Cafer Keklikçi

Yazar, Şair

Doğum
18 Aralık, 1977
Eğitim
Anadolu Üniversitesi İktisat Fakültesi Kamu Yönetimi Bölümü
Burç

Şair ve yazar. 18 Aralık 1977’de Kahramanmaraş’ta doğdu. İlkokulu Karadere Harmancık İlkokulu’nda (1992), ortaokulu Elmacık Ortaokulu’nda (1995), liseyi Kahramanmaraş Endüstri Meslek Lisesi Elektrik Bölümü’nde (1998) tamamladı. Anadolu Üniversitesi İktisat Fakültesi Kamu Yönetimi Bölümü’nü (2014) bitirdi. İstanbul’da yaşıyor. Yayınevinde editörlük (2002) ve kolejde kütüphane memurluğu (2003–2004) yaptı. 2009’dan beri Milli Gazete’de köşe yazarlığı yapmaktadır. Evli. Ahmet ve Halil isminde iki oğlu var.

İlk şiiri 1996 yılında Gülistan dergisinde yayımlandı. Daha sonra şiirleri; Dergâh, Kırklar, Kaşgar, Kökler, Öteki–Siz, Edebiyat ve Eleştiri, Le Poete Travaille, Yitik Düşler, Okuntu, Derkenar, Yedi İklim, İkindi Yağmuru, Az Edebiyat, Merdivenşiir, Hece, Türk Edebiyatı, Mühür, Papirüs, İtibar, Kuşak Edebiyat ve Karabatak’ta; şiir üzerine yazdığı eleştirel denemeleri ise; Dergâh, Kırklar, İkindi Yağmuru ve Yeni Şafak Kitap’ta yayımlandı.

Cafer Keklikçi, poetik düşüncelerini temellendirdiği; Sosyal Gerçekçi Şiir’i savundu. Şair, öykü çalışması da yaptı. Tahammül Şeridi kitabıyla 2011 Zemçi Çetinkaya Şiir Ödülü’nü aldı.

Cafer Keklikçi’nin şiirleri hakkında yapılan değerlendirmelerden birkaçı şöyledir:

“Şiirin şiirle beslendiğine inanırım… Cafer Keklikçi’nin şiirleri bu inancımı destekleyen türden. Ve temel özelliği de ironi. Yerli yerinde kelime oyunlarıyla, şiir zekâsıyla, buluşlarıyla, şiirinin iyi bir kulvarda olduğunu bir kez daha gösteriyor. Cafer Keklikçi severek izleyeceğim şairler arasında.” (Haydar Ergülen, Radikal Kitap)

***

“Enteresan bir rahatlıkla giriyor şiire Keklikçi. Damlıyor dersek daha uygun. Gündelik dilin kıyısına düşen sözcükleri birbirine tanıştırarak sözcükleri bulduğu bu kıyıyı bir kuyuya çeviriyor. Çoğunlukla birinci tekil şahsı merkeze alıyor; o hafif, ince sözcükler bütünleşince sert bir kayalığı, öfkeli bir çalılığı çıkarıyor önümüze.” (Şeref Bilsel, Edebiyat ve Eleştiri)

***

“Keklikçi, günümüzde konuşma dilinden hız alan biçemin örnek şiirlerini yazıyor.” (Bâki Asiltürk, YKY Şiir Yıllığı)

***

“Şiir üzerine kafa yoran, şiiri hayatının bir ‘mesele’si haline getiren şairlerden Cafer Keklikçi. En önemlisi ‘dize’ söyleyebilen bir şair. Gerçek şiir okuru, şiir eleştirmenleri kısa sürede fark edecek ve selamlayacaktır onu.” (Ali Çolak, Zaman)

ESERLERİ:

ŞİİR: Tanınma Korkusu (2004, 2. Baskı: 2015), Yasak Bölge (2007, 2. Baskı: 2015),  Tahammül Şeridi (2010, 2. Baskı: 2015), Havarya (2015).

DENEME: El İzleri (2015), Ses Ayrıcalığı (Mayıs 2015), Açık Saatler (2015).

KAYNAKÇA (Seçilmiş): Osman Özbahçe / Dergilerde Şiir (Kökler, sayı: 1, Nisan-Mayıs-Haziran 2003), Ali Çolak / Şiir Zinciri, Evet İyi Fikir (Zaman-20 Mart 2004), İbrahim Kardeş / Tanınma Korkusu (Yeni Şafak-6 Nisan 2004), Haydar Ergülen / Şiir Gibi Bereketli (Radikal Kitap-30 Nisan 2004), Şeref Bilsel / Şairler Deresi, Tanınma Korkusu (Edebiyat ve Eleştiri, sayı: 75, Mayıs-Haziran 2004), Sezai Sarıoğlu / Tanınma Korkusu (Şiir Defteri, 1980 Sonrası Şiir ve Hayat, 1. Baskı: Haziran 2005), İbrahim Tenekeci / Şairin Yasak Bölge’si (Milli Gazete-4 Aralık 2006), Haşmet Babaoğlu / Haftanın 5’i (Vatan-17 Kasım 2007), Haydar Ergülen / Şiir Gençliktir (Radikal Kitap-29 Haziran 2007), İhsan Işık / Cafer Keklikçi (Resimli ve Metin Örnekli Türkiye Edebiyatçılar ve Kültür Adamları Ansiklopedisi, 2. Baskı: 2009), Mansur Dildaş / Türk Edebiyatı Dergisinde İki Şair: İbrahim Tenekeci ve Cafer Keklikçi (Milli Gazete-15 Nisan 2010), Recep Şükrü Güngör / Cafer Keklikçi’nin Tahammül Şeridi (Türk Edebiyatı, sayı: 439, Mayıs 2010), Feyza Hepçilingirler / Türkçe Günlükleri, Tahammül Şeridi (Cumhuriyet Kitap-30 Eylül 2010), Âtıf Bedir / Tahammül Şeridi (Hece, sayı: 165, Eylül 2010), İbrahim Tenekeci / 2000 Kuşağı (İtibar, sayı: 6, Mart 2012); Hatice Çay / Havarya (Milli Gazete-12 Mayıs 2015), Ahmet Edip Başaran / Havarya (İtibar, sayı: 46, Temmuz 2015), Adnan Öksüz / Açık Saatler (Milli Gazete-10 Temmuz 2015), Sümeyra Yaman / İki Mekân: El İzleri ve Havarya (Karabatak, sayı: 22, Eylül-Ekim 2015), Bilal Can / Şiirdeki Huzursuzluk ve Kadın: Cafer Keklikçi Şiiri (Hece, sayı: 230, Şubat 2016).

AŞK DAİMA

_ne zaman indi dünyaya ne zaman bilmiyorum _

 

bana kalırsa bu kız gelecek durakta inecek

bana kalırsa bir sevgilisi var kendini bekleyen

bir saattir bekleyen bir sevgilisi var

döne döne sigara içiyordur içinde çeşitli manzaralar

bana kalırsa bu kız sevgilisini biraz daha bekletecek

geçmeyecek aklından ne bir deniz kenarı ne de lacivert akşamlar

 

romantik değilim aksaray-havaalanı metrosunda

soldan birinci koltukta oturan kapının hemen yanında

tesettürlü bir kız bu kız hayır bugün roman okumayacak

bugün buluşma günüdür ilk gündür belki de ilk kalacak

belki de sıkılacak sevmekten bir insanı enine boyuna

güzel bir kızdır hani yaz günlerinin serinliği olur ya

insana ferahlık veriyor belki sevgilisine de verir

belki de konuyu değiştirir konu kulağına geldiğinde

beklediğine pişman olabilir böylesine bir güzellikle

 

kim bilir kimlerin canını yaktı benim canımı da

olabilir uğruna kaç can feda kaç can var canında

günaha girmez bu kız ayakta buluşur sevgilisiyle

gözleriyle konuşur elleriyle tek tek karıştırır rüyaları

baharı hatırlatıyor bakışlarındaki bitki örtüsü

kötü evet çok kötü bu kız şimdi bu durakta inecek

bekletecek aramızda hazırladığımız o güzel yağmurları

 

gerçek söylüyorum aksaray-havaalanı metrosunda

gözlerimle gördüm dünya birkaç kere durdu

tekrar çalıştırdım dakikaları uğraşa uğraşa

başıma ne geldiyse aşktan geldi: başım sağ olsun

ama otursun bu kız da bu koltukta otursun aylarca

ona türkü söyleyebilirim ona dünyanın neresinden isterse

neresinden isterse orasından hay allah

hava kararmasa akşamlar her gün böyle güzel olsa

 

bana kalırsa bu kız ataköy durağında inecek

bana kalırsa üst geçitten geçecek şirinevler meydanında

kahredecek sevgilisi dördüncü sigarayı da yakacak art arda

yakacak kalbindeki şehirleri istanbul’un ortasında

ruhuna fatiha okuyacak bir sevgilisi vardır artık

artık ne hikâyeler vardır bu aşk masasında

bu tesettürlü kız metroda canıma şiir okusa da

 

 kederle hatırlıyorum aksaray-havaalanı metrosunda

bir zamanlar evim başıma yıkılsa da

çoğalsa da hatıralar insan unutmuyor bazılarını

kazalarını kılmadığım aşkların namazları farz mı

hazır mı mesela bu kız benim ülkeme girmeye

benim rüzgârlarımı yemeye yağmaya benim bulutlarımı

 

ateş düştüğü yeri yakarmış aşk düştüğü yeri

içeri girmeye cesaretim yok dışarı çıkmaya hiç

seç artık bendeki manzaraları yıkılan dağlarımı

yollarımı eşkıyalar kesemedi ama aşk kesti

duydum içimde fokurdayan bu sımsıcak sesti

bir suskunluk sardı sarmaladı aşk dosyalarımı

bir suskunluk bu tesettürlü kız: acaba hiç ağlar mı

saçlarını bir rüyadan çekti çıkardı saçlarını aramıza çıkardı

 

iyi niyetli oluyorum aksaray-havaalanı metrosunda

tesettürlü bir kız bu kız ama tam karşımda

oturduğu yerden cenneti hatırlatıyor bana

oturduğu yerden cehennemi arada

arada kalmış bir ruh hâli gibi seviyor sevgilisini

arada kalmış arada sigarası sönmüş sevgilisini

kıyamete bırakacak haritalar hatırlamayacak

yağmur kesiği ellerini şehla gözlerini

bu koltukta bırakacak bu salonda bu camlarda

 

bahar rengi bahçedir bu tesettürlü kız böyle

yıl bilmem ne aylardan ekim günler mis gibi

sesimi düzelterek konuşuyorum sesimi kara düzen

beni üzen bir tenhadır hayali şiir değer

eğer ben de bu kızı alamazsam canıma tak etsin seneler

 

kalbimi yokluyorum aksaray-havaalanı metrosunda

aşk yaşıyorsun aşk kahredici kıtlıkta

tabiatta bir bu kız var bir de seni seviyorum

yorum istemiyorum artık gözümü açtığım aydınlıkta

yorum istemiyorum yorum

 

her gün aksaray-havaalanı metrosunda

durup durup hatırlıyorum! durup durup hatırlıyorum!

 

                                               (2012) 

 

 

HERKESE GÜNAYDIN

ben biraz sevineceğim siz şu odaya geçin isterseniz

ben biraz askere gideceğim ben biraz evleneceğim

birazdan kilisenin çanı çalacak birazdan akşam çatırdayacak

birazdan şu bacağımı indirip şu bacağıma koyup birazdan

bütün insanlar beni hatırlayacak beni çağıracak beni ağlayacak

birazcık bir arkadaş lazım

 

öyleyse öpüyorum gördüğüm ilk kızı: herkese günaydın

herkese merhaba ve hatta burjuvaya da

iniyorum ben topraktan göğe doğru güzellik olup

kötü bir alışkanlık yaptı şu susmak hastalığı

 

işledi işlediklerime: bir sevda bulup hidayet romancılarından

yastığımın altına koyuyorum gece rahatsız etmesin diye

yanına birkaç arabesk birkaç pop birkaç kenar mahalle

ve derken derimin altındaki kediler susmak bilmiyor

böylece ben âşık olduğumu düşünüp efkârlanıyorum aklımdan

sevgilim diyorum sevgilim sen gidersen sen gidersen: rahatça uyurum

 

(2001)

Tanınma Korkusu kitabından

KAYIP

güllerin ve sümbüllerin olmuşluğu yoktur

güllerin ve sümbüllerin varmışlığı yoktur

güllerin ve sümbüllerin meselâ ahmet

sana bir komşuluğu yoldaşlığı yoktur

 

kırıp bir cümleyi en ince noktasından

telefon kapanıyor: bu bir

mektup gelmiyor: bu iki

bir şehir içini döküyor postahanelerde

park yerlerinde: nasıl anlatsam

 

cenâzelerden dönüyorum yine bir cenâze

cenâzelerden dönüyorum yani evimize herkesin evine

 

bende kıyamet öyle bilindiği gibi kopmuyor

bende kıyamet ahmet

bende kıyamet otuziki dişimden başlıyor kopmaya

trenler yarım gidiyor gideceği yerlere

kadınlar yarım adamlar yarım

yarım bir göğü paylaşıyorum herkesle

 

bir dalgınlığım olmuştur ağaçların sünnetinden gelen

bir yeşili tanırım örneğin bir mavi bana hep az olmuştur

hep sabahı bekledim hep nehirlerin yatağını değiştirdim

değiştirdim çünkü komşuluk hakları yok

değiştirdim çünkü kaldırım hakları yok

bunların hepsi bir masada bir bardağa dolmuştur

 

yudumlasam olacak olan olur yudumlasam beni belki biri bulur…

 

(2004)

Yasak Bölge kitabından

REZİDANS

karşılaştım ağır ağır işliyor şehirde vicdan

şehirde bir açılış töreni işliyor

bir kalpazan dünyası eşitlik ve inançsız

sıkıntısız adamlar üşüyor üşüyor üşüyor üşü be

nerede bu teknokratlar kontlar kokanalar

koskoca dünyada yer bırakılmamış allahuekber

teker teker işliyor şekerin kilosu domatesin kırmızısı

işliyor şimdi şapkası uçtu uçacak bir boşluk

bir hiza kampanyası tezgâh ambarı r harfi gibi

bir kiremit istiyorum anlamsızı koymak için

anısına sıkıntısına salısına çarşambasına

 

hiçbir elektrik direği değildir bizden gerekli

gereksizlik ipi kaçmış caddenin

caddenin canı kaçmış bilmem nerelere

terleye terleye terennüm edemem hayır edemem

kadın demem gerekli ama demiyorum ne yapacan

ne yapacan şimdi açılışı yaptık kravatı düzelttik sonra

sokağı boğduk gençleri kovduk karardık durduk sonra

salatası bol pilav buzu çok ayran aç karnına sonra

saatin gelmesi gerekmesi gazetenin tvnin tiyatronun sonra

şıkıdım şıkıdım popo şıkıdım şıkıdım ağaçlar

ağaçlar sabaha kadar sabaha kadar ağaçlar

enine boyuna düzene tümseğe daha tümseğe daha düzene sonra

düzen düzelmez oğlum şu pisliği kapattık mıydı sonra

sonrası malum

 

hayır ben sövmem ben güzel bir tokat atarım

elim kaşındıkça da atarım

hiç dilimi yormam avucum kaşındıkça tokatlarım

tokatlarımı atar beklerim bir müddet

bereket böyle gelir bize böyledir zaten bereket

tokadınız bereketli olsun demiyor kimse

ben de kimseye demiyorum yani isterse

istemezse var git ulan beni yorma

beni sorma ben bu zamanlarda

hiç uyumadım durmadan utandım sokaklarda

durmadan tokatlanacaklar var kendimi zor tutuyorum

şiir söylemesem diyorum kendimi zaptedemiyorum

kapıp koyveriyorum başlıyor cangama

ben hazzetmem cangamadan ben konuşurum insanım

insanlığımdan tokat fırlıyor bir baksana

 

 

 

 

baksan da bakmasan da bu tören bitmeyecek

kızlar güzelce ezberlenecek

aklımın bir kenarına yazdım ismini telefonunu adresini

işyerini işyerinin adını çiçekhan kat beş no ellialtı

saklı yara gibi işliyor şimdi kızlar kafamda

kafamda bir meydan bir meydanda bir heykel bir heykelin arkasında

arkasında cafe arkasında sundurma arkasında ırak bombalanıyor

genizleri olmayan adamlar arkasında hır hır çalışıyor

lütfen iç güvenlik önlemleri alınsın çok acele

gerekirse köpekler getirilsin öyle değil mi

 

hadi hatırlatalım biz bir törendeydik sevgili okuyucu

dünyanın son umudu bizdik son umudu

hatırlamadın mı bi dakka bi dakka hatırlamadın mı

kodum mu oturturum bak şimdi hatırladın mı

hatırlasan da hatırlamasan da sürüyor açılış şoku…

 

 (2008)

Tahammül Şeridi kitabından

TARİFSİZLİK

benim en emânetli yanımdı boynun

 külleri savururduk saçaklardan zehrolup

ummadığımız eşiklerde masallar uydurup

kapıya alnımızı dayardık yani tûfanı

ezberlemekten yorulmuş dilimiz vardı türkçeydi

kimi sevdalara ayraç koyardık kimine değil mi

boynumuz inceldikçe doğrulmayı unuturduk

kılıçlarımız kefenlenirdi iyiydi

 

uygunsa çiviler kana yalan söylenirdi

uzun yol yürüdüğümüz de olurdu geceye içlenişimiz de

doğruydu betonlara hapşırmak kaç kişiydi

tertiplediğimiz mevsimlerin sonu kış olacağı

 

pencerem bana söyleyeceğin kadar büyürdü

omuzların intihar armağanıydı böylece

suçumu örtecek kadar saçların olurdu ay olurdu

kanat seslerini duyduğumuz güvercinötüşü

her seferinde içerimde boğulurdu

 

benim en emânetli yanımdı boynun…

 

 (2005)

Tahammül Şeridi kitabından

CAFER KEKLİKÇİ İLE YAPILAN SORUŞTURMALAR

“Şiir, Bugün” soruşturması-Cafer Keklikçi: ‘Şiir’ Yazan Herkes Kendini Okutuyor, Okutmuştur (Kitap Haber, sayı: 22, Eylül-Ekim 2004) Soruşturma: A. Ali Ural, Nasıl Şiir Yazıyorlar soruşturması-Bıçak Saplasalar Duymam (Merdivenşiir, sayı: 6, Kasım-Aralık 2005) Soruşturma: A. Ali Ural, Cumhuriyetten Günümüze Şiir Ödülleri/Yarışmaları soruşturması-Ödül Uydurulmuş Bir Güzelliktir (Öteki-Siz, sayı: 6, Temmuz-Ağustos-Eylül 2006) Soruşturma: Derya Önder, Hangi Dergileri Bekliyorlar? soruşturması-Cafer Keklikçi: Bir Dergi Diyelim ki Bin Adet Basılıyor Ama En Az İki Bin Okunuyor (dünyabizim.com-24 Mart 2009) Soruşturma: Mustafa Oğuz, Şu An 18 Yaşında Olsanız Neler Yapardınız? soruşturması-Cafer Keklikçi: Benim 18 Yaşım Hâlâ Sürüyor (Kayıp Ülke +18 Yaş-1. Baskı: Ocak 2010) Soruşturma: Eyyüp Akyüz, Şair Şehre Uyum Sağlayabilir mi? soruşturması-Cafer Keklikçi: Çevrenin ‘Gerçeği’ Beni Her Zaman İlgilendirir (dünyabizim.com-28 Mart 2010) Soruşturma: Recep Şükrü Güngör, Şiirin Toplu Fotoğrafına Bakmak/Yıllıklar ve Genç Şiir soruşturması-Cafer Keklikçi: Edebiyat Dünyası Hakkında Olumlu Düşünmesem de Şiir Hakkında Olumlu Düşüncelere Sahibim (Mühür, sayı: 35, Mayıs-Ağustos 2011) Soruşturma: Mustafa Fırat, 2011 Yılında Türk Şiirinin Nabzı soruşturması-Günümüz Türk Şiirine 2000 Kuşağı Şairleri Yön Veriyor (Papirüs, sayı: 8, Ocak-Şubat 2012) Soruşturma: Mustafa Ergin Kılıç, 2012 Şiirine İçeriden Bakışlar soruşturması-Şiir İthal Edilemez (Dil ve Edebiyat Şiir Yıllığı 2012, 1. Baskı: Şubat 2013) Soruşturma: Zafer Acar, 2013 Şiirimiz Açısından Nasıl Geçti soruşturması-Şiirde Fişi Çekemezsin (Dil ve Edebiyat Şiir Yıllığı 2013, 1. Baskı: Şubat 2014) Soruşturma: Zafer Acar, 2013 Yılında Şiirimiz İçin Genel Bir Değerlendirme soruşturması-Şiirde Yıl Geçmez (Kuşak Edebiyat, sayı: 3, Ocak-Şubat-Mart 2014) Soruşturma: Mustafa Ergin Kılıç.

           

 

 

 

Yazar: Çeşitli yazarlar

CAFER KEKLİKÇİ İLE YAPILAN SÖYLEŞİLER RÖPORTAJLAR

Hayatın Kıyısında, Yalnız Şiire Tutunarak Yaşıyorum (Zaman-30 Mart 2004) Söyleşi: Ülkü Özel Akagündüz, Şair Hayatın Ortasında Durur (Milli Gazete-11 Mayıs 2004) Söyleşi: Bedir Köker, Dünyada Olmaktan Rahatsızım (Yeni Şafak-11 Mayıs 2004) Söyleşi: Ömer Çakkal, Şair Cafer Keklikçi ile Şiir Üzerine (Kültür Sanat programı, Yeni Mesaj FM, 13 Haziran 2004) Söyleşi: Hüseyin Akın, Şair Cafer Keklikçi: Şairler Kenarda Değil Kıyıda Yaşarlar, Kıyı İse Yaşamış Görmüş Mutmain Olmuşluktur (Duyuş ve Düşünüş, sayı: 6, Kış 2005) Söyleşi: Osman Safa Bursalı, Nasıl Yaşıyorsam Öyle Yazıyorum (Yeni Devir-1 Aralık 2006) Röportaj: Ferhat Çalışkan, Bozmak İçin Yazıyorum (Milli Gazete-9 Aralık 2006) Söyleşi: Recep Şükrü Güngör, Acıyla Gülümseyen Bir Şair (Zaman-28 Aralık 2006) Söyleşi: Murat Tokay, Şair Cafer Keklikçi ile Yasak Bölge Kitabı ve Şiiri Üzerine (Kitaplık programı, Lalegül FM, 27 Ocak 2007) Söyleşi: Gökçen Göksal, Şair Cafer Keklikçi ile Şiir Üzerine Sohbet (Edebiyat Okumaları programı, TV5, 07 Haziran 2008) Söyleşi: Ali Haydar Haksal, Şair Cafer Keklikçi ile ‘Noktasından Virgülüne’ (Noktasından Virgülüne programı, Marmara FM, 21 Mart 2010) Söyleşi: Bünyamin Yılmaz, Ben Değilim, Şiirim İddialı (Zaman-21 Nisan 2010) Söyleşi: Murat Tokay, Şiirin İstediği Bedeli Ödedim (Milli Gazete-3 Mayıs 2010) Söyleşi: Seyid Çolak, Şiirde Şiddet Kaçınılmaz (Yeni Şafak-5 Mayıs 2010) Söyleşi: Hale Kaplan Öz, Şiirim Yeni ve Orijinal Bir Şiirdir (Gerçek Hayat-28 Mayıs 2010) Söyleşi: Recep Şükrü Güngör, Cafer Keklikçi: Her Şair, Kendine Ait Bir Ada Kurmak Zorundadır (İkindi Yağmuru, sayı: 25, Eylül-Ekim 2010) Söyleşi: Yakup Öztürk, Şiir Bir Milletin Kader Tarihidir (Dünyaya Yeni Söz-3 Haziran 2011) Söyleşi: Osman Toprak, Köşe Başı, Cafer Keklikçi, Şair (Milat-14 Aralık 2011) Söyleşi: Hasan Hafif, Şair Cafer Keklikçi ile Havarya Üzerine ‘Düş Geçidi’ (Düş Geçidi programı, TRT R-1, O4 Haziran 2015) Söyleşi: Mehmet Şahin, Tribünlere Şiir Yazmıyorum (Zaman-16 Haziran 2015) Röportaj: Zehra Onat, Şiir, Her Güzelliğin Altın Ayarıdır (Milli Gazete-23 Temmuz 2015) Röportaj: Dursun Ali Bulut, Herkes Benim Peşimde! (kültürgündemi.com-09 Eylül 2015) Söyleşi: Osman Toprak.

 

Yazar: Çeşitli yazarlar

CAFER KEKLİKÇİ ŞİİRİ ÜZERİNE HABERLER TANITIMLAR

Şule’den Şiire Taze Kan (Yeni Şafak-19 Mart 2004), Şule’den İki Yeni Şiir Kitabı (Zaman-19 Mart 2004), Dergiden Kitaba (Türkiye-29 Nisan 2004), Yeni Yayınlar, Tanınma Korkusu (Edebiyat ve Eleştiri, sayı: 75, Mayıs-Haziran 2004), Tanınma Korkusu (Öteki-Siz, sayı: 4, Aralık-Ocak-Şubat 2005), Yasak Bölge (Yeni Şafak Kitap-5 Aralık 2006), Yasak Bölge (Cumhuriyet Kitap-04 Ocak 2007), Korkudan Sonra Yasak Geldi (Yeni Şafak Kitap-7 Şubat 2007), Dergâh’ta Sebeb-i Ziyaret (Milli Gazete-12 Haziran 2009), Şair Cafer Keklikçi ile ‘Noktasından Virgülüne’ (Milli Gazete-21 Mart 2010), Tahammül Şeridi (Gerçek Hayat-02 Nisan 2010), Vitrindekiler, Tahammül Şeridi (Cumhuriyet Kitap-22 Nisan 2010), Zemçi Çetinkaya Şiir Ödülü Cafer Keklikçi’nin (Milli Gazete-24 Mayıs 2011), Zemçi Çetinkaya Ödülü Cafer Keklikçi’nin (Zaman-24 Mayıs 2011), ‘Tahammül Şeridi’ Şiir Ödülünü Aldı (Milli Gazete-7 Haziran 2011), Şair Keklikçi’den ‘Mikrofon’ (Milli Gazete-18 Eylül 2012), Cafer Keklikçi’den Rotasyon (Milli Gazete-13 Kasım 2013), Usta Şairden İki Kitap Birden (Milli Gazete-28 Nisan 2015).

Yazar: Çeşitli yazarlar

CAFER KEKLİKÇİ ŞİİRİ ÜZERİNE YAZILAN YAZILAR

Osman Özbahçe / Dergilerde Şiir (Kökler, sayı: 1, Nisan-Mayıs-Haziran 2003), Ali Çolak / Şiir Zinciri, Evet İyi Fikir (Zaman-20 Mart 2004), İbrahim Kardeş / Tanınma Korkusu (Yeni Şafak-6 Nisan 2004), Haydar Ergülen / Şiir Gibi Bereketli (Radikal Kitap-30 Nisan 2004), Çağrı Kocakaplan / Kitaplar Arasında, Tanınma Korkusu (Türk Edebiyatı, sayı: 367, Mayıs 2004), Şeref Bilsel / Şairler Deresi, Tanınma Korkusu (Edebiyat ve Eleştiri, sayı: 75, Mayıs-Haziran 2004), Selçuk Küpçük / Şair Tanınmaktan Korkar (Kitap Haber, sayı: 21, Haziran-Temmuz 2004), Sezai Sarıoğlu / Tanınma Korkusu (Şiir Defteri, 1980 Sonrası Şiir ve Hayat, 1. Baskı: Haziran 2005), Cengiz Cedit / Cafer Keklikçi’den Yasak Bölge (Yedi İklim, sayı: 200, Kasım 2006), Recep Şükrü Güngör / Yasak Bölge (Yitik Düşler, sayı: 45, Aralık 2006), İbrahim Tenekeci / Şairin Yasak Bölge’si (Milli Gazete-4 Aralık 2006), Recep Şükrü Güngör / Yasak Bölge (beyazkalemler.com-20 Aralık 2006), Haşmet Babaoğlu / Haftanın 5’i (Vatan-17 Kasım 2007), Ünsal Ünlü / Şairin Yasak Bölgesi (Dergâh, sayı: 208, Haziran 2007), Haydar Ergülen / Şiir Gençliktir (Radikal Kitap-29 Haziran 2007), Recep Şükrü Güngör / Cafer Keklikçi Şiirinde Mesele (Yedi İklim, sayı: 217, Nisan 2008), İhsan İlkin / Yasak Bölge (Hece, sayı: 144, Aralık 2008), İhsan Işık / Cafer Keklikçi Resimli Biyografisi (Resimli ve Metin Örnekli Türkiye Edebiyatçılar ve Kültür Adamaları Ansiklopedisi, 2. Baskı: 2009), Cesur Küçük / Modern Şiir Nasıl Yazılır? (dünyabizim.com-05 Mart 2009), Cesur Küçük / Bu Ders Kaçmaz (Milli Gazete-6 Mart 2009), Hüseyin Dalbay / Şiir Bir Ses Meselesidir (Milli Gazete-17 Mart 2009), Cesur Küçük / Kızkulesi Karşısında, Yağmur Altında Bir Şiir Dersi (Milli Gazete-29 Mart 2009), Mansur Dildaş / İkindi Yağmuru’nda Cool (Milli Gazete-22 Nisan 2009), Bilal Can / Yasak Bölge (filbahar.net-25 Mayıs 2009), Haydar Ergülen / Şair Dökümü (Star Kitap-3 Temmuz 2009), Ünsal Ünlü / Türk Şiirinde İkibin Kuşağına Doğru (İkindi Yağmuru, sayı: 20-21, Mayıs-Ağustos 2009), İbrahim Gökburun / Şiirde Yeni Bir Kapı Aralayan Şair: Cafer Keklikçi (Hece, sayı: 158, Şubat 2010), Besim Bal / Cafer Keklikçi de Timaş’ta (dünyabizim.com-29 Mart 2010), Seyid Çolak / Şair Tahammül Şeridi’nde (Milli Gazete-4 Nisan 2010), Mansur Dildaş / Türk Edebiyatı Dergisinde İki Şair: İbrahim Tenekeci ve Cafer Keklikçi (Milli Gazete-15 Nisan 2010), Recep Şükrü Güngör / Cafer Keklikçi’nin Tahammül Şeridi (Türk Edebiyatı, sayı: 439, Mayıs 2010), Şeref Bilsel / Şiirle Gelenler, Tahammül Şeridi (Eliz Edebiyat, sayı: 18, Haziran 2010), Cihan Çerçi / Şiir Tarih Önünde Hesap Vermektir (Yeni Şafak Kitap-2 Haziran 2010), İbrahim Gökburun / Tahammül Şeridi (Dergâh, sayı: 245, Temmuz 2010), Bünyamin K. / Tahammül Şeridi (Yedi İklim, sayı: 244, Temmuz 2010), Feyza Hepçilingirler / Türkçe Günlükleri, Tahammül Şeridi (Cumhuriyet Kitap-30 Eylül 2010), Âtıf Bedir / Tahammül Şeridi (Hece, sayı: 165, Eylül 2010), Bünyamin Durali / Şairler Konuşuyor (İnsancıl, sayı: 244, Kasım 2010), Bâki Asiltürk / Kitaplar, Tahammül Şeridi (YKY Şiir Yıllığı 2010, 1. Baskı: Şubat 2011), Murat Tokay / Şiirimiz Gençleşiyor Abiler (Zaman-26 Mart 2011), İdris Yonca / Politik Şiir Mümkün mü? (Milli Gazete-13 Ekim 2011), Seyid Çolak / Usta Şair Cafer Keklikçi’den Alevler Semti (Milli Gazete-18 Ekim 2011), İdris Yonca / 2000 Kuşağı’nın En Önemli Şairi Cafer Keklikçi (Milli Gazete-14 Aralık 2011), İbrahim Tenekeci / 2000 Kuşağı (İtibar, sayı: 6, Mart 2012); Seyid Çolak / Türk Şiiri 2011 (Milli Gazete-13 Mart 2012), İdris Yonca / Cafer Keklikçi ve Cevdet Karal (Milli Gazete-20 Mart 2012), Emine Şimşek Süren / Çok Öfkeli Bir Şair Cafer Keklikçi (dünyabizim.com-25 Mart 2012), Recep Şükrü Güngör / Kalmak (Hece, sayı: 185, Mayıs 2012), Timuçin Mercanoğlu / Şiirin Kalesinde Türk Şiiri (Milli Gazete-29 Mayıs 2012), Selçuk Altun / Kırkından Genç Kırk Şairden Kırk Satır (Cumhuriyet Kitap-5 Temmuz 2012), İdris Yonca / Dallardan Dizeler Dökülürken (Milli Gazete-1 Nisan 2013), Hatice Çay / Tahammül Şeridi (Yedi İklim, sayı: 286, Ocak 2014), Hatice Çay / Yedi İklim Dergisi ve Günümüz Şiiri (Milli Gazete-30 Kasım 2014), Ömer Yalçınova / Yalnızlık, Onun Şiirinde Bir Duruş ve İşleve Dönüşür (dünyabizim.com-15 Nisan 2015), Adnan Öksüz / Havarya (Milli Gazete-29 Nisan 2015), Hasan Ejderha / El İzleri ile Havarya (yoldakikalemler.blogspot.com.tr-10 Mayıs 2015), Hatice Çay / Havarya (Milli Gazete-12 Mayıs 2015), Ahmet Edip Başaran / Havarya (İtibar, sayı: 46, Temmuz 2015), Adnan Öksüz / Açık Saatler (Milli Gazete-10 Temmuz 2015), Murat Tokay / Üç Şair Üç Kitap (Aksiyon, sayı: 1075, 14 Temmuz 2015), Eser Gedik / İçimizdeki Sesin Şairi (Milli Gazete-19 Ağustos 2015), Ahmet Doğan İlbey / Açık Saatler (habervaktim.com-25 Eylül 2015), Sümeyra Yaman / İki Mekân: El İzleri ve Havarya (Karabatak, sayı: 22, Eylül-Ekim 2015), Bilal Can / Şiirdeki Huzursuzluk ve Kadın: Cafer Keklikçi Şiiri (Hece, sayı: 230, Şubat 2016).

Yazar: Çeşitli yazarlar

CAFER KEKLİKÇİ ŞİİRİ ÜZERİNE YAZILAN YAZILARDAN ÖRNEKLER

“Şiirin şiirle beslendiğine inanırım… Cafer Keklikçi’nin şiirleri bu inancımı destekleyen türden. Ve temel özelliği de ironi. Yerli yerinde kelime oyunlarıyla, şiir zekâsıyla, buluşlarıyla, şiirinin iyi bir kulvarda olduğunu bir kez daha gösteriyor. Cafer Keklikçi severek izleyeceğim şairler arasında.” (Haydar Ergülen, Radikal Kitap)

***

“Enteresan bir rahatlıkla giriyor şiire Keklikçi. Damlıyor dersek daha uygun. Gündelik dilin kıyısına düşen sözcükleri birbirine tanıştırarak sözcükleri bulduğu bu kıyıyı bir kuyuya çeviriyor. Çoğunlukla birinci tekil şahsı merkeze alıyor; o hafif, ince sözcükler bütünleşince sert bir kayalığı, öfkeli bir çalılığı çıkarıyor önümüze.” (Şeref Bilsel, Edebiyat ve Eleştiri)

***

“Keklikçi, günümüzde konuşma dilinden hız alan biçemin örnek şiirlerini yazıyor.” (Bâki Asiltürk, YKY Şiir Yıllığı)

***

“Şiir üzerine kafa yoran, şiiri hayatının bir ‘mesele’si haline getiren şairlerden Cafer Keklikçi. En önemlisi ‘dize’ söyleyebilen bir şair. Gerçek şiir okuru, şiir eleştirmenleri kısa sürede fark edecek ve selamlayacaktır onu.” (Ali Çolak, Zaman)

***

“Cafer Keklikçi, dergilerde şiir yayınlamaya başladıktan sonra, kısa sürede sesini, üslubunu buldu. Yazdıkları usulca okunan şiirler değil, yüksek ses gerekiyor. Sorguluyor, kurcalıyor, hayatın ve insanın yakasına yapışıyor. Bazen de kendi yakasına... Yazdıklarında, rahatı kaçmış ya da aradığını dünyada bulamamış insanların tedirginliği ve şaşkınlığı var. Dertli, fakat ümitsiz değil. Şiirler, güçlü bir müzik eşliğinde ilerliyor. Hatta bazen, müzik şiirin önüne geçiyor. Sanki kafasındaki müziğe söz yazıyor.” (İbrahim Tenekeci, Milli Gazete)

***

“Cafer Keklikçi, genel tavır olarak, şiirlerinde romantizm unsurunu başarıyla kullanan bir şairdir. Bu başarının sebebi, şiirde konuşan öznenin, etkinliğini bütünüyle elden çıkarmamasıdır. Etkinliği işler kılma şartıysa, şairin eleştiri gücüne sahip olmasıdır.” (Osman Özbahçe, Kökler)

***

“Keklikçi’nin şiiri, sıkı şiir okurunu içerisine alabilecek güvenli ve sağlam bir yapı, kurgu ile donanmış. Kendi yaşam tecrübelerine ait birikimleri de şiire dönüştürüp, okuyucusunu da düşsel evrenine çeken imgesel yeni buluş ve söylemlere yol aralamış. Hayatın içerisinde her gün kullandığımız kelimeleri ustalıkla bir araya getirip imgesel bir havzaya bırakıyor. Cafer Keklikçi, edebiyat dergilerinde hemen herkesin şiir yayımladığı bir ortamda, iyi şiirleriyle aradan sıyrılabilmeyi başarmış, gelişken yeteneğe sahip sıkı bir şair.” (Selçuk Küpçük, Kitap Haber)

***

“Cafer Keklikçi’nin şiirlerinde “delişmen bir cesaret” bulduğumu söyleyebilirim. Müslüman şairlerin çoğunda çok zaman görülmüş olan ve zaman zaman inandırıcılık sorununa yol açan “ülküsel coşku” yerine, bütün çelişkileri ve karmaşalarıyla, bireysel duyuş ve yaşantıları cesaretle sergileme yolunu tutuyor o.” (İbrahim Kardeş, Yeni Şafak)

***

“Neyi anlatırsa anlatsın, tanıklığını konuşturuyor, sözü önceliyor ve ne söylemesi gerektiğini şiirin imkânlarını kullanarak söylüyor. Buradaki söylüyor sözcüğü bilinçli olarak seçilmiştir. Keklikçi, önce şiirini söylüyor sonra yazıyor sanki. Şair şiirde sesi önceliyor, şiirde müziği önceliyor ve şiirini kurarken hayatta karşılığı olmasına, gerçek bir yanının olmasına dikkat ediyor. Belki de bu kendiliğinden oluyor. Çünkü şair tam da olması gerektiği gibi yüreğinden konuşuyor, bu yürek de imanlı bir yürek.” (Âtıf Bedir, Hece)

 

Yazar: Çeşitli yazarlar

İLGİLİ BİYOGRAFİLER

Devamını Gör