Gazeteci-yazar (D. 18 Aralık 1933,
Rumelihisarı / İstanbul - Ö. 27 Ocak 2009, İstanbul). Tam adı Mehmet Orhan
Duru. Cüneyt Gabran adıyla da yazdı. Oyun yazarı ve çevirmen Sezer Duru eşidir.
1956 yılında Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesinden mezun oldu. İki yıl
İstanbul ve Şanlıurfa’da veterinerlik yaptı. Daha sonra aynı fakülteye asistan
olarak girdi. 27 Mayıs 1960’tan sonra üniversitelerden uzaklaştırılan 147
öğretim görevlisi arasında yer aldı. Bunun üzerine gazeteciliğe başladı. 1961’de
Ulus gazetesine girdi. Daha sonra sırasıyla Cumhuriyet, Milliyet,
Güneş ve Hürriyet, Yeni Yüzyıl gazetelerinde çalıştı. İnterstar
TV’de iki yıl haber müdürlüğü görevinde bulundu. Serbest yazar olarak
çalışmalarını sürdürüyor. Türkiye Gazeteciler Cemiyeti (onur kurulu), Ankara
Gazeteciler Cemiyeti ve Türkiye Gazeteciler Sendikası, Yazarlar Sendikası
üyesiydi. 27 Ocak 2009 günü İstanbul’da öldü, Aşiyan Mezarlığı’nda toprağa
verildi.
Edebî çalışmalarına şiirle başladı, sonra
öyküye yöneldi. İlk öyküsü “Kadın ve İçki” 1953 yılında Küçük Dergi’de
yer aldı. Daha sonra Yeni Ufuklar başta olmak üzere Mavi, Evrim, Yeni Ufuklar, Pazar Postası,
Seçilmiş Hikâyeler, Yelken, Dost, Soyut, Varlık, Milliyet Sanat, Gösteri
dergilerinde yazı ve öyküleri yayımlandı. İşçiler adlı öyküsüyle 1970
TRT Sanat Ödülleri Yarışmasında başarı ödülü kazandı. Sarmal-Toplu Öyküler’le
1996 Sedat Simavi Vakfı Edebiyat Ödülünü aldı. Fırtına ile de 1998 Sait
Faik Hikâye Armağanını Erdal Öz’le paylaştı.
Orhan
Duru, 25 Ocak 2009 günü
İstanbul’un Şişli semtinde vefat etti. 27 Ocak 2009 Salı günü Teşvikiye Camiinde kılınan namazın
ardından Aşiyan Mezarlığında toprağa verildi.
“İronik üslûbunu, öyküsel yoğunluğun önüne
geçmeyen tonu açık tutulmuş bir felsefeyle besleyen Orhan Duru, kişisel tanıklıklarını
çağrışımlar eşliğinde ‘öteki’nin tecrübesine dönüştürerek sunmuştur. “ (…)
“Genelde edebiyatın, özelde öykünün
çeşitlenmesi adına yeni biçim ve içerik denemelerinde ısrarlı olmuş, bilgece
söyleyişleri, dilsel oyunlarla seçkinleşen çağrışımları, saçmanın içindeki
gizli realiteyi, olağanüstülüklerde barınan olağanı öykü evrenine taşımıştır.”
(Ömer Lekesiz)
“Orhan Duru, öykücülüğünün başat öğesi olan
fantastik gerçeklik; toplumsal yaşama bakış, bireyin yaşamla alışverişindeki
trajik durumunu sergileyiş üzerine kuruludur. Çelişkiler, çatışmalar ağındaki
insanın insanla, çevreyle ilişkilerini humorist bir bakışla sergiler. (...)
Onun öyküsünün şaşırtıcı gelen bir başka boyutu da, kuşkusuz, bilimkurgusal
yandır. Türün, Türkçedeki ilk özgün örneklerini vermiştir, Duru. İmlediğimiz
gibi, o, öyküsünü kurarken; yaşamın nabzını tutmayı amaçlar. Düş, fantezi onun
kurmaca gerçekliğinin iletişimsel boyutudur. Arka planda olan humour, ironik
bakıştır asıl onun öyküsünü biçimleyen.” (Feridun Andaç)
“İnsan zihni, Orhan Duru’nun uçaklarını,
helikopterlerini, gezengenlerarası gemilerini indirip kaldırdığı, dünyaya,
evrene mesajlar yolladığı bir üs’tür. O üs’ten -mesajlarla birlikte- yergiler,
eleştiriler, iğneleyici ve gizlerini yansıtan bilimkurgu yöntemlerini yedirir
öykülerine. Gerçekdışı, hayali, ama kullanılırsa bir canlılık getireceği
bilinen durumları sıkıştırır cümlelere. Ve bu işi, yadırganmayan tam tersi
inandırıcılığı, yüksek bir çalışmayla, içtenliğin parıldadığı bir yaklaşımla
yapar. Olağanda gizlenen olağanüstüne çengel atar.” (Muzaffer Buyrukçu)
ESERLERİ:
ÖYKÜ: Bırakılmış Biri (1959), Denge
Uzmanı (1962), Ağır İşçiler (1974), Yoksullar Geliyor (1982),
Şişe (1989), Bir Büyülü Ortamda (1991), Sarmal (toplu
öyküleri, 1996), Fırtına (1997), Yeni ve Sert Öyküler (2001), Düşümde
ve Dışımda (2003).
DENEME: Kıyı Kıyı Kent Kent (1977, gen.
bas. Mavi Gezi adıyla 1986), Hormonlu Kafalar (1992), İstanbulin
(1994), Tango Geceleri (1999), Durgun ve İşsiz (2004).
İNCELEME: Amerikan Gizli Belgeleriyle Türkiye’nin
Kurtuluş Yılları (2002).
ANI: Operadaki Hayalet (Sezer Duru ile,
1996).
TİYATRO (Uyarlama): Durdurun Dünyayı İnecek
Var (Anthony Newley ve Leslie Bricuss’dan, 1966), Sınırdaki Ev (Slawomir
Mrozek’ten, 1970), Üzbik Baba (Alfred Jarry’nin Kral Übü’sünden, 1990).
DERLEME: Kısas-ı Enbiya (1979).
ÇEVİRİ: Sierra Madre’nin Hazineleri (B.
Traven’den), Gizli Tarih (Prokopius’dan), Çağdaş Fizik’te Doğa (Werner
Heisenberg’den, Vedat Günyol ile), Amerika (A. Ginsberg ve
Ferlinghetti’den şiirler, Ferit Edgü ile).
KAYNAK: Orhan Duru / Okuma Bende Bir Tutku
(TYS Edebiyat, 1994), Doğan Hızlan / Kitaplar Kitabı (1996), Bilge Türkben /
Öykü, Amatör İşidir (Yeni Yüzyıl, 9.9.1996), Pınar Çelikel / Öykü Bir Tutkudur
(Yeni Yüzyıl, 13.12.1996), Adnan Özyalçıner / Kara Gülmeceden Bilimkurguya Bir
Öykü Ustası: Muzaffer Buyrukçu: Fırtına - Sennur Sezer / Orhan Duru’nun
Gözlüğünden Dünya (Cumhuriyet Kitap, 2.7.1998), Duygu Durgun / Düş İmalathanesi
(Radikal, 29.1.1998), Fecir Alptekin / Gerçeğe Düşle Dokunan Öyküler (Cumhuriyet,
31.1.1998), Behçet Necatigil / Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü (18. bas. 1999),
Şükran Kurdakul / Şairler ve Yazarlar Sözlüğü (gen. 6. bas. 1999), Ömer Lekesiz
/ Yeni Türk Edebiyatında Öykü - 3 (1999), Feridun Andaç / Edebiyatımızın Yol
Haritası (2000), Feridun Andaç / Orhan Duru (Superonline.com, 2000), TBE
Ansiklopedisi (2001), Yeni ve Sert Öyküler / Orhan Duru (Cumhuriyet Kitap,
14.12.2001), İş’te Kitap (Bahar 2002), Ömer Lekesiz / Orhan Duru: Hep İleriye
Doğru (Heceöykü, Aralık-Ocak 2004), İhsan Işık / Resimli ve Metin Örnekli
Türkiye Edebiyatçılar ve Kültür Adamları Ansiklopedisi (2007, 2009), Türkiye Kültür ve Sanat 2010 Yıllığı (2010).