Şair,
oyun yazarı. 4 Aralık 1961, Van doğumlu. 1979’da Van Ticaret Lisesini
bitirdikten sonra annesiyle Bursa’ya göç etti. 1984 yılına kadar tarla, inşaat,
fabrika, benzinlik gibi yerlerde işçilik ve hamallık yaptı. 1984’te bir bankaya
memur olarak girdi. Bu arada birkaç üniversiteye girip çıktıysa da sonunda
Anadolu Üniversitesinde iktisat okudu. On üç yıl süren banka memurluğundan
1996’da istifa etti ve tümüyle yazarlığa yöneldi. Bir süre yayınevlerinde
düzeltmenlik ve basın koordinatörlüğü yaptı. 2000’den sonra TRT İstanbul
Televizyonunda dramaturg olarak çalıştı. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir
Tiyatroları Repertuar Kurulu üyesidir.
Oyunlarıyla
çeşitli tiyatro festivallerine katıldı. 1979 Kültür Bakanlığı Gençlik ve Spor
Bakanlığı Öykü Ödülünü, 1980 İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Şiir
Ödülünü, 1987 Güneş Gazetesi Şiir Birincilik Ödülünü, 1989 Cahit Sıtkı Tarancı
Şiir Ödülünü, 1989 Gazete Gazetesi Şiir Birinciliği, Terzi Makası
ile 1993 Diyarbakır Devlet Tiyatrosu 1. Kısa Oyun Yazım Yarışması Birinciliği, Sabrın
Denize İndirildiği Gün ile Tariş 80. Yıl Kültür Sanat Ödülleri Kısa
Oyun Birincilik Ödülünü (1993), Tariş 80. Yıl Kültür Sanat Ödülleri Şiir
Üçüncülük Ödülünü (1993), 7. Altın Koza Kültür Sanat Festivali Şiir Üçüncülük Ödülünü
(1993), Tepegöz ile Salihli Belediyesi Oyun Yazma Yarışması İkincilik
Ödülünü (1993), 1993 Altın Koza Kültür Sanat Festivali Asım Bezirci Anma
Ödülünü, 1993 Sabri Altınel Şiir İkincilik Ödülünü, Ölümsüzlük Ardında
Anadolu ile Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) Tiyatro Oyunu Yarışması
Mansiyon Ödülü (1995), Çöplük ile 1994-95 İsmet Küntay Tiyatro Ödülleri
En İyi Oyun Yazarı (1995), Negatif dergisi (Okur Anketi) Yılın En
Başarılı Oyunu (1995), 118-Y Lions Yönetimi Çevre Korumasına Sanat Katkısı
(1997) ve 1995 Lebon Sinema Kulübü Asaf Çiyiltepe Yılın En İyi Yazarı
ödüllerini, Can Ateşinde Kanatlar ile 2004 Türkiye Yazarlar Birliği
Yılın Tiyatro Yazarı Ödülünü aldı.
“Turgay
Nar, şiirini, neredeyse bir Rönesans doğabilimcisi gibi, onun söylemiyle
kurmaktadır. Onun şiirini büyülü ve yabanıl bir bütünsellik olarak alımlamam
da, sanırım, bundan dolayıdır. Doğaya ve insana ilişkin ne giriyorsa şiirine,
ayrışmamış bir bütünsellik içindedir. Doğanın neredeyse bir büyü nesnesi gibi
imlendiği, Dil’le Doğa’nın birbirinden kopmadığı yabanıl bir söylemdir bu.
Sanki çok eski çağlarda belirsiz bir ayin sırasında mırıldanılmış bir
tılsım-şiirdir onunkisi...” (Hilmi
Yavuz)
“Turgay
Nar şiirlerinde, geçmişin soruları ile günümüzün sorunları arasında bir
koşutluk kurar. Zaman örtüsünün aralığından günümüz insanının yanlışlarına,
doğrularına yargılayan bir sesle seslenir. Geçmişle şimdikinin ve yarının hiç
değişmeyecek olan sınırları üstünde yürütür şiirinin ayaklarını. Sözcüklerinin
sinir liflerini, eski Mezopotamya, Ön Asya söylenceleri ile destanların
köklerine daldırır.” (Osman Şahin)
“Turgay
Nar -gerçek anlamda- Mezopotamya’da gezinen belki de tek oyun yazarımızdır.
Turgay Nar’ın oyunlarındaki anlamların ardına gizlendiği kapı her önüne gelene
açmaz kendini; Doğu kültüründen, yazınından ‘’parola’’ sorar. Turgay Nar,
metinlerini birbiriyle konuşturma, örtüştürme yolunu seçer.
“Turgay
Nar’ın oyunlarını anlamak, anlamlandırmak için yoğun çaba kaçınılmazdır. Her
iyi metni olduğu gibi Turgay Nar’ın oyunlarını da açımlama düzleminde bütünüyle
kuşatmak olanaklı değildir. Dili alışılagelenden, bilinegelenden farklıdır.
Kendi deyimiyle “şiiri bir başka disipline, tiyatroya uyarlar”, başarıyla, her
oyun metni gibi Turgay Nar’ın oyunları da birer edebî metindir, dili de
edebiyat dili.” (Cezmi Koca)
ESERLERİ:
ŞİİR:
Hatıra Foturafı (1988), Yüz Yapraklı Ateş (1991), Kuzgun ve
Gölgesi (1995).
OYUNLARI:
Tepegöz (yaz. 1992; bas. 1994, oyn., 1994), Toplu Oyunlar I (Çöplük,
yaz., 1993, oyn., 1995; Şehrazat’ın Oyunu, yaz. 1996; Kuyu, yaz. 1994, oyn.,
1999; Terzi Makası, yaz. 1993, oyn., 1993; 1997), Toplu Oyunlar II (Hitit
Güneşi, yaz. 1995, oyn., 1997; Gizler Çarşısı, yaz. 1997; 2004), Can
Ateşinde Kanatlar - (Mevlâna ) (yaz. 2000; bas. 2004, oyn., 2000).
BASILMAMIŞ
OYUNLAR: Sabrın Denize İndirildiği Gün (1993), Kurt Kanunu (1995;
Kemal Tahir’in aynı adlı romanından), Ceza Sömürgesi (1995; Franz
Kafka’nın In der Strafkoloni öyküsünden), Ölümsüzlük Ardında Anadolu (1995),
Yaban (1996; Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun aynı adlı romanından), Güz
Bitiminde Moliére ya da Kibarlık Budalası (oyn., 1998), Divâne Ağaç (Yunus
Emre) (2004), Çeşm-i Şarâbât’ta Yıldızlar (Ömer Hayyam)
(2004).
KAYNAK:
Behçet Necatigil / Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü (1999), Osman Şahin / Turgay
Nar - Cezmi Koca / Turgay Nar – Ahmet Levendoğlu / Dehşetin Şiiriyle Yoğrulan
Tiyatro - Hilmi Yavuz’un ‘Hatıra Fotoğrafı’na Yazdığı ‘Sunuş’ (Cumhuriyet
Kitap, 9.9.1999), İhsan Işık / Resimli ve Metin Örnekli Türkiye
Edebiyatçılar ve Kültür Adamları Ansiklopedisi (2. bas., 2009).