollarında çalışmalar yaptı. Devlet
Güzel Sanatlar Akademisi Türk Sanat Tarihi Enstitüsü, İstanbul Anadoluhisarı
Spor Akademisi ve Devlet Türk Müziği Konservatuarında, Mimar Sinan ve emekli
olduktan sonra Muğla üniversitelerinde Türk kültürü ve sanat tarihi, İslâm
sonrası Orta ve İç Asya’da Türk mimarisi ve süsleme sanatları, Türklerde
halıcılık ve tekstil sanatı, Türklerde çini ve evani sanatı, Türklerde minyatür
sanatı dersleri verdi.
Çalışmalarını
yurtdışında da sürdürerek 1959 yılında İsveç, 1962-63 arası İngiltere; sonraki
yıllarda Paris, Berlin, Varşova, Viyana, Stockholm, Helsinki, Kopenhag, Oxford
ve Cambridge’deki müze ve özel koleksiyonlarda Türk sanat eserleri
koleksiyonları üzerinde araştırmalar yaptı. Bu çalışmalar İran, Hindistan,
Pakistan, Afganistan ve bilhassa Orta Asya’da, ayrıca Kafkasya’da Azerbaycan,
Ermenistan ve Gürcistan’da devam etti. Çalışmalarını İç Asya üzerine
yoğunlaştırdı ve bu konuda uzmanlaştı. Yaklaşık kırk yıllık bir süre zarfında
Orta Asya’da, Özbekistan, Kırgızistan, Türkmenistan, Kazakistan, Azerbaycan ve
Tacikistan’da yapmış olduğu araştırmaları ve bu araştırmaları sırasında tespit
etmiş olduğu Türk topluluklarına ait çeşitli mimarî ve plâstik sanat eserleri,
dokumalar, etnografik eserler, folklor malzemelerine dair sayısız saydam
(diapozitif) ve video film arşivi bulunmaktadır.
Diyarbekirli,
Türk mimarisi, seramik, çini, halı, minyatür ve maden, ahşap, taş işleri;
Türklerin erken devirlerden itibaren Orta Çağın sonuna kadar devam eden sanat
ve kültürleri, mimari ve diğer sanat dalları üzerine çok sayıda makale yazdı.
Makaleleri 1963 yılından itibaren Türk Sanat Araştırmaları ve İncelemeleri,
Akademi, Cultura Turcica, Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu Belleteni, Türk
Kültürü, İstanbul Üniversitesi Edebiyat-Fakültesi 50. Yıl Armağanı, Tarih
Enstitüsü Dergisi, Halı, Orkun, Türk Dünyası Araştırmaları, Türk Edebiyatı,
Sanat Çevresi, Boğaziçi, Ars TurcicaN (Münih), Tarih ve Medeniyet, Tarih
ve Düşünce dergileri ile Türkler ansiklopedisinde yayımlandı.
1987 yılında UNESCO tarafından düzenlenen İpek Yolu Projesi’ne Türkiye temsilcisi olarak katıldı. 2001 yılına kadar hem teorik hem de pratikte pek çok katkılar yaptı, tebliğler verdi ve sergiler organize etti. Bu sebeple İpek Yolu Projesine yapmış olduğu katkılardan dolayı kendisine, 1993 yılında Paris’te UNESCO merkezinde, UNESCO hizmet madalyası verildi. Diyarbekirli, akademik hayatının yanı sıra; kolej öğrenciliği yıllarında tanıştığı basketbol çalışmalarına, Fenerbahçe Spor Kulübünde devam etti ve uzun yıllar Fenerbahçe Basketbol Takımının kaptanlığını yaptı. Milletlerarası çeşitli turnuvalarda Millî Takım formasını başarıyla temsil etti. Başbakanlık, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü (1976-) üyeliği, ICOC’un (International Conference of Oriental Carpets) Türkiye temsilciliği ve Organizasyon (1977-2004) üyeliği, Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Kültür Merkezi başkanlığı Bilim Kurulu üyeliği (1995 – 2001) bulunmaktadır.
BAŞLICA
ESERLERİ:
Türk
Sanatının Kaynaklarına Doğru, Hun Sanatı
(1972), İslâmiyetten Önce Türk Sanatı:
Hunlar – Göktürkler – Uygurlar (1977), İslâmiyet’ten Önce Türk Sanatı
-Başlangıcından Bugüne Türk Sanatı (1993), Orhundan Geliyorum.
HAKKINDA: Şevket Beysanoğlu / Diyarbakırlı Fikir ve Sanat Adamları
(c. 3, sayfa 306-308, 1997), Orta
Asya'dan Anadolu'ya Türk Sanatı ve Kültürü: Prof. Nejat Diyarbekirli'ye Armağan
(Editör: Nalan Türkmen, Yaşar Çoruhlu, 2006), Metin Okutan / İlk Orta Asya
Yolcusu (Chronicle Dergisi, 2009), İhsan Işık / TEKAA (2006) - Diyarbakır
Ansiklopedisi (2013).