Hikâye
ve roman yazarı. 28 Haziran 1945, Ankara doğumlu. Anayasa Mahkemesi Üyesi ve
Türkiye İş Bankası Dışişleri Müdürü Lütfullah Bütün’ün kızıdır. İkdam gazetesi
başyazarı Tahir Lütfü Tokay büyükbabası, Sabahattin Kudret Aksal eniştesidir.
İstanbul İngiliz Kız Ortaokulu (1958) ve Arnavutköy Amerikan Kız Koleji (1962)
mezunu. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesinden üçüncü sınıftayken ayrılarak
Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümüne geçti, burayı da tamamlamadı, Ankara’ya
yerleşti. Turizm ve Tanıtma Bakanlığında çevirmen olarak çalıştı (1965-68).
Ciddi bir sağlık sorunu nedeniyle yaşamının bir yılını hastanede geçirmek
zorunda kaldı. İkiz kızları doğunca çalışma hayatına son verdi ve yaşamını
yazarlığa adadı. Konuk öğretim üyesi olarak Iowa Üniversitesinde bir sömestr
Yaratıcı Edebiyat dersleri verdi (1977). İki yıl Güneş, Radikal ve Cumhuriyet
gazetelerinde “Düş İşleri Bülteni” adlı bölümünde köşe yazarlığı yaptı.
Yurtiçi ve yurtdışı radyo ve televizyonları için oyunlar yazdı, programlar
gerçekleştirdi. CHP’de 4. dönem parti meclisi üyesi olarak yer aldı (1993-99).
Türkiye Yazarlar Sendikası, PEN Yazarlar Derneği ve Edebiyatçılar Derneği üyesi
oldu.
Ortaokuldayken
ilk öyküleri Varlık’ta (1960) yer aldı. 1973’ten itibaren itibaren
hikâyelerini Türk Dili, Varlık, Oluşum, Yazko Edebiyat, Gösteri, Adam
Öykü ve Dönemeç gibi dergilerde yayımladı. Son yıllarda
hikâyeciliğine roman yazarlığını ekledi.
Hikâyeleri,
Necatigil’in ifadesiyle “gerçekle gerçeküstü arasında köprüler kuran, masalsı
öğelerle” beslendi. Fantastik gerçekçi diye nitelenebilecek öykülerini, toplumsal
ve bireysel gerçeklikleri, çağrışımlarla yüklü bir dille, gerçeklikten gerçek
ötesine uzanan ironik bir anlatımla işledi. Halk arasında söylenen
tekerlemeleri ve ninnileri de ustaca kullandı. İkinci hikâye kitabı Geceyi
Tanıdım’daki hikâyelerde, kişiler, kentli çevrenin dışlanmışları, düş
arapları, hapçılar, denizkızları, pezevenkler, Kasımpaşa Canavarı, mahmur
gözlü eczahane kalfaları, bir başka deyişle treni kaçırmış tiplerin
çeşitlemeleridir.
Pasifik
Günleri’nde, Honolulu’dan Japonya’ya bütün
Uzak Doğu’yu kapsayan bir yolculuk izlenimlerini, etkileyici sahneler ve güzel
temalar aracılığıyla aktardı. Arzu Sapağında İnecek Var adlı
roman, fantastik anlatıların en uç örneği olarak kabul edildi. Berna Moran, bu
roman için “olmayacak kişileri olmayacak yerlerde bir araya getirerek,
buluşturarak, öpüştürerek okuru eğlendirmektedir. Bu nedenle bu romanında ne
doğa yasaları ne de kronoloji söz konusu değildir.” yazdı.
Örümceğin
Kitabı’nda yine sanal gerçeklerin izini
sürdü, bir kadının iç dünyasındaki karmaşayı, umutsuz sevdalarda kaybolan
insanların kendini arayışını anlattı.
Öyküleri
ortaokul ders kitaplarında yer aldı, İngilizce, Fransızca, Almanca, İtalyanca,
Japonca, Çekçe, Urduca ve Hintçeye çevrildi. Tözüm’ün filme aldığı “Monte
Kristo” adlı öyküsü, beş ayrı yönetmen tarafından çekilen birbirinden bağımsız
beş kısa öykülü filmden oluşan “Aşk Üzerine Söylenmemiş Her Şey” içinde yer
aldı. Bazı öyküleri TV dizisi yapıldı. 1995-98 arasında TRT-INT’te bir sanat
programı hazırlayıp sundu. 1998’de Ankara’da kişisel bir resim sergisi açtı. Yoldan
Geçen Öyküler’le 1988 Haldun Taner Öykü Ödülünü, Aşkı Giyinen Adam’
“Yaşanmamış,
içimizdeki gizli ortamda düşlem gücüyle büyüttüğümüz, anlaşılması kolay olmayan
bir gerçektir Nazlı Eray’ın sanal gerçeği. Kendimize uzak kalışımızda,
tutkularımızda aramalıyız o gerçeği. (…)
“Nazlı
Eray, bizi bir düşlem dünyasında dolaştırırken, alışmadığımız, tanımadığımız
bir gerçeği anlatmak istiyor. Olaylarla çevrilmiş, günlük işlerin yoğunluğunda
bunaldığımız somut bir gerçek değil o. Romancının kurgusunda yaşayan içsel bir
gerçek. Zaten işin içine kurgu girince bildiğimizi sandığımız gerçek değişmez
mi? Artık romancının gerçeği olmaz mı anlatılan?
“Nazlı
Eray zaman kaymalarını kullanarak değişik ortamlara götürüyor bizi: Tutkuların
cana kıymaya, sonra da o duygu yükünün ağırlığını taşımaya, bir ip cambazı gibi
kendimizi dengede tutmaya yargılanmış olarak sürüklenip durduğumuz düşsel bir
yaşama götürüyor.” (Mustafa Şerif Onaran)
ESERLERİ:
HİKÂYE:
Ah Bayım Ah (1976), Geceyi Tanıdım (1979), Kız Öpme Kuyruğu
(1982), Hazır Dünya (1983), Geceyi Tanıdım / Erostratus
(oyun-hikâyeler, 1985), Kuş Kafesindeki Tenor (oyun-hikâyeler, 1985), Eski
Gece Parçaları (1985), Yoldan Geçen Öyküler (1987), Aşk Artık
Burada Oturmuyor (1989), On Üç Büyülü Öykü-13 Yazar, 13 Öykü (ortak
kitap, 2002), Yalancı Öyküler 9 Öykü (9 yazarla ortak).
ROMAN:
Pasifik Günleri (1980), Orphée (1982), Deniz Kenarında
Pazartesi (anı-roman, 1984), Arzu Sapağında İnecek Var (1989), Ay
Falcısı (1993), Aşık Papağan Bari (1993), Yıldızlar Mektup Yazar
(1994), Uyku İstasyonu (1994), Bir Yaz Gecesi (1994), İmparator
Çay Bahçesi (1997), Örümceğin Kitabı (1998), Elyazması Rüyalar
(1999), Ayışığı Sofrası (2000), Aşkı Giyinen Adam (2001), Beyoğlu’nda
Gezersin (2005).
DENEME:
Düş İşleri Bülteni (1994), Kapıyı Vurmadan Gir (2004).
HAKKINDA:
İzzet Yaşar / İnsanlara Küçük Mucizeler Yaşatabiliyorsam Ne Mutlu Bana
(söyleşi, Gösteri, Ocak 1982), Berna Moran / Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış
(c. 3, 1994, s. 69-74), Behçet Necatigil / Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü (18.
bas. 1999), Şükran Kurdakul / Şairler ve Yazarlar Sözlüğü (6. bas. 1999), Ömer
Lekesiz / Yeni Türk Edebiyatında Öykü - 4 (2001), TBE Ansiklopedisi (c. 1,
2001), Ahmet Kabaklı / Türk Edebiyatı (c. 5, 2002, s. 820-830), Askı Giyinen
Smokinli Adam (Cumhuriyet Kitap, 29.8.2002).