Tiyatro ve dizi film yapımcısı. Kaynaklarda Nisan Ceren Özerten veya Nisan Ceren Göknel olarak da geçer. Ankara doğumlu. Fransa’da ortaöğrenimini tamamladığı Lycee Francais Charles de Gaulle'deki eğitiminden sonra Bilkent Üniversitesi Mimarlık Bölümü'nden mezun oldu. İstanbul Bilgi Üniversitesi'nde ders veren Nisan Ceren Göçen, özel tiyatro topluluğu KREK'in ortağı ve yapımcısı olarak çalışmalarına devam ediyor.
Yapımcısı Olduğu Tiyatro Oyunları:
Aydınlıkevler
/ Yapımcı - 2022
Barm!
/ Yapımcı - 2021
Bi'
Sakat İş / Yapımcı - 2021
Pusulasız
/ Yapımcı - 2021
Köprüden
Önce Son Çıkış / Yapımcı - 2021
İçimdeki
Yangın / Yapımcı - 2021
Kol(l)eksiyoncu
/ Yapımcı - 2021
Çatıdaki
Yarasa / Yapımcı - 2021
Burası
Benim Vitrinim / Yapımcı - 2021
444
/ Yapımcı - 2021
İstenmeyen
/ Yapımcı - 2021
Çenadengizi
/ Yapımcı - 2021
Kimsenin
Ölmediği Bir Günün Ertesiydi / Yapımcı - 2021
Sekiz
Kişi Bir Odaya Nasıl Sığar? / Yapımcı - 2021
Ay
Tedirginliği / Yapımcı - 2021
Dallar
Yeşil Olmalı / Yapımcı - 2021
Kader
Can / Yapımcı - 2021
Berlin
Zamanı / Yapımcı - 2021
Çin'den
Mektup / Yapımcı - 2021
Sanat
/ Yapımcı - 2021
Oldum
Ben Anne! / Yapımcı - 2021
Sahibinden
Kiralık / Yapımcı - 2021
Eve
Dönüş / Yapımcı - 2021
Başka
Bir Dünyada Görüşürüz / Yapımcı - 2021
Varlık / Yapımcı – 2020
Evlat / Yapımcı - 2019
Terk / Yapımcı - 2019
Alice Müzikali / Yapımcı -
2019
Dünyada Karşılaşmış Gibi / Yapımcı -
2018
Arzu Tramvayı / Yürütücü Yapımcı -
2017
Kürk Mantolu Madonna / Yapımcı -
2017
Babamın Cesetleri / Yapımcı / Prodüktör -
2012
Hoop Gitti Kafa / Prodüktör -
2011
Güzel Şeyler Bizim Tarafta / Yapımcı -
2010
Bomba / Yapımcı -
2010
Bayrak / Yapımcı - 2009
Yapımcısı Olduğu Film ve Diziler:
Necati Başkadır (TV Dizisi
2023)
Alice Müzikali (Sinema Filmi 2023)
Gönül (Sinema Filmi 2022)
Mukavemet (Sinema Filmi 2022)
10 Bin Adim (TV Dizisi 2020-2022)
Podacto Stüdyo (TV Dizisi 2021)
Bir Başkadır (Ali Farkhonde ile, TV Dizisi
2020)
KAYNAKÇA: Surrealism works because there's
reality: Nisan Ceren Göknel (basedistanbul.com, 1 Mart 2019), Tiyatroda para
var (İlker Gezici söyleşisi, sabah.com.tr, 07.09.2019), “Yine dene, yine yenil,
daha iyi yenil!” (cnnturk.com, 15 Ekim 2019), Karantina Günlükleri: Nisan Ceren
Göçen (basedistanbul.com, 28 Mayıs 2020), Nisan Ceren Göçen arşivleri
(technologic.com.tr, 14 Kasım 2019), Nisan Ceren Özerten (tiyatrolar.com.tr,
05.04.2023),
Nisan Ceren Göçen (imdb.com, 05.04.2023), Nisan Ceren Göçen (sinematurk.com, 05.04.2023),
Nisan Ceren Göçen (dizioyuncu.com, diziseti.tv, diziler.com, 05.04.2023), Nisan
Ceren Göçen (beyazperde.com, sinemalar.com, 05.04.2023).
Nisan
Ceren Göknel bir tiyatro yapımcısı. Kapalı gişe oynayan en popüler oyunların
altında onun imzası var. Göknel, hem değişen tiyatro ekonomisini hem de kapalı
gişe oynayan eserlerin sırrını anlattı
İlker
Gezici Röportajı
Şener
Şen'den Serenay Sarıkaya'ya, Ozan Güven'den Bergüzar Korel'e popüler kültürün
pek çok önemli ismi artık sahnelerde boy göstermeye başladı. Seyirci de hemen
hiçbir oyuna kayıtsız kalmıyor. Tabii bir de oyunun afişinde star bir isim
varsa o zaman satışlar otomatik olarak artıyor... Eskiden tiyatro yapan
oyuncular bile "Tiyatrodan para kazanılmaz" derdi. Bu algı artık
kırıldı. Günümüzde tiyatronun sektörleşmesiyle birlikte önemli bir de ekonomisi
oluştu. Yani, kaşesi yüksek popüler pek çok oyuncu, bir sezon hiç dizi yapmadan
sadece bir oyunla sahneye çıkarak rahatlıkla geçinebilecek duruma geldi. İşte
biz de oluşan bu tiyatro ekonomisini, her geçen gün tiyatroya olan ilginin
neden arttığını konuşmak üzere yapımcı Nisan Ceren Göknel ile bir araya geldik.
Göknel, 16 yıldır ortada 'tiyatro yapımcılığı' diye bir kavram yokken bu işlere
başlayan, oyunları uluslararası arenada boy göstermiş, ödüller almış ve
üniversitede yapımcılık dersi vermiş kelimenin tam anlamıyla duayen bir isim.
Şu an sahnelenmeye devam eden Alice Müzikali, Dünyada Karşılaşmış Gibi, Arzu
Tramvayı ve Terk gibi geçtiğimiz sezonun en çok ses getiren oyunlarının
yapımcısı... Göknel şimdi de Evlat adlı yeni bir oyunun hazırlığı içinde...
-
Öncelikle yapımcılığını yaptığınız işlerin hepsi yüksek prodüksiyonlu. Bunun
altından nasıl kalkıyorsunuz? - Bence orada mesele, ölçeği doğru belirlemek.
Yani oyuncudan iletişime kadar baştan çok iyi planlamak çok önemli. Bir çeşit
yapım tasarım gibi aslında, ben öyle çalışan bir yapımcıyım. Bunu doğru
yaptığınızda geri dönüşü oluyor. Evet, sahne üstünde bir sanat eseri sahneye
konuyor ama bir de onun iş tarafı var. Planlama, ekipler...
-
Bir de yorum tarafı var...
-
Tabii... Hangi metnin, hangi yönetmenle, hangi oyuncularla ele alınacağı; kimin
kiminle buluştuğu çok önemli. Esere yorumu doğru katabilecek kişi olması gerek.
Arzu Tramvayı buna çok güzel örnek. Arzu Tramvayı'nın bu başarısında Hira
Tekindor'un yorumu yadsınamaz. Metni çok doğru okuyup dramaturjisi, dekoru her
şeyiyle Broadway mantığıyla koydu.
-
Alice Müzikali de çok ses getirdi. 27 oyunda, 60 bin kişiye ulaştı. Bu kadar
ilgi göreceğini bekliyor muydunuz?
-
Bekliyorduk. Yapılan işin iyi çıktığına inandığımız için çok iyi satacağını
düşünüyorduk. Yatırım da buna güvenilerek yapıldı. Çok yetenekli popüler bir
oyuncu var, Serenay Sarıkaya... Çok kuvvetli bir kadro oluşturuldu. Metin
yazdırıldı, dekor, dijital efektler, müzik... Bütün konularda çok ciddi emek
harcandı. Hiçbir zaman azla yetinilmedi. Oyuncular, teknik ekip acayip bir
enerji yakaladı.
-
Serenay Sarıkaya için bir şey söylemek ister misiniz?
-
Çok çalışkan bir oyuncu. Her zaman söylüyorum sahne sanatları çok iyi bir
oyuncu kazandı. Ezgi, Enis, Merve, İbrahim, Şükrü hepsi çok iyiler...
-
Bu oyuncular yıldız isimler. Yeşilçam'da star sistemi vardı. Tiyatroda da star
sistemi çalışıyor diyebilir miyiz?
-
Star sistemi tiyatroda yüzde 100 çalışıyor diyemeyiz. Tiyatronun kendi starları
var bence. Zerrin Tekindor onlardan biri. Dünyada Karşılaşmış Gibi oyununda
oynayan herkes bir tiyatro starı. Televizyonda olmak zorunda değiller ama hangi
oyunu yaparlarsa yapsınlar seyircinin takip ettiği isimler.
-
Peki, bileti sattıran oyuncu mudur, oyun mudur?
-
İkisi de. Kısa vadede oyuncu olabilir, uzun vadede oyundur. Seyirci iyi bir şey
izlemezse o oyun hiçbir şey ifade etmez.
Yüksek
kaşeler var artık
"Tiyatrodan
para kazanılmaz" derler. Tiyatroda para yok mu gerçekten? - Eskiden yokmuş
ama şimdi bunu söyleyemeyiz. Doğru ölçeklendirme yaparsanız para kazanılıyor.
"Para kazanılmaz, para yok" diye bir şey kalmadı artık. Tabii burada
beklentiniz ne? O da önemli. Bu sezon zaten tiyatroda da tatmin edici bütçeler
başladı. Hatta biraz fazla yukarıdan konuşulmaya da başlandı. Tabii ki bir
televizyon dizisi kadar değil ama çok düşük kaşelerden yüksek kaşelere geçildi.
Tiyatroda para var, yok algısı doğru bir yaklaşım değil. Önemli olan
oyuncusundan arkada çalışan ekibe kadar herkesin kendi ekonomisinin olabilmesi.
- Tiyatroya sonradan mı kıymet verildi? - Eskiden tiyatrocular tiyatro yapardı.
Tiyatro daha sıkıcı bulunan tiyatrocuların çok kapalı yaptıkları, içlerine çok
fazla kimseyi almadıkları, eğitimli değilseniz dışlandığınız bir yerdi. Ama hiç
bu eğitimi almamış çok yetenekli oyuncular da var. Son 10-15 yılda oyunculuğa
bakış açısı da değişti.
16
yılda 30 oyuna 300 binden fazla bilet satılmış
-
Tiyatro yapımcılığı diye bir kavram oluştu... Sektöre tiyatro yapımcılığı
kavramını getiren ilk kişisiniz desek yanlış olmaz sanırım. - 16 yıldır sadece
bu işi yapıyorum. 10 yıl önce tiyatroda yapımcılık kavramından bahsedilmiyordu,
sanat ile para yan yana gelemez gibi bir algı vardı. Bu algının değişmiş olması
sektörleşmeye doğru gitmek çok olumlu. - Yapımcılığını üstlendiğiniz 30 oyuna
300 binden fazla bilet satılmış... - Evet, bana bu sorulmuştu ben de
hesaplamıştım. 50'den fazla oyun okuyorum yılda. Yapılan her iş önce bana
geliyor desem yanlış olmaz. Yapımcılıkla ilgili aslında şöyle bir yanlış
anlaşılma var. Yapımcı her zaman parayı koyan kişi değil. Dünyada da böyle.
Kimi prodüksiyonu kendi parasıyla yaparken bazen de finansman bulur. Önemli
olan doğru yatırımı doğru projeyle buluşturmak.
KAYNAK:
Tiyatroda
para var (İlker Gezici söyleşisi, sabah.com.tr, 07.09.2019).