Felsefeci, çevirmen. 26 Ağustos 1950,
İstanbul doğumlu. Dilbilimci Yusuf Çotuksöken’in eşidir. Hobyarlı Ahmet Paşa
İlkokulu, İstanbul Kız Lisesi, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe
Bölümü (1972) mezunu. Bir süre İstanbul orta dereceli okullarında (Darüşşafaka
ve Hüseyin Rahmi Gürpınar liseleri) öğretmenlik ve yöneticilik (1972-78) yaptı.
Bir süre de İstanbul Üniversitesi Merkez Kütüphanesinde çalıştıktan (1978-82)
sonra 1982’de İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümü Sistematik
Felsefe ve Mantık Anabilim Dalına araştırma görevlisi olarak girdi. 1984
yılında doktor, 1988’de doçent, 1996 yılında profesör unvanlarını kazandı.
Doktora tezi: “Petrus Abelardus’un Ahlak Anlayışı”. İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Türkçe
Öğretmenliği Bölümü Başkanı (1999-00), Uludağ Üniversitesi (1991-94), Mimar
Sinan Üniversitesi (1996-98), İstanbul Teknik Üniversitesi (1997-01) konuk
öğretim üyesi olarak görev yaptı. 2000 yılından sonra Maltepe
Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi öğretim üyesi olarak görevini sürdürdü. Rektör
yardımcısı, Erasmus koordinatörü, Fen Edebiyat Fakültesi dekan yardımcısı, Fen
Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümü başkanı olarak görev yaptı.
İlk yazısı Türk Dili
dergisinde (Ağustos 1978), sonraki yıllarda makalelerini Gergedan, Argos,
İnsancıl, Bilim ve Ütopya dergileri ve Cumhuriyet gazetesi; Cumhuriyet
Kitap, Cumhuriyet Bilim Teknik ekleri ile Türkiye Felsefe Kurumu
Bülteni’nde yayımladı. Türkiye Felsefe Kurumu Bülteninin yayın
kurulu üyeliği ile Maltepe Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisinin
yazı işleri müdürlüğünü yaptı. İstanbul Radyosunda Felsefe Sohbetleri adlı
programı hazırlayıp sundu (Ocak 1998-Haziran 1999). Çok sayıda radyo ve TV
programına konuşmacı olarak katıldı.
Asıl uzmanlık alanı Ortaçağ felsefesidir. Son on beş yıldan beri felsefenin bir
söylem olarak kuruluşu üzerinde durmakta ve bu bakımdan, Ortaçağda öne çıkan
“tümeller tartışması” kökenli insan, varlık, zihin, dil, bilgi felsefesi
bağlamında etik ve insan hakları konusunda çalışmakta; “özne” ile “söylem”
kavramları arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Özgün anlayışının dayanak
noktası, “özcü” (essensiyalist) tutuma karşıt nitelikli, “adcı” (nominalist)
varlık anlayışı olarak özetlenebilir. Ayrıca felsefi söylemin öğretilmesi konusunda
da çeşitli düzeylerde çalışmalar yapmaktadır. Maltepe Üniversitesi Felsefe
Bölümünü kurması bu alana yaptığı kurumsal katkıdır. İnsancıl Dergisi
Aydınlanma Düşüncesine Katkı Ödülünü (1999), Maltepe Üniversitesi Üstün Başarı
Ödülünü (2004), Truva Folklor Araştırmalar Derneği Jüri Özel Ödülünü (2005)
aldı. Türkiye Felsefe Kurumu Yönetim Kurulu Üyesi ve II. başkanı, Société
Internationale pour l’Étude de la Philosophie Médiévale’in üyesi, Fédération
Internationale des Sociétés de Philosophie’nin Yönetim Kurulu üyesi, 22. Dünya
Felsefe Kongresi (2008, Seul) Uluslararası Düzenleme Komitesi üyesi olarak
düşünce hayatına katkılarda bulundu.
“Çotuksöken’in kavramları ele alış biçimi ve
yorumlayışının ardında, daima insanı (insan kimliğini) göz ardı etmeme kaygısı
bulunmaktadır. Bu bakımdan, ‘her filozofun düşünme biçimini belirleyen, onun
insan hakkındaki görüşüdür’ diyen Çotuksöken’in yazılarının pek çoğunda,
‘özcülüğe’ ve ‘kavram gerçekçiliği’ne yöneltilen eleştiriler göze çarpmaktadır.
Özcülük ve kavram gerçekçiliği, özellikle insan ve kültür felsefesi bağlamında,
yol açtıkları tehlikeli gelişmeler bakımından sorgulanmaktadır.” (Mustafa Günay)
ESERLERİ:
DENEME-İNCELEME:
Petrus Abelardus’un Ahlak Anlayışı (1988, doktora tezi), Metinlerle
Ortaçağda Felsefe (Saffet Babür ile, 1989), Felsefi Söylem Nedir? (1991),
Ortaçağ Yazıları (1993), Felsefe’yi Anlamak Felsefe ile Anlamak (1995),
Nermi Uygur’un Felsefe Dünyası’ndan Kesitler (1995), Kavramlara
Felsefe ile Bakmak (1998), Cumhuriyet Döneminde Türkiye’de Öğretim ve
Araştırma Alanı Olarak Felsefe (seçki, 2001), Felsefe: Özne-Söyleme
(2002), Radyoda Felsefe (2002), Bedia Akarsu Armağanı (yay. haz. Doğan Özlem ile, 2006).
YAYINA HAZIRLAMA: Felsefe
Açısından Eğitim ve Türkiye’de Eğitim (bildiriler, 1996), Bedia Akarsu
Armağanı (Doğan Özlem ile birlikte, 2002), Felsefe Söyleşileri I-II
(2003).
ÇEVİRİ: Isagoge-Aristoteles’in Kategorilerine Giriş (mantık kitabı, Porphyrios’tan,
1986), Bir Mutsuzluk Öyküsü (felsefe, P. Abelardus’tan, 1988), Avrupa:
Roma Yolu (R. Brague’dan, 1995), Ortaçağ Felsefesi (E. Jeauneau’dan,
1998).
KAYNAKÇA: Mustafa Günay /
Felsefe Açından Kavramlara Bir Bakış (Cumhuriyet Kitap, 24.12.1998), www.maltepe.edu.tr,
Şükran Kurdakul / Şairler ve Yazarlar Sözlüğü, Cogito (sayı: 30), Mustafa Günay
/ Betül Çotuksöken’den Uzun Bir Araştırmanın Sonuçları - Cumhuriyet Döneminde
Felsefe (Cumhuriyet Kitap, 2.5.2002), Doğan Hızlan / Felsefe Soruyla Başladı
(Hürriyet Cumartesi, 7.6.2003), Doğan Hızlan / Türk Felsefecileri İçin Kılavuz Kitaplar
(Hürriyet Cumartesi eki, 13.5.2006).