Matematikçi (D. 795 – Ö. 850). 8. yüzyıl sonlarında,
795’te Harizm’de (Aral gölünün güneyinde, bugünkü Hive şehri) doğdu. Latince kaynaklarda adı Alkarismi, Algoritmi, Algorismi veya Algorism şeklinde geçer. Ünlü
bilim adamı Prof. Mehmet Fatih Gökmen, “Harezmî” adını kullanmayı, yine bilim
adamlarından Prof. Hamit Dilgan gibi bazıları da ismi Türkçeleştirerek o’ndan
“Harzemli” olarak söz etmeyi tercih etmişlerdir. İsim benzerliğinden dolayı çok defa Benî Mûsâ kardeşlerden Ebû Ca’fer Muhammed b. Mûsâ ile ve Mefâtîhu’l-Ulûm’un yazarı Ebû
Abdullah Muhammed b. Ahmed el-Hârizmî ile karıştırılmıştır.
Muhammed bin Musa el Harizmî, Halife Me’mûn döneminde (813-833), aynı zamanda önemli üyelerinden biri olduğu Beytü’l-Hikme’nin kütüphanesinde görev yaptı. Günümüze
kadar ulaşan eserlerinden, eserlerini bu dönemde kaleme alıp Halife Me’mûn’a sunduğu anlaşılmaktadır. Taberî’nin
verdiği bilgilerden Hârizmî’nin,
Halife Vâsik zamanında yaşayarak onun
hizmetinde olmuş ve hatta onun
ölümünde (232/847) yanında bulunmuştur.
Rivayete göre halife, hasta
yatağında iken aralarında Hârizmî’nin
de yer aldığı ünlü müneccimleri çağırtmış,
onlar da yaptıkları astrolojik hesaplardan
sonra halifeye elli yıl daha sağlıklı bir ömür süreceğini bildirmişler ancak halife bu olaydan on gün sonra ölmüştür. Harizmî’nin de Halife Me’mun’dan 17 sene
sonra, 850 yılında öldüğü kabul edilmektedir. Eserlerinden bir bölümünün
yazmaları İstanbul Süleymaniye Kütüphanesindedir.
“İttifakla üzerinde durulan bir nokta varsa o
da Hârzemli’nin 813-833 fâsılasında en parlak devirlerini yaşamış olduğudur.
Milattan evvel ve sonra Atina ve İskenderiye de parlamış matematikçilerle,
milâdın beşinci ve altıncı asırlarında yetişmiş büyük Hind Matematikçi ve
astronomların orijinal eserler ile zenginleştirilmiş bulunan Bağdad saray
Kütüphanesinin idaresi Hârzemli ye tevdi olunmuştu.
Bir taraftan, Bizans ve İran’dan
te’min olunmuş Öklid, Batlamyus, Diofantus…un ölmez eserleri Bağdad’ın diğer
matematikçi ve astronomları tarafından Arapçaya terceme olunurken diğer
taraftan da Harzemli, Hind matematiğini yerinde tetkik etmek üzere Halife
tarafından Hindistan’a gönderilmişti (Basra körfezi yolu ile). Tarihi, kat’i
olarak bilinmeyen bu imî tetkik seferinden Harzemli Mehmed, takriben 830 da
dönmüştür.
Matematik tarihinde Harzemli Mûsa
oğlu Mehmed i meşhur kılan eseri Cebir’e dair yazmış olduğu
Kitab-ül-Muhtasar-fil Cebr vel mukabele adlı didaktik kitabıdır. Eser ancak üç
asır sonra Garplılarca Latinceye terceme ediliş ve Rönesans İtalyan
Matematikçilerinin (Fibonacci,
Paccioli, Tartaglia, Cardan…) muahhar
çalışmalarında ana kitap vazifesini görmüştür. Bu müelliflerin cebir e dair
eserlerinde sık sık Mahometus den bahs edilmektedir. Bundan başka, Matematik
literatüründe “Hesap metodu» manasına alınan Algorithme tabiri Latince
Algorismus yani (Harezmî’nin adına
izafeten) Arapça Elharzemiyyet
lugatinden alınmadır.” (Prof. Dr. Hamit Dilgan)
ESERLERİ:
Zîcü’s-Sind-Hind [Zîcü’l-Hârizmî] (Halife Mansûr zamanında bir Hint heyetinin beraberinde Bağdat’a getirdiği Brahma-gupta’nın Sidharta
adlı kitabına veya ondan
kaynaklanan ve aynı ismi taşıyan başka bir esere dayanır. Hârizmî kendi buluşlarıyla esere yeni bilgiler eklemiştir.
İlk İslâm astronomi eseridir), Kitâbü’l-Muhtaşar fî hisâbi’l-cebr ve’l-mukâbele (Düzenli
biçimde telif edilmiş, adında “cebir”
kelimesini taşıyan ilk matematik
kitabıdır. Hârizmî'nin geliştirdiği cebir her şeyden önce ikinci derece denklemlerle sınırlı bir cebirdir. Bunun yanında negatif sayılar hiç kullanılmamış, dolayısıyla denklemlerin tesbitinde pozitif kökleri bulmakla yetinilmiştir. Kâtip Çelebi, Keşf-üz-Zünun’unda, Harizmî’yi-
İbn-i Haldun'a dayanarak Cebire dair
ilk eser yazmış müellif olarak gösterir), Kitâbü'l-Hisâbi'l-Hindî (İslâm
dünyasına Hint rakamları ve ondalık
sayı sistemi Hârizmî'nin bu eseriyle
girmiştir), Kitâbü'İ-Cem ve'l-Tetrîk (Günümüze
ulaşmayan bu kitabı Abdülkâdir b.Tâhir
el-Bağdâdî et-Tekmile fi'l-hisâb adlı
eserinde yaptığı alıntıdan eserin el hesabıyla (hisâbü'l-yed) ilgili olduğu anlaşılmaktadır), Kitâbü'l-Coğrafya [Kitâbü Şûre-ti'l Arz]. (İlk
İslâm coğrafyacıları arasında yer
alan Hârizmî'nin bu kitabı şehirlerin ve
belirli bazı bölgelerin koordinatlarını vermektedir. Hârizmî'nin bu
tertibi, daha sonraki İslâm coğrafyacılarının
yaptıkları çalışmalara örnek
olmuştur), Risâle fi'stihrâci târîhi'l-Yehûd. (İbrânîler'in kullandığı
takvimin pratik astronomi anlayışı
çerçevesinde ele alındığı bir çalışmadır. Eser astronomiyle ilgili değişik risâlelerle birlikte basılmıştır), Kitâbü't-Târîh.
(Zamanımıza ulaşmamıştır; ancak daha sonraki birçok İslâm tarihçisinin yaptığı alıntılardan, Hârizmî'nin de çağdaşı Ebû Ma'şer el-Belhî gibi astrolojik kaidelerle tarih arasında belirli bir ilişki kurmaya çalıştığı
anlaşılmaktadır), Kitâbü 'Ameli'l-usturlâb ve Kitâbü l-Amel bi'l-usturlâb. (Her
ikisi de günümüze intikal
etmemiştir. Sadece Fergânî'ye nisbet edilen bir yazmada Hârizmî'nin astronomi problemlerini usturlap yolu ile nasıl çözdüğünü açıklayan bir parça mevcuttur), 'Amelü's-sâ a fî basîti'r-Ruhâme. (Klasik
kaynaklarda adı geçen eserin konusu
mermer yüzey üzerine güneş saati
yapmakla ilgilidir), Zarâ'if min ameli Muhammed b. Mûsâ el-Hârizmî fî ma'rife-ti'ssemt
bi'l'usturlâb. (Klasik kaynaklarda zikredilmeyen eserin zamanımıza bir nüshası
gelmiştir. Bu muhtemelen Hârizmî'nin bugüne ulaşmayan meçhul bir eserinin bir parçasıdır).
KAYNAKÇA: Zeki Velidi Togan / Horezm Kültürü Vesikaları I: Horezmce Tercümeli Mukaddimat al-adab (1951), İbrahim Kafesoğlu / Harzemşahlar Devleti Tarihi (1956),
Prof. Dr. Hamit Dilgan / Muhammed İbn Musa el- Harzemi (1957), Mehmet Altay Köymen
/ Büyük Selçuklu İmparatorluğu Tarihi: İkinci İmparatorluk Devri (1984), İsmail Aka / Timur ve
Devleti (1991), Ömer Akın -
Melek Dosay / Beş Büyük Cebir Bilgini (1994),
İhsan Fazlıoğlu /
"Cebir" (TDV İslam Ansiklopedisi, c. 7, s. 195-201, 1993) - “Harizmî” (TDV
İslam Ansiklopedisi, c.16, s. 224-227, 1997), İhsan
Işık / Ünlü Bilim Adamları (Türkiye Ünlüleri Ansiklopedisi, C. 2, 2013) -
Encyclopedia of Turkey’s Famous People (2013).