Felsefeci, eleştirmen (D. 1944, Ankara – Ö. 4
Temmuz 2010, İstanbul). Şair Metin Altıok‘la evli olduğu sürece eşinin
soyadıyla yazdı. Suat Selçuk adını da kullandı. Ankara Kız Lisesi (1962),
Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Felsefe Bölümü (1966)
mezunu. Aynı bölüme asistan olarak girdi. Yüksek lisansını Eğitim Fakültesi
Güzel Sanatlar Bölümünde (1971), edebiyat felsefesi konusundaki doktora
çalışmasını Hacettepe Üniversitesi Sosyal ve İdarî Bilimler Fakültesinde (1974)
tamamladı. Bir süre Hacettepe Üniversitesi Felsefe Bölümünde öğretim üyeliği
yaptı. On sekiz yıllık hocalığı döneminde felsefe tarihi, sanat felsefesi,
bilgi teorisi ve dil felsefesi dersleri verdi. 1983’te doçentlik aşamasındayken
istifa ederek üniversiteden ayrıldı. Ardından bir reklam şirketinde çalıştı.
1991’de İstanbul Şehir Tiyatrolarına girdi. Bir süre baş dramaturg ve kültür
etkinlikleri sorumlusu olarak görev yaptı. Yeditepe Üniversitesi Tiyatro Bölümü
Başkanlığı yaptı. 2005 yılında üniversitedeki görevinden ayrıldı.
Deneme ve eleştiri yazıları 1968’den sonra
Forum, Türk Dili, Oluşum, Dost, Varlık, Soyut, Milliyet Sanat gibi
dergilerde, Politika, Söz, Cumhuriyet gibi gazetelerde yer aldı. Simavi
Edebiyat Ödülleri, Sait Faik Hikâye Armağanı, Behçet Necatigil Şiir Ödülü,
İnkılâp Yayınevi Edebiyat Ödülleri, Cevdet Kudret Ödülleri seçici kurulları
üyeliklerinde bulundu.
Füsun Akatlı, 4 Temmuz 2010 Pazar günü İstanbul’da vefat etti. TYS üyesi Füsun Akatlı için izleyen Çarşamba günü Harbiye Muhsin Ertuğrul Sahnesi'nde bir tören düzenlendi. Teşvikiye Camisi'nde kılınan öğle namazının ardından Çengelköy Mezarlığı'nda toprağa verildi.
“Füsun Akatlı felsefecidir. ‘Felsefeci’
nitelemesi ise -hele bizim şu ülkemizde- ‘daha ileri niteleme’ gerektiren bir
sıfat: kapısında ‘Felsefe’ tabelası asılı bir üniversite bölümünde ‘akademik
kariyer’ katedip, adının önüne koyabileceği majiskül-miniskül harfler
biriktirmekten öte bir şey, düşündüğüm: Bir şeyler yaparken, ‘İyi de, ben şimdi
ne yapıyorum?’ sorusunu sürekli olarak sormak ve bulacağı yanıtları
yaptıklarına katmak, gibi bir şey temelde, kendi sınırlarını yoklamak, kurcalamak,
giderek, belirlemek... Bu bakımdan, ‘Peki, roman ile öykü arasındaki sınır
nedir?’ diye soran bir edebiyatçı da; ‘Ya, komodin ile şifonyer arasındaki
sınır nedir?’ diye soran bir marangoz da -türetilmiş anlamda da olsa- ‘felsefe’
yapmaktadırlar.” (Oruç Aruoba)
“Zamansız yazılar, kimi
zaman şiirler, kimi zaman da düzyazı alıntılarla süslenmiş. Şiirler,
yazılanlara bir duygu derinliği, düzyazı alıntılar ise inandırıcılık katmış.
Söylenenler böylece pekiştirilmiş; tabii ki bunlara inanmak, doğruluğunu kabul
etmek/etmemek okuyucuya kalmış bir durumdur. (…)
“Zamansız Yazılar,
okuyucusunu başka zamanlarda, belki de zamansız dolaştıran yazılardır,
dolaştıkça hoşunuza gidecek yazılar. Tıpkı zamansız gelen, epeydir
göremediğiniz bir konuğunuz gibi, ona, ne iyi ettin de geldin dersiniz;
Zamansız Yazılar için de diyelim: Ne iyi ettin de geldin!”
(Şahin Yıldırım)
ESERLERİ:
DENEME-ELEŞTIRI-INCELEME: Niçin Diyalektik (1977),
Yaz Başına Neler Gelir (1980), Bir Pencereden (1982), Zamansız
Yazılar (1984), Edebiyat Defteri (1987), Felsefenin Kıyılarında (1989),
Pusulamız Felsefe (1995), Tenha Yolun Ortasında (1995), Zamanı
Yaşatan Roman Zamana Direnen Şiir (1998), Öykülerde Dünyalar (1998),
Öykülerde Dünyalar (1998), Acıyla Sevgiyle Kahramanca (1999),
Düşünce Ufkunda Pupayelken / Edebiyat Üzerine Denemeler / Denemeler Üzerine
Yazılar (1999), Sis Lâmbası (Niçin Diyalektik, Felsefe
Kıyılarında, Tenha Yolun Ortasında ve Pusulamız Felsefe adlı kitaplarındaki
yazılarından bir derleme ile onlara eklenen yeni denemeleri, 2000),
Ruhi Su (2002), Felsefe Gözlüğüyle Edebiyat (2003),
Kültürsüzlüğümüzün Kışı (2003).
DERLEME: Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi (hazırlayanlardan biri olarak, 1990), Bilge Karasu Aramızda (Müge Gürsoy Sökmen’le birlikte, 1997), Lağımlararası ya da Beyoğlu (Bilge Karasu’dan, yayıma haz., 1999), Çağdaş Türk Yazını / Yazın Öğretimi İçin Temel Bir Kaynak (Ayşegül Yüksel), Selahattin Dilidüzgün, Semih Gümüş, Yıldız Ecevit, Zehra İpşiroğlu ile, 2001), Söz Uçar Yazı Kalır 2 / Yüzyılın Son Tanıkları (yazar olarak, 2002).
KAYNAKÇA: İhsan Işık / Yazarlar Sözlüğü (1990,
1998) - Türkiye Yazarlar Ansiklopedisi (2001, 2004) – Encyclopedia of Turkish
Authors (2005) - Resimli ve Metin Örnekli Türkiye Edebiyatçılar ve Kültür
Adamları Ansiklopedisi (2006, gen. 2. bas. 2007) - Ünlü Fikir ve Kültür
Adamları (Türkiye Ünlüleri Ansiklopedisi, C. 3, 2013) - Encyclopedia of
Turkey’s Famous People (2013), Can Kurultay / Çağdaş Türk Edebiyatında Kadın
Yazarlar (1993), Oruç Aruoba (Virgül, sayı: 17, Mart 1999), Behçet Necatigil /
Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü (18. bas. 1999), Şükran Kurdakul / Şairler ve
Yazarlar Sözlüğü (gen. 6. bas. 1999), TBE Ansiklopedisi (2001), Şahin Yıldırım
/ Füsun Akatlı’nın “Zamansız Yazılar”ı (Radikal Kitap, 3.2.2005), Türkiye
Yazarlar Birliği / Türkiye Kültür Sanat Yıllığı (2011).