Biyografi yazarı,
mutasavvıf ve hattat (D. 1719,
Atikalipaşa / İstanbul – Ö. 1788). Şam ve Edirne kadılıklarında
bulunmuş olan Mehmed Müstakim Efendi’nin torunu, Sadrazam Seyyid Hasan Paşa
Medresesi müderrislerinden Mehmed Emin Efendi’nin oğludur. Babasının yanı sıra
Fatih Camisi imamı Seyyid Yusuf Efendi ile daha başka hocalardan dersler
alarak yetişti, Arapça ile Farsça öğrendi. Sülüs, nesih ve ta’lik yazı
türlerini de değişik hocalardan dersle alarak öğrendi. Nakşibendî-Müceddidî
şeyhi Mehmed Emin Tokadî’ye bağlanarak yedi yıl onun hizmetinde bulundu,
kendisinden tarikat hilâfeti ve hadis icazeti (yeterlilik, diploma) aldı. 1745
yılında bu mürşidinin ve arkasından annesinin ölümü üzerine derin bir üzüntüye
düştü. Sağlığına iyi gelir düşüncesiyle Bursa’ya giderek bir süre orada yaşadı.
Dedeleri ve babası gibi
ilmiye sınıfına girmek isteyen Süleyman Sadeddin Efendi, 1751’de babasının ölümünden
birkaç ay sonra, Seyyid Murtaza Efendi’nin şeyhülislâmlığa getirildiği dönemde
açılan müderrislik (medrese öğretmenliği) sınavına girdiyse de, sakalının
seyrekliği gerekçe gösterilerek başarısız sayıldı. Bu durumdan etkilenerek bütün
zamanını ilme vererek eser yazmakla geçirdi. Yaşamının son döneminde yapılan müderrislik
önerisini ise kabul etmedi. Başta tasavvuf olmak üzere, dinî bilimlerin hemen
hepsinde, dil ve edebiyat alanında çok sayıda eser kaleme aldı. Şairlik yönü de
bulunan Müstakimzade, tarih düşürmede çok başarılıydı ve birçok eserinin adı “ebced”le
yazılış tarihini vermektedir. Ömrünü yoksulluk içinde geçiren Müstakimzade hiç
evlenmemiş, geçimini kitap istinsah (kopya ederek çoğaltma) ederek
sağlamıştır. 14 Temmuz 1788 tarihinde vefat etti ve Zeyrek’te Pirî Paşa
(Soğukkuyu) Camisi’nin çevresinde Mehmed Emin Tokadî'nin türbesi yanında
toprağa verildi.
Müstakimzade’nin “Mecelletün-Nisâb” adlı eseri,
İslâm dünyasında yetişen ünlü kişilerin kısa yaşamöykülerinden oluşmaktadır. Süleyman
Sadeddin Efendi’nin “Devhatü’l- Meşâyih” adlı eseri de Osmanlı şeyhülislâmları hakkında yazılan ilk
eser olup yazarı tarafından iki kez zeyli (ek) yapılmıştır. Ahmed Rifat Efendi
de bir zeyil yazarak eserin tamamının tıpkıbasımını yapmış ve bu kopya
“Devhatü’l-Meşâyih maa Zey1” adıyla yayımlanmıştır
(İstanbul, tarihsiz taşbaskı). Bu eser hakkında iki doktora tezinden biri Ahmet
Yılmaz’ın “Müstakimzâde Süleyman Sadeddin: Hayatı, Eserleri ve
Mecelletü’n-Nisâbı (AÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1991) adlı çalışmasıdır.
İkincisi ise Muhammed İssaiman’ın “Müstakimzâde Süleyman Sa’deddin Efendi,
Mecelletü’n-Nisâb: Kişi, Eser ve Yer Adlarının Açıklamalı Dizini (AÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1996)’dir. Eserin tıpkıbasımı 2000
yılında Kültür Bakanlığı tarafından yapılmıştır.
“Tuhfe-i Hattâtîn”
adlı eseri İslâm dünyasında hat (güzel yazı) sanatında ünlü olmuş pek çok
kişinin biyografisinin alfabetik olarak yer aldığı bu eseri, İbnülemin Mahmud
Kemal tarafından, müellif ve çalışmaları hakkında geniş bir inceleme ile birlikte
yayımlandı (İstanbul 1928).
“Risale-i Tâciyye” tarikat taçlarına dair
önemli bir eser olup Helga Anetshofer ile Hakan T. Karateke tarafından tıpkıbasımı,
tenkitli metni, Almanca çevirisi ve geniş bir incelemeyle birlikte “Traktat Über die Derıvisch-mützen
(Risâle-i Tâciyye) des Müstaqim- zâde Süleymân Sa’deddin (Leiden 2001)
adıyla yayımlanmıştır. Eserlerinin sayısı yüz otuz kadardır.
BAŞLICA ESERLERİ:
BİYOGRAFİ: Mecelletun-Nisâb, Devhatü'l- Meşâyih, Tuhfe-i
Hattâtîn, Zeyl-i Hamîletü’l-Küberâ, Kitâbü’l-Menâkıb.
DİN-TASAVVUF: Terceme-i
Mektûbât-ı Kudsiyye (1277), Risale-i Tâciyye, Tuhietü’l-merâm,
Risâle-i Melâmiyye-i Şüttâriyye (Bayramı Melâmîliği’nin tarihine dair temel
eserlerden biridir), Şerh-i Vird-i Settâr (Yahyâ eş-Şirvânî'nin evrâdının çeviri ve şerhidir), Akidetü’s-Sûfiyye,
Hulâsatü’l-Hediyye, Âsâru Adîde,
el-Âsârü'l-Ehab li-meyli Hubbi'l-Arab, Hüccetü’l-Hatti’l-Hasen
(Tuhifet-i Hattâtîn’in baş tarafına da eklenmiştir), Turarü’s-Selâm
li-ahrâri’l-İslâm, Şerefü’l-Akide
(İmâm-ı Azam’ın Fıkhü’l-Ekber’nin çeviri ve şerhi olup Fıkh-ı Ekber Tercemesi adıyla
basılmıştır, İstanbul 1314). Tahki- ku’s-salavât, es- Salavâtü’ş-Şerîfe, Tefsîru Sûreti’l- Fâtiha,
Şerh-i Evrâd-ı Kadirî (1260,
1282).
EDEBİYAT: Terceme-i Kânûnü’l-Edeb
(Hubeyş et-Tiflfer’nin Kânûnü’l- Edeb fî Zabti Kelimâti’l-‘Arab adlı
Arapça-Farsça eserine Türkçelerinin de eklenmesiyle meydana getirilmiş
ansiklopedik bir sözlüktür. Dört büyük cilt halinde Süleymaniye Kütüphanesi'nde
kayıtlıdır), Şerh-i Dîvân-ı Alî (Hz. Ali Divanı’nın nazım olarak çevirisi
ve neşren şerhi olan eser, Şakir Diclehan tarafından sadeleştirilerek
yayımlanmıştır (1981), Durûb-ı Emsal (Alfabetik olarak sıralanmış 448
adet Türk atasözünü içermektedir), el-Istılâhâtü’ş-Şi’riyye.
KAYNAKÇA:
İbrahim Alaeddin Gövsa / “Sadedin Efendi, Müstakimzade Süleyman” (Türk
Meşhurları, 1946), Agâh Sırrı Levend / Türk
Edebiyatı Tarihi (c I, 1984), Ahmet Yılmaz / “Mûstakimzâde ve Durûb-ı Emsâl’inin Türk Edebiyatındaki Yeri ve
Önemi” (Türkiyat Araştırmaları
Dergisi, sayı: 6, Konya 1999),
M. Şinasi Acar / Ünlü
Hattatların Mezarları: Gelimli Gidimli Dünya (2004), M. Kemal Özergin /
“Müstakimzâde’nin Besteciler Fihristi”
(Nesil, IV/43, 1980), Ahmet Yılmaz / “Müstakimzade Süleyman Sadeddin”
(TDV İslam Ansiklopedisi (c. 32, s.113-114, 2006), İhsan Işık / Resimli ve Metin
Örnekli Türkiye Edebiyatçılar ve Kültür Adamları Ansiklopedisi (2006ü 2007) - Ünlü Bilim Adamları (Türkiye Ünlüleri
Ansiklopedisi, c. 2, 2013) - Encyclopedia of Turkey’s
Famous People (2013).