Ressam, Seramik ve Grafik Sanatçısı, İç Mimar (D. 1929, İstanbul – Ö. 2011, İstanbul). Çengelköy İlkokulu ve Kandilli Kız Lisesini bitirmesinin ardından Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Dahili Mimari Bölümüne girdi. Öğrenciliği sırasında Edip Hakkı Köseoğlu ile galeride, Bursalı Şefik ile Cour de Soir çalışmalarında, Vedat Ar, İsmail Hakkı Oygar ve Sadi Diren ile de seramik uygulamalarında bulundu. Aynı yıllarda İzmir Fuarı’nda çalıştı. 1950’de 5 yıllık eğitimi tamamlayarak mezun oldu.
Ardından bir süre afiş,
grafik-resim ve seramik çalışmaları yaptı. 1953 ve 1954 yıllarında seramik
hocası Vedat Ar ile birlikte projelerini hazırlayıp gerçekleştirdiği “Kalkınan
Türkiye” sergisine katıldı. Sergi Ruzin Gerçin'in kontrolünde Güney Avrupa,
Kuzey Afrika ve Amerika’nın 6 doğu kıyı şehrinde teşhir edildi.
1954’de ilk sanat atölyesini
Beyoğlu’nda (Santral Han) açtı. Bu yıllarda sanat çalışmaları yaparken çeşitli
yarışmalara katıldı. İlk olarak Emekli Sandığı’nın açtığı afiş yarışmasında
dördüncülük ödülünü, Türkiye Turizm Bakanlığı’nın Türkiye Yarışması Üçüncülük
Ödülünü aldı.
Türkiye Vakıflar Bankası’nın sanat
müşavirliğini üstlendi. Aynı zamanda iki yıl süreyle resim öğretmenliği yaptı.
1957 yılından itibaren resim ve seramik çalışmalarını birlikte sergilemeye
başladı. 1958 yılında İstanbul Belediyesi’ne sanat müşaviri olarak atandı.
Dekorasyon projeleri, panolar, festival çalışmaları, İstanbul sergi komiserliği
gibi çeşitli faaliyetlerde bulundu. 1958-1978 yılları arasında Beyoğlu ve
Taksim Sanat Galeri’lerini yönetti. 2011 yılında İstanbul'da öldü.
Katıldığı Devlet Resim ve Heykel Sergileri:
1976, 1977, 1978, 1979, 1980,
1981, 1982, 1983, 1984, 1986 ve 1987 (11 kez).
Katıldığı DYO Resim Sergileri:
1975, 1976, 1981, 1982, 1983,
1984, 1985, 1986 ve 1990 (9 kez).
Eserlerinin Bulunduğu Müze ve Resmi Koleksiyonlar:
Cape Town Şehir Müzesi, Hamburg
Rolf Itaalander Müzesi, Avusturya Innsbruck Bregenz Museum, Avusturya Innsbruck
Troller Landes Museum, İstanbul Resim Heykel Müzesi, Ankara Resim Heykel Müzesi,
İzmir Resim Heykel Müzesi, Bolu Güzel Sanatlar Galerisi, Çorum Güzel Sanatlar
Galerisi, T.C. Dış İşleri Bakanlığı Koleksiyonu, T.C. Kültür Bakanlığı
Koleksiyonu, İş Bankası, Ziraat Bankası, Garanti Bankası, Akbank, Sümerbank.
Başbakanlık koleksiyonu. Ayrıca çok sayıda özel koleksiyonda resim ve
seramikleri yer almakta. İstanbul Aksaray Haşim İşcan Altgeçidi Tavan
Rölyefleri çalışmasını gerçekleştirdi.
Yurtdışı Kişisel Ödülleri
Ruzin Gerçin resim dalında
uluslararası yarışmalarda ülkemize 2 kişisel GRAND PRIX (Büyük Ödül) kazandıran
kadın sanatçı niteliğine sahip. •1974 Meksika Büyükelçisi Alfonso Castro Valle
tarafından sanata yaptığı katkı nedeniyle Meksika devleti altın madalyası.
•1978 UFACSI Uluslararası Yarışmalı Çağdaş Resim Sergisi, Fransa Vichy Biennali
KİŞİSEL GRAND PRIX (Büyük Ödül) ve Şehir şildi. •1979 UFACSI Uluslararası
Yarışmalı Çağdaş Resim Sergisi, Belçika Charleroi, Belçika Krallığını’nın
yüzüncü yılı nedeniyle KİŞİSEL GRAND PRIX (Büyük Ödül) ve Şehir şildi. •1986
Uluslararası Raffaello Yarışmalı Sergisi 4.ödülü, Modigliani Kültür Merkezi,
Milano, İtalya (50 ülkeden 200 ressamın katılımı). Ayrıca 1979, 1992, 1993 ve
2001 yıllarında UNICEF albümlerinde Türkiye’yi temsilen eserleri yer aldı.
Yurtdışı Grup Ödülleri
•1974 UFACSI Uluslararası
Yarışmalı Çağdaş Resim Sergisi, Fransa Vichy Biennali Türk Grubu Büyük Ödül.
•1974 UFACSI Uluslararası Yarışmalı Çağdaş Resim Sergisi, Fransa
Clermont-Ferrand Biennali Türk Grubu Büyük Ödül. •1976 UFACSI Uluslararası
Yarışmalı Çağdaş Resim Sergisi, Fransa Clermont-Ferrand Biennali Türk Grubu
Jüri Özel Ödülü. •1978 UFACSI Uluslararası Yarışmalı Çağdaş Resim Sergisi,
Fransa Vichy Biennali Türk Grubu Büyük Ödül. •1979 UFACSI Uluslararası
Yarışmalı Çağdaş Resim Sergisi, Belçika Charleroi, Belçika Krallığını’nın
yüzüncü yılı nedeniyle Türk Grubu Büyük Ödül. •1981 UFACSI Uluslararası
Yarışmalı Çağdaş Resim Sergisi, Fransa Clermont Ferrand Biennali Türk Grubu
Kent Ödülü.
Yurtiçi Ödülleri
•1954 Emniyet Sandığı Yarışması
Afiş Dördüncülük Ödülü. •1954 Yapı Kredi Bankası Afiş Yarışması Mansiyon Ödülü.
•1956 Türkiye Turizm Bakanlığı Yarışması (Türkiye) Afiş Üçüncülük Ödülü. •1956
Yapı Kredi Bankası Uluslararası Sanat Yarışması Afiş Özel Ödülü. •1959 Turizm
Bakanlığı Türkiye Afiş Yarışması Üçüncülük Ödülü. •1959 İstanbul Belediyesi
sanat yarışmalarında Riaset katı İstanbul Panosu (mozaik) Birincilik ödülü,
kokteyl salonu (mozaik) Birincilik ödülü (Attila Galatalı ile birlikte) ve
uygulaması. •1964 Emekli Sandığı Tarabya Oteli sanat yarışmasında Minyatür Pano
Birincilik ödülü ve uygulaması. •1969 İstanbul Radyo Evi sanat yarışmasında
mansiyon ödülü. •1970 Osmanlı Bankası Ankara Mola Oteli sanat yarışması (1.kat)
seramik Birincilik ödülü ve uygulaması. •1970 Emekli Sandığı İstanbul Maçka
Oteli sanat yarışmasında Seramik Pano Birincilik ödülü ve uygulaması. •1971
Yapı Kredi Bankası’nın 2 ayrı sanat yarışmasında (Ankara Yenişehir ve İstanbul
Tepebaşı) Birincilik ödülleri ve uygulaması. •1976 DYO Resim Yarışması Jüri
Özel Ödülü. • DYO 9.Resim Sergisi Onur Belgesi •1976 An-Sa Ankara Sanat
Yarışması Mansiyon. • 1978 An-Sa Ankara Sanat Yarışması Başarı Ödülü. •1979
An-Sa Ankara Sanat Yarışması Onur Ödülü. •1979 Yeni Eğilimler Sergisi Onur
Ödülü. •1983 İzmir Resim Heykel Müzesi Teşekkür Belgesi. •1998 UNESCO AIAP Onur
Belgesi •2000 Mimar Sinan Üniversitesi 50.Yıl Şükran Plaketi.
19 Ulusal Ödülü ve Onur Belgesi
bulunmaktadır.
Kişisel Sergiler (57 Adet):
1957 Beyoğlu Sanat Galerisi,
İstanbul - 1958 Beyoğlu Sanat Galerisi, İstanbul - 1959 Beyoğlu Sanat Galerisi,
İstanbul - 1960 Harbiye Sergi Salonu, İstanbul - 1961 İstanbul Belediyesi Sergi
Salonu, İstanbul - 1969 Türk-İş Galerisi, Ankara - 1969 Taksim Sanat Galerisi,
İstanbul - 1970 Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksek Okulu Sergi Salonu, İstanbul -
1970 Taksim Sanat Galerisi, İstanbul - 1971 Türk-İş Galerisi, Ankara - 1971
Taksim Sanat Galerisi, İstanbul - 1973 Taksim Sanat Galerisi, İstanbul - 1974
Cumalı Sanat Galerisi, İstanbul - 1975 Artizan Sanat Galerisi, Ankara - 1977
Intercontinental (Etap) Sanat Galerisi, İstanbul - 1977 Oya Sanat Galerisi,
İstanbul - 1977 Ozan Sanat Galerisi, İstanbul - 1978 Türkiye İş Bankası
Parmakkapı Sanat Galerisi, İstanbul - 1979 Tiglat Sanat Galerisi, İstanbul -
1980 Evrensel Sanat Galerisi, Ankara - 1980 Anglo-Turkish Art Gallery, Londra -
1981 Lebriz Sanat Galerisi, İstanbul - 1981 Bakraç Sanat Galerisi, İstanbul -
1981 Evrensel Sanat Galerisi, Ankara - 1982 Ar-Mo Sanat Galerisi, İstanbul -
1982 Tiglat Sanat Galerisi, İstanbul - 1982 Anglo-Turkish Art Gallery, Londra,
1983 Tiglat Sanat Galerisi, İstanbul, 1983 Resim Heykel Müzesi, İzmir - 1984
Evrensel Sanat Galerisi, Ankara - 1984 Tanak Sanat Galerisi, İstanbul - 1984
Ümit Yaşar Sanat Galerisi. İstanbul - 1985 Tiglat Sanat Galerisi, İstanbul -
1985 Tanak Sanat Galerisi, İstanbul - 1986 Lamelta Sanat Galerisi, Ankara -
1986 Leonardo Art Gallery, İzmir - 1986 Ümit Yaşar Sanat Galerisi, İstanbul -
1986 Galeri Arcade, Belçika, Vaterloo - 1987 Pabetland Sanat Galerisi, İstanbul
- 1987 Türkiye İş Bankası Parmakkapı Sanat Galerisi, İstanbul - 1987 Akbank Sanat
Galerisi, Etiler, İstanbul - 1988 Beymen Sanat Galerisi, Ankara - 1989 Tiglat
Sanat Galerisi, Bebek, İstanbul - 1991 Türkiye İş Bankası Parmakkapı Sanat
Galerisi, İstanbul - 1993 Türkiye İş Bankası Sanat Galerisi, Ankara - 1994
Almelek Sanat Galerisi, İstanbul - 1994 Leonardo Art Gallery, İzmir - 1994
Uluslararası Lions Klubü, İstanbul, 1994 Almelek Sanat Galerisi, İstanbul -
1995 Garanti Sanat Galerisi, İstanbul - 1995 Opera Sanat Galerisi, İstanbul -
1996 Galeri Selvin, Ankara - 1998 Kızıltoprak Sanat Galerisi, İstanbul - 1999
Emlak Sanat Galerisi, Ankara - 2000 Ürün Sanat Galerisi, İstanbul - 2000 Ziraat
Sanat Galerisi, İstanbul – 2000 Bakraç Sanat Galerisi, istanbul - 2000 Yaşar
Sanat Galerisi, İzmir - 2001 Strongbow Sanat Galerisi, Ankara – 2002 Ürün Sanat
Galerisi, İstanbul – 2003 Kızıltoprak Sanat Galerisi, İstanbul
Ölümünden sonra (üç sergi) 2011 Kızıltoprak Sanat Galerisi, İstanbul -
2011 İTÜ Taşkışla, İstanbul - 2012 Galeri Selvin, İstanbul.
Bazı Karma Sergileri:
1961 Enternasyonal Kadın Sanatçılar
Sergisi, Paris, Fransa - 1969 Alman, İtalyan, Fransız, Yunan ve Türk Sanatçılar
Sergisi, Beşiktaş Resim Heykel Müzesi, İstanbul – 1970 Uluslararası Paris
Fuarı, Fransa- 1972 Valauris Biennali, Fransa - 1973 Seramik Sergisi Protadino,
İtalya - 1973 Türk-Amerikan Seramik Sergisi, Amerikan Kültür Merkezi - 1973
Türk Seramik ve Cam İşleri Sergisi, Ankara - 1974 Charleroi U.F.A.C.S.İ.
Sergisi, Belçika - 1975 Firenze Resim Sergisi, İtalya- Dünya Kadın Yılı
Sergisi, U.F.A.C.S.İ., Ankara - 1976 Clermont Ferrant U.F.A.C.S.İ. Sergisi,
Vichy, Fransa – 1976 U.F.A.C.S.İ. Ankara G.S. Sergisi- 1976 U.F.A.C.S.İ.
İstanbul iş Bankası Sergisi- 1977 Çağdaş Türk Ressamları İspanya Sergisi - 1977
Müze Mande, U.F.A.C.S.İ. Riom Karma Sergisi, Fransa - 1977 Türk Resim Sanatı Sergisi,
Philedelphia, Amerika - 1977 Fransa' nın Riom Mandet müzesi tarafından
düzenlenen " Günümüz Kadın Ressamları Sergisi " ne ismen davet
edilerek iki yapıtı T.C. Dışişleri Bakanlığı kanalıyla bu sergiye gönderildi –
1977 U.F.A.C.S.İ. İstanbul Taksim Sanat Galerisi- 1978 Uluslararası
U.F.A.C.S.İ. Resim Sergisi, Vichy, Fransa – 1978 Ankara Sergisi Şenliği- 1979
Uluslararası U.F.A.C.S.İ. Charleroi, Fransa - 1979 Türkiye İş Bankası
Koleksiyonu Sergisi, Münih, Almanya - 1979 Türkiye İş Bankası Koleksiyonu Sergisi,
İngiltere - ? Sunbury Art Club Londra- ? 17.Ankara Sanat Derneği Resim
yarışması, Romanya- 1981 Brown Galeri Richmond, Londra –1981 3. Dünya
Sanatçıları Sergisi, Londra - İngiltere - 1981 Kültür Bakanlığı Türk Resim
Sanatı Sergisi, Amman, Ürdün -1983 Türk Resim Sanatı Sergisi, New York, Amerika
– 1983 Günümüz Sanatçıları 4.İstanbul Sergisi- 1983 Doğal Hayatı Koruma
Derneği, ArMo Galerisi - 1986 Modigliani Galeri Karma Sergisi, Milano, İtalya -
1986 Uluslararası Çağdaş Asya-Avrupa Türk Sanatı Sergisi, Ankara – 1988 Orman
Genel Müdürlüğü Resim Sergisi - 1989 Yurtdışında Ödül alan Ressamlar Sergisi,
Kayaalp Sanat Galerisi, İstanbul – 2002 UNESCO Uluslararası Plastik Sanatlar
Derneği Doğu-Batı Avrupa Ülkeleri Suluboya Sergisi, İstanbul ve diğer Avrupa kentleri
– 2002 Milli Piyango sanat Galerisi - 2003 TÜYAP İstanbul Sanat Fuarı,– 2003
Toyan Sanat Galerisi Suluboya Sergisi, Ankara – 2003 Çağdaş Yaşamı Destekleme
Derneği Cumhuriyetin 80.Yılı Sergisi, İstanbul – 2003 Uluslararası Plastik
Sanatlar Derneği Desen Sergisi, İstanbul – 2003 TEMA Vakfı Sergisi, İstanbul-
2003 Teşvikiye Güzel Sanatlar Sergisi, İstanbul- 2003 Suyla Renk Verenler
Sergisi, Oda Galeri, İstanbul -
Amblemler
Petro Ofisi – Vakıfbank -
Demirbank – İstanbul Amblemi- Kültür Koleji - Kültür Dershaneleri - Expres Bank
– Türkiye Turizm Kurumu- ads ( Vedat Ar, Haluk Durukal, Galip San) - EVA
Kollektif Şirketi - İstanbul Amblemi ve Uluslararası Posta Pulu 1983 - KLM
Havayolu – Meleknaz Anaokulu.
Ruzin Gerçin Hakkında Yazısı Bulunan Bazı Yazarlar
Nurullah Berk, Şefik Bursalı,
Malik Aksel, Gültekin Elibal, Mahmut Cüda, Nihat Akyunak, Zeki Çakaloz, Mustafa
Esirkuş, Ümit Yaşar Oğuzcan, Ahmet Köksal ile Hakkı Devrim, Abdülkadir Günyaz,
Kaya Özsezgin, Hamit Kınaytürk, Önder Şenyapılı, Talat Halman, Selmi Andak,
Müşerref Hekimoğlu, Nüzhet İslimyeli, Ekmel İzdem, Erhan Karaesmen, Hulki
Saner, Necla Seyhun, Nuri Abaç, Türkkaya Ataöv, Meftun Olgaç, Nimet Arzık,
Mişelin Tukel, Bülent Berkman, Dr. Jaques Lacern, Prof. Pars Tuğlacı, Nüvit
Özdoğru, Mehmet Pesen, Faruk Yener, Jale Erzen, Semra Barman, Marcel Jardonnet,
F. Okbay, Funda Ekşioğlu, Münip Özmen, Sevinç Karasapan Soysal, Sennur Sezer,
Helene Deguel, Suna Tanaltay, Nur Nirven, Mihrişah Tomaslıoğlu, Meg Abu Hamdan,
İnci Özkan, Ayşe Bengi, Levent Çalıkoğlu, Güner Ener, Özay Erkılıç, Beşir
Ayvazoğlu, Semih Günver, Nezahat Akyunak, Zahir Güvemli, Adil İzci, Prof. Gönül
Öney, Namık Koçak, Esra Bilo.
Ansiklopedi ve Kitaplardaki Yazılar
Tarih Boyunca Türk kültürü ve
Sanatçı Ansiklopedisi, EKMEL İZDEM- Günümüz 53 Türk Sanatçısı, GÜLTEKİN ELİBAL-
Cumhuriyet Dönemi Türk Resmi, NURULLAH BERK, KAYA ÖZSEZGİN- Suluboya Resim
Sanatı Tarihi, NÜSHET İSLİMYELİ- Ülkemize Onur Kazandıran Sanatçılar, NÜZHET
İSLİMYELİ- Suluboya Ressamlar Grubu, NÜZHET İSLİMYELİ- Türk Plastik Sanatçıları
Ansiklopedisi, NÜZHET İSLİMYELİ- Çağdaş Türk Ressamları, ÜMİT YAŞAR OĞUZCAN- Turkish
Painting, TÜRKKAYA ATAÖV- İstanbul Resim ve Heykel Müzeleri, KIYMET GİRAY,
Türkiye İş Bankası Koleksiyonu, KIYMET GİRAY- Mimar Sinan Üniversitesi Resim ve
Heykel Müzesi Koleksiyonu, KAYA ÖZSEZGİN- Destek Reassürans Koleksiyonu, DR.
AHMET KAMİL GÖREN- Çağdaş türk resim Sanatı Tarihi 3.Cilt, KAYA ÖZSEZGİN-
Çağdaş Türk Resim Sanatı Tarihi 4.Cilt, KAYA ÖZSEZGİN, MUSTAFA ASLIER-
Eleştiriler, OSMAN ZEKİ ÇAKALOZ- Benim Sanatçılarım, ÖNDER ŞENYAPILI, Painting,
T:C. KÜLTÜR BAKANLIĞI WEB SAYFASI.
Bazı Radyo ve Televizyon Programları:
TV deneme yayınları (Maçka) Dinçer
Erimez'in yaptığı röportaj - TRT Ankara Radyosu konuşma - 1982 BBC Radyosu
(Londra) röportaj - 1983 TRT röportaj (İzmir) - Televizyonda Elif Dağdeviren'in
sunduğu "Cumhuriyet Kadınları" programı - 1999 Ankara televizyonu
Seylan Levent'in yaptığı röportaj - Televizyonda Tülay Yavuz'un evde yaptığı
röportaj - Televizyonda Şehriban Durgun'un yaptığı röportaj - 1971 Televizyonda
Türk İş Galeri programı - TRT televizyonunda belgesel – TRT-TV2 17 Ocak sanat
programı - Televizyonda sanat programı – TRT-TV2 Handan Özsoy'un yaptığı
röportaj – TRT-TV2 18.45 Günnur, Şelale Germikli röportaj - Süper Kanal Sedef
Soylu - 1972 TRT televizyonu Tiglat Galeri Yalçın Gökçebağ programı – TRT-TV2
Handan Özsoy ve Ayça Bingöl programı - TRT televizyonu Ortaköy stüdyosu Kültür
ve Sanat Rehberi - BRT TV 18.30 Sanat programı (Ayşe) - TRT televizyonu
Kireçburnu Sanat Atölyemde çekim - TRT televizyonu evde (Etiler) çekilen iki
program – TRT-TV2 “Yakın Plan” programı 11 Nisan 1999 - 7 Aralık 2001 TV8 Arkan
Kanbar "Başkentten" programı - 20 Ocak 2002 TRT-TV2 Seynan Levent
“Akşama Doğru” programı – 30 Nisan 2002 TRT2 “Kültür ve Sanat Rehberi“
programı.
Hakkında Ne Dediler?
Ruzin memleket ve dünya çapında
bir dekoratör olacak ve bizim göğüslerimizi kabartacak. Kabiliyetinden ve son
derece ciddi çalışmalarından ben bu neticeyi bekliyorum. (Hakkı Devrim - Son Saat Gazetesi 1953)
***
Ruzin'in beyaz rengin hakim olduğu
tablosuna dikkat çekeriz. Tablonun enine görülen helikoidal bir kompozisyon
ögeleri arasında toplumsal hayatın bütün özellikleri görülüyor. Öyle bir konu
ki, hem belirgin hem de canlı. Bunları yaparken kullanılan renk tonu daha açık
bir şekli ile doğuyu hatırlatıyor.
(Marcel Jardonnet - L'Auvergnat De Paris Gazetesi 1977)
***
Ruzin Gerçin' de bir yeni dil,
yeni bir teknikten kaynaklanıyor. Sanatçı yalın ürpertili lirik çizgili
kurgusunu bizim yersel oya motifli alabildiğince saydam, zorlanmış doğa
ögelerinden kurulu bir öykü ile birleştiriyor. Tek bir renk gamı alıyor
sanatçı, örneğin sepya, açık yeşil, maviler ve bu gamla yukarıda değindiğim
teknik bir benzeri yapmak gerekirse bir ilkel kamış flütten üflemişcesine ses
veriyor. İçtenlikli kadınsı duygularla bilgeli bir çıkışın bileşimi.
(Zeki Çakaloz 1977)
***
O seramikçi bildiğimiz RUZİN
GERÇİN, ellerine sağlık. O söğütleri, sazları, durgun su kenarlarını, saydam
ağaçları, çiçekleri aquarel gibi zorunlu bir tekniğe çok görülegelmiş,
alışılagelmiş klasik aquarel yerine, "yeni" likle nasıl
sokuvermişsin.
(Zeki Çakaloz - Cumhuriyet Gazetesi 1977)
***
Uzun yılların seramik sanatçısı
RUZİN GERÇİN bu sergide (U.F.A.C.S.I) yeni suluboya eserlerini sundu. Narin bir
teknik ve hafif tonlarla yapılmış küçük Anadolu görüntüleri derhal göze
çarpıyordu.Jale Erzen - Sesimiz Dergisi 1977Enternasyonal Federasyon Salonu
U.F.A.C.S.İ. Büyük Ödülü (GRAND PRIX) bu yıl bir Türk sanatçısı RUZİN GERÇİN'e
verildi. Bu eserde geçmiş asırların çekiciliğini bulmak mümkün. Herşeyden önce
kusursuz mükemmel bir resim. İnce gri tonlarının hakim olduğu eserde doğa
masallarını ve binlerce görüntüyü anımsama... İşte çağdaş yönü de ihmal etmeyen
sanatçının usta eserlerinin zengin şiirinden realiteye geçiţ...
(
***
Türk sanatçısı RUZİN GERÇİN'e
büyük ödül verilen suluboya yapıtında eski minyatür zerafeti ve desen tam ve
mütekamildir. İnce gri bir atmosfer içinde ve doğunun masalları ve peyzajları
ile bezenmiştir. Burada en tutarlı bir geleneğin zengin şiiri dile
getirilmiţtir.Nüzhet İslimyeli - Ankara Sanat Dergisi 1978Ruzin Gerçin Grand
Prix Büyük Ödülünü orjinal tuşlu kendine özgü çok özel bir şekilde
ışıklandırılmış titiz peyzajları için kazandı.
(Genevieve,
***
Belçika'nın Charlesleroi kentinde
yapılan «Yarışmalı Uluslararası Plastik Sanatlar» Sergisinde büyük ödülü Türk
seramikçisi RuzinGerçin kazandı.
(T.C. Başbakanlık Basın, Yayın ve
Enformasyon Genel Müdürlüğü, Ankara 1979)
***
Gerçin yurtiçindeki başarılarının
yanısıra uluslararası yarışmalarda da birçok ödül almış. Örneklersek 1975 de
Vichy, 1976 da Clermont Ferrand Grup Büyük Ödülleri ile iki yıldır üst üste
aldığı U.F.C.S.I. (GRAND PRIX)
(Bülent Berkman - Milliyet Sanat
Dergisi 1979)
***
Ressam ve seramikçi Ruzin Gerçin.
Başka bir deyişle komple bir sanatçı.Hamit Kınaytürk - Sanat Çevresi Dergisi
1979Ruzin Gerçin'in ince bir şiirsellikten çizgisel bir duyarlılıktan
kaynaklanan küçük peyzajları, zevkli doğa izlenimlerinin işlek, devingen
örnekleridir.
(Kaya Özsezgin - Milliyet Sanat
Dergisi 1979)
***
UFACSI bu topluluğun son
sergisinde Ruzin Gerçin Büyük Ödül, Kristin Saleri de Jüri Özel Ödülünü
almışlar. Fransa'da yayınlanan
(Talat Halman - Sergi İzlenimleri
1980)
***
Ruzin Gerçin duyarlı ve yetenekli
bir sanatçı. Çalışmaları bizimle paylaştığı bir mutluluğu yansıtıyor. Son
uluslararası başarısından dolayı onur duymaktayız.
(F. Okbay - Ankara Sanat Dergisi
1980)
***
Ruzin anayapısını seramik
örneklerinde biçime vardırdığı, bu tadı suluboya ve yaklaşığı
tekniklenmelerinde kurmakla, pekiştirmiş olmakla dayanıklı sayılmalı, ustalar
arasında görülmelidir. Gerçin belirgin ve yalın yer yer buğulu, minyatürleri
anımsatan, ama grafik, illüstratif katılışı gerileten yansımasında içiçelik,
dışını içinden, içini dışından kavrayışın kolay silinemeyecek, kendisine
özgülüğü prçinlenmiş görselliği bir yumuşak, bir aydınlık şiirselliğinde
vermektedir.
(Gültekin Elibal - Sergi
İzlenimleri 1981)
***
Ruzin sanatının olgun rayında.
(Hocası Şefik Bursalı - Sergi
İzlenimleri 1981)
***
Ruzin Gerçin'in resimlerinin
kalitesi, beni hayrete düşürüyor.
(Şefik Bursalı - Sergi İzlenimleri
1982)
***
Ruzin hanımın ismi gibi resmi de
orijinal. Gözümüz önüne yepyeni manzaralar getiriyor. Doğu ile batıyı
birleştirmiş bir hali var. Yumuşak alışılmamış renkleri önümüze seriyor.
Eserleri yapmacık ve taklitlerinden uzak bir tazelik içindedir. Kalabalık
içerisinde muhakkak çekiciliği insanı dalgınlıktan kurtarıyor.
(Malik Aksel - Ankara Sanat
Dergisi 1982)
***
Müslümanlığın benimsenmesinden
sonra kimi nedenlerle resim sanatı ulusal kültürümüze sokulmamıştır. Buna
karşın yazı çok renkli olmamakla beraber, abstre veya non figüratif resmi
anımsatan bir biçemde doruklara eriştirilmiştir. Ancak, arap harflerine göre
oluşturulan teknik ve estetik kurallarının latin harflerle bağdaşmazlığı
yüzünden yaşamsallığını yitirerek duralmıştır. Bu süreç içinde, sözü edilen
kimi nedenler tavsadığı için özgürlüğüne kavuşan figüratif resim ise, yeni ve
ilginç bir sanat uğraşısı olarak yaygınlaşıvermiştir. Önceleri dışalım malzeme
ve teknikle fakat yerel beğeni yansıtılırken sonraları, estetik açıdan da dışa
bağımlı yapıtlar üretilmeye başlanmıştır. Oysa, ulusal kültürün en önemli ögesi
olan sanatta yabancı estetikle yeteneğimizin kanıtlanması bir yana,
sanatçılarımızla toplumumuzu bile özdeşleştirmek olası değildir. Neyse ki bu
gerçeği kavrayarak çalışan araştırmalar yapan ressamlarımız yetişmiş ve
yetişmektedir. Onlardan birisi de hiç kuşkusuz Ruzin Gerçin'dir. Ürettiği resimlerde
herhangi bir yabancı ressamın da kullanabileceği motifler, kılıklar ve
konularla yerellik aldatmacası yoktur. Malzeme gereksinme ve estetiği ile ayrı
ayrı sanatlar olan işlemelerden, minyatürlerden, halı, kilim ve çinilerden
aktarmalarla kandırmaca da yoktur. Ama sanatlarımızın tümünü birden saran
ışıktan bir yansıma, ulusal bir yansıma, ulusal beğenimizi doyuran bir çeşni
vardır. Yolu açık olsun.
(Mahmut Cüda - Sergi İzlenimleri
1982)
***
Düşle gerçeğin ortak kesidinde
inanılmaz bir şiirsel dinlendiricilikte dolaşan Ruzin Gerçin (Evrensel
Galerisinde) ikincil gibi bilinen malzeme ile birincil etkiler yaratabiliyordu.
(Erhan Karaesmen - Gösteri Dergisi
1982)
***
RUZİN GERÇİN, genellikle kareye
yakın ölçülerde (kağıtlarda) renk ve şekilleri (ağaç, ev, vb.) istediğince
biçimleyerek yeniden bir anlatım kuruyor.
(Münip Özmen - Ankara Sanat
Dergisi 1982)
***
Evren Galeride RUZİN GERÇİN mutad
sergisini açtı. Bu sergisinde sanatçı gerçekten bir aşama, değişim yapmış. Tek
renkten kurtulmuş daha doğrusu renklenmiş. Tablolarında bazı gereksiz
alışkanlıklarından da sıyrılsa daha olumlu adımlar atmış olacak.Eşref Üren -
Ankara Sanat Dergisi 1982Sanırım, Gerçin'in resimlerinde herkeze çekici gelen
bir büyülü hava var. Bu büyüsellik ise, sanatçının dünyaya bakışındaki seçmeci
tavrından kaynaklanıyor. Hiç kuşkum yok, yaşadığımız dünyanın çirkinliklerini o
da görüyor ama, gördüklerini kağıda aktarırken çirkinlikleri arıtıyor.
İsterseniz, fırçasında bir "süzgeç" olduğunu söyleyebilirsiniz.
Yapıtlarına "masalımsı" anlatım kazandıran da bu süzme eylemi.
(Önder Şenyapılı - Milliyet
Gazetesi 1984)
***
Eski dost, yurtdışına taşan ününü
gerçek biçimde hakettiğini her yapınla gösteriyorsun. Varol, ellerin dert
görmesin...
(Nuri Abaç - Sergi İzlenimleri
1984)
***
DÜŞ GİBİ... Kent yaşamının yorucu
ritminden, bitmeyen gürültüsünden çok mu sıkıldınız? Ruzin Gerçin'in resimleri
dinlendirir sizi. Bir kelebek kanadına alıp uzaklara götürür. Çiçek çiçek bakan
dost gözler içinizi ısıtmaktadır sanki. O mu size bakar, siz mi ona? Bilinmez. Anlatımı
zor olan güzelliği de burdadır belki. Yalnızca duyu organlarınızla değil,
duygularınızla varacağınız bir tat gibi. Masal gibi. Belki de bir düş gibi.
(Suna Tanaltay - Sanat Çevresi
1986)
***
Semih Günver'i gördüm. Bilge
yayınevine gidiyordu. Koltuğunda yeni kitabının kapak resimleri, Bedri
Rahmi'nin "Kiraz ayı geliyor" dizesini anımsadım. Ruzin Gerçin'in
usta elleri ile dalları kiraz basıvermişti. Semih Günver'in "Keşke bir
kiraz ağacı olsaydım" diye özenmesi yanlış değil.
(Müşerref Hekimoğlu - Cumhuriyet
Gazetesi 1986)
***
İstanbul Güzel Sanatlar
Akademisi'nde iç mimarlık öğrenimi gören GERÇİN mezuniyet projesine ilşkin
anısını şöyle anlatıyordu: "Bizden AKM'nin fuayesini dekore etmemizi
istemişlerdi. Ben projeyi suluboya hazırlayarak verdim. Değerlendiren kurulda
Bedri Rahmi Eyüpoğlu da vardı. Bana "Reis sen iç mimarlıktan değil, bizden
mezun olmalıydın " dedi".GERÇİN ağaçlardan etkilenme nedenini şöyle
açıklıyor: "Çocukluğum Çengelköy'de geçti. Bahçede annem beni ve kardeşimi
hamağa yatırırdı. Ağaçlar öylesine sıktı ki, gökyüzünü göremezdik. Demek ki
ağaçlar bilinçaltıma yerleşmiş. Resme başlarken bu kez ağaç figürü yapmayayım
diyorum, sonra yine bir ağaç, birkaç dal giriyor resme..."
(Nur Nirven - Güneş Gazetesi 1987)
***
İnsan figürleri, yeni resimlerde
doğanın bir parçası, daha çok da bir tamamlayıcısıdır. Resmin gerisine doğru
uzanan eğimli plan çizgilerinin üzerinde, sevimli birer motif karakterini
yansıtan figürler, doğayla içiçe yaşamanın, doğa ortasında devinmenin
coşkusunu, sevincini dışa vururlar. Temiz bir işçilik, sıcak lekelerin
kuşattığı içten bir atmosfer, Ruzin Gerçin'in peyzajlarına otantik bir tat
katar.
(Kaya Özsezgin - İş Bankası Sergi
Kataloğu 1993)
***
Bir büyük ayırım da bu defa o
albenili renklerini, o kontrasların meydana çıkardığı çekiciliği zaman zaman
dışlayıp daha bir yalınlığa yönelmesi, renklerinden özveride bulunurken
kompozisyonda da dinginliğini ön plana alması diyebilirim. Doğal ki yine
köy-kır görünümünden, yaşamından sahneler aktarıyor; ama daha monokrom daha
doygun. Ve yanları sıra çeşitli natürmortlar; ana teması çiçek olan, sempatiği
sergileyen... Ruzin Gerçin resmi sizi çağırıyor.
(Abdülkadir Günyaz - Garanti
Bankası Sergi Kataloğu 1995)
***
Suluboya gibi değiştirmesi
olanaksız, hata kabul etmeyen bir çalışmada, tablolarını eskiz çizmeden
doğrudan çalışıyor... Eserlerinde başrol ağaçlarda... Ağaçlar, ağaçlar...
Yüzlerce, binlerce... Yemyeşil ağaçlar, kupkuru ağaçlar, tepeden tırnağa
baharlarla donanmış ağaçlar...
(Necla Seyhun - Yeni Yüzyıl 1995)
***
Ruzin Gerçin doğa ile içiçe.
Doğanın sürekli değiştirmeyi becerebildiği resimsel verileri kendi billur
süzgecinden geçirerek minyatür ev, insan ve canlılardan oluşan yeni bir doğa
yaratmakta. Yarattığı bu yeni gerçeği de sanki bir fotoğraf karesinin
yakaladığı anlık bir görüntünün kağıt üzerine aktarılması olarak göstermekte ve
kendince kurguladığı kompozisyonları herbir eserine eşdeğerde yansıtmakta.
Bununla beraber, kompozisyon dışındaki alanlarda resmin devamı olabilecek
özelliklerin varlığını izleyiciye kabul ettirebilmekte. Bu inandırıcılığın
destekçileri renk tonlamaları ve çizgisel hareketlenmelerdir. Kavisler, dikey
ve yatay çizgiler arasındaki ritmik dinginlik izleyiciyi yormama yönündedir.
Bunun peşisıra soft boya katmanlarının yardımıyla da izleyen gözü tüm yüzeyde
rahatlıkla dolaşmasına yardımcı olur.
(Levent Çalıkoğlu - Genç Sanat
Dergisi 1996)
***
Ruzin'in resimlerinde kalabalığın
mutluluğunu görmek için ne bir fenere ne daha geniş bir pencereye gerek var.
Herşey açıkça ortada, rüzgar sakin, deniz de, dağ da, ağaçlar da. Tek yapmamız
gereken Ruzin Gerçin'in cebinde biriktirdiklerini görmek.
(Ayşe Bengi - Evrensel Kültür
Dergisi 2000)
***
Ruzin Gerçin öğrencilik yıllarında
galeri de -ilk hazırlık sınıfı- Edip Hakkı Köseoğlu'ndan desen eğitimi gördü,
Şefik Bursalı gözetimindeki "cour de soir" çalışmalarına katıldı,
İsmail H. Oygar, Vedat Ar ve Sadi Diren ile seramik çalışmaları yaptı. Afiş
bölümü ile de ilgiliydi. Bütün bu dallarda yavaş yavaş ustalaşıyordu. Okulu
bitirdikten sonraki dönemin ilk yıllarında, Küçüksu'daki Hasan Usta'nın
çömlekçi atölyesine gidip seramikler üretti. Ruzin Gerçin 57. sergisinde yarım
yüzyıllık bir yaratma gücünden örnekler sunuyor, gözlerimizi, yüreğimizi
ışıtıyor. Peki, bu tükenmeyen sanat aşkı nereden kaynaklanıyor?
(Güner Ener - Art Decor 2000)
***
Ruzin Gerçin'in Sanatı
Üzerine..."Kumlu yol, küçük havuz, etrafında çiçekler,Bir kır evinde mesut
olacaktık beraber."Ruzin Gerçin! Suluboyadan söz edilince yurdumuzda akla
gelen ilk isim kuşkusuz ve nicedir de en kıdemlisi bu alana gönül verenlerin...
En çok aranan o, rağbet gören, satın almak için sıraya girilen hatta... Peki
nedir bu giz, neden bunca ilgi?Düşünün hele biraz, ipucu isterseniz, işte
yukardaki dizesi rahmetli şairimizin, Ziya Osman Saba'nın, o duyarlı dizesi;
son derece yalın, ama özlemlerimizin dile getirildiği o iki mısra... Nedir o
resimlerde gördüklerimiz? Kırlar, ağaçlıklar, çiçekler, kuşlar, kuş yuvası
misali evleriyle köyler... Ve insanlar, mutlu, sevgi dolu... Hangimizin
özlemlerinde yoktur ki böylesi bir doğa? Doğa içinde, ağaçlar, çiçekler ve
kuşlar içinde, mutlu, huzurlu bir yaşam. En azından ömrümüzün bir
döneminde...İşte bunları veriyor bize Ruzin Gerçin, özlediklerimizi, ister
nostalji deyin, ister daüssıla ve daima pastel renklerin sıcaklığında,
incelikli duyarlılığında... Tabii suluboyanın o saydam akıcılığında...Peki
bitti mi? Yani hepsi bundan mı ibaret Ruzin Gerçin'in bu sergisi... Hayır
elbet, hele bir retrospektif sergi olduğunu düşünürsek... Bilenler bilir, otuz
kırk yıl öncelerinde bir de seramik sanatçılığı dönemi vardı onun. Seramiğin
bilinen parçaları dışında toprağı tuval gibi de kullanır, allı morlu, sarılı
yeşilli çiçekler açtırtır, düş dünyaları kurar, cennet bahçelerine döndürürdü. Ondan
öncelerinde ise afişler, panolar, amblemler varettiği bir dönem... Hatta
İstanbul Belediyesi Şehir Galerisi yöneticiliği... Kısacası sanatla yoğrulmuş,
sanatla içiçe geçen, dopdolu geçen bir yaşam... İşte Ruzin Gerçin budur! Siz
siz olun, kırları çayırları, ağaçları çiçekleri özlüyorsanız izleyin onun
resimlerini, aradıklarınızı, en azından çoğunu, hatta esen rüzgarına ve kuş
seslerine dek onlarda bulacaksınız.
(Abdülkadir Günyaz - Ziraat
Bankası Sergi Kataloğu 2000)
***
Dünyayı Ruzin Gerçin’in gözüyle
görebilmekElli beş yıldır resim yapıyor. Yaşadıklarını, gördüklerini
ölümsüzleştiriyor. Oya gibi işlediği tablolarında yaşamın en ince ayrıntılarını
yakalıyor. İnanılmaz bir sabırla resim sanatına ömür veriyor. Bombalar,
bıçaklar, ölümcül kazalarla bir karabasana dönüşen yaşamın görülmesi, dikkat
edilmesi gereken yanlarını Ruzin Gerçin gibi sanatçılar bize anımsatıyor.
Dahası gözümüze sokuyorlar. Gerçin’in sergisinde bunların hepsi var. Peki biz
bunları yakalayabiliyor muyuz? Müthiş bir koşuşturma içinde geçen yaşamın bu
yanlarına başımızı çevirip bakabiliyor muyuz? Neyse ki Ruzin Gerçin ve tüm
sanatçılar var. Keşke dünyayı, ülkemizi o sanatçıların gözüyle görebilsek.
(Namık Koçak – Milliyet, 21 Mayıs
2000)
***
Özlemlerimizi Boyayan Ressam Ruzin
GerçinRuzin Gerçin, Fransa Vichy Bienali Grand Prix, Meksika Devleti altın madalyası
gibi yurtdışında aldığı birçok ödül, UNICEF kartlarına defalarca konu olan,
suluboya resmin ustası, çalışmayı amaç edinmiş değerli bir sanatçı…Suluboya
resmin duayenleri arasına girmiş olan sanatçı, 55 yıldır resim yapıyor.
Yaşadıklarından, gördüklerinden belleğinde kalanları tablolarında
ölümsüzleştiriyor. İnanılmaz bir sabırla resim sanatına ömür veriyor. Tepelere
kurulmuş köylerdeki küçük tek göz evler, koyunlar, çobanlar… Mor bir gökyüzü,
ağaçlarda dinlenen kuşlar…
(Esra Bilo / Ruzin Gerçin (Art
& Life, Mayıs 2006)
KAYNAK: (ruzingercin.blogspot.com.tr,
27.07.2016)