Deneme
yazarı, gazeteci, fotoğraf sanatçısı, dergi ve yönetmeni, senaryo yazarı. 1961, Tarsus /
İçel doğumlu. Öğrenimini yarım bıraktı. Hayatının bir bölümünü işçilik yaparak
sürdürdü. 12 Eylül (1980) döneminde bir süre tutuklu kaldı. Tarsus Özel Amerikan
Koleji (1983-88) ile bir tekstil firmasında (1988-91) çalıştı. Özgür Gündem,
Dünya gazetesinin temsilciliğini (1992-94) yaptı. 1991’de Yeni Ülke gazetesinin
Tarsus muhabirliğini yaptı. 1992 yılı sonunda İktidar gazetesinin Tarsus
temsilciliğini yaptı ve partinin örgütlenme çalışmalarını yürüttü. TSİP, SİP ve
TKP’de görev aldı. 1994-2001 yılları arasında Dünya gazetesinin Tarsus
temsilciliğini yürüttü. 2002’de Tarsus Gübre Fabrikaları AŞ’de halkla ilişkiler
yöneticiliği yaptı. 2002-03 yılları arasında bir rehabilitasyon merkezinde
halkla ilişkiler yöneticiliği yaptı. 28 Mart 2004 yerel seçimlerinde TKP’nin
Tarsus belediye başkan adaylığını koydu, kazanamadı.
İlgi
duyduğu fotoğraf sanatına 1984 yılında amatör olarak başladı. 1997’den itibaren
fotoğraf sergileri açtı ve saydam fotoğraf gösterileri yaptı. İlk haber ve
yazıları, 1987-90 arasında Birlik Gazetesi, İşçi Gündemi Gazetesi, Gençlik
Dünyası gazetesinde daha sonra da Parantez, Mozaik, Düşün, Gara,
Sarı Yayla, 10 Eylül, Amamus, Düşeyle ve Pusula dergilerinde,
Siyah-Beyaz, Çınar gazeteleri (1995-96) ile Aratros dergisinde yayımlandı. Siyaset,
İktidar ve Sosyalist İktidar gazetelerinde çok sayıda haber ve
yazısı yer aldı. Tarsus’ta çıkan Tarsus’un Sesi (1990-91) gazetesinde
köşe yazıları yayımlandı. Sol (1999-) dergisinde yazıları ile birçok
fotoğrafına yer verildi. Akdeniz gazetesinde makaleler yazdı.
1 Mayıs
1988’de “Emek ve Barış” konulu bir fotoğraf sergisi açtı. Bu sergide, “Halkı
devlete karşı isyana, işçileri de greve teşvik edici” fotoğraflar bulunduğu ve
komünizm propagandası yapıldığı gerekçesiyle gözaltına alınarak DGM’de
yargılandı ve beraat etti. Tarsus Gazeteciler Cemiyeti (1992-94) ve Akdeniz
Gazeteciler Derneği üyeliği (1999-2001) yaptı.
Pişmanlık’ın senaryosunu yazdığı, yönetmen yardımcılığını
yaptığı ve oynadığı “Antik Çağda Tarsus ve Felsefe”, “Assos’ta Felsefe” “Çıplak
Mahallesi”, “Kölelikten Filozofluğa Epiktetos” adlı belgesel çalışmaları
bulunuyor.
ESERLERİ:
Kent Masalları (1997),
Antik Çağ’da Tarsuslu Filozoflar (2003), Tarsuslu Yazarlar ve Sanatçılar Antolojisi (2008), Tarsus Basın Tarihi (2009), Barış ve Aydınlanmaya Adanmış Bir Yaşam:
İsmail Hakkı Öztorun (2010), Tarsus
Çeşme ve Hayratları (2010), Gezginlerin
Gözüyle Tarsus (2012), Tarsus İşçi
Sınıfı Tarihi (2013), Boyun Eğmeyen
İnsan (2014), Cumhuriyetten Günümüze
Tarsus’ta Tiyatro (2017), Barış ve
Sosyalizm Mücadelesinde Aydın Bir Hekim Sevinç Özgüner (2017), Tarsus Olimpiyatları ve Uluslararası Tarsus
Maratonu, Edebiyatta Tarsus, Edebiyatımızda Çeşmeler, Türkiye’de İlk Elektrik:
Tarsus ve Barajları, Edebiyatımızda Radyolar, Tarsus Çıplak Mahallesi.
KAYNAKÇA: Tarsus’tan Kent Masalları
(Ülke’de Gündem, 5.10.1997), Güler Yıldız / Kent Masalları ve Uğur Pişmanlık
(Çınar, 25.3.1998), Cengiz Bektaş / Kentli Olmak ya da Olmamak (1999), Bülent
Ufuk Ateş / Tarsuslu Filozoflar ya da … (Çınar, 15.5.2002), İhsan
Işık / Resimli ve Metin Örnekli Türkiye Edebiyatçılar ve Kültür Adamları
Ansiklopedisi (2. bas., 2009), Bilgi teyidi (2017).
UĞUR PİŞMANLIKIN “GÜNEŞİN SOFRASINDAYIZ”
FOTOĞRAF SERGİSİ BODRUM’DA AÇILDI
Tarsus Belediyesi Sanat Galerisi tarafından
Denetlenerek sansürlenmek istenen Gazeteci-Yazar Uğur Pişmanlık’ın “Güneşin
Sofrasındayız” sergisi Tarsus, Mersin, Adana’da ve Antakya’dan sonra Bodrum’da
da Heredot Kültür Merkezi’nde açıldı.
Gazeteci-Yazar Uğur Pişmanlık “Güneşin Sofrasındayız”
başlıklı bir fotoğraf sergisi Tarsus ve Adana’dan sonra 8 Hatay’da açılıyor.
Bugüne kadar, “Emek ve Barış”, “Yaşamın İçinden”, “Yarına Umut”, “Anadolu’da
Tarih, Mekân ve İnsan” fotoğrafları sergisi ile Küratörlüğünü yaptığı “Emek
Fotoğrafları” sergisi bulunan Uğur Pişmanlık, 30 yılı aşkın çektiği
fotoğraflardan oluşan bir seçkiyle sanatseverlerin karşına çıkıyor.
Pişmanlık’ın “Güneşin Sofrasındayız” adını taşıyan kişisel
fotoğraf sergisi, daha önce Aratos Kültür Sanatevi’nde, Adana’da Çukurova
Belediyesi’nin “Yılmaz Güney’i Anma Etkinliği”nde Orhan Kemal Kültür
Merkezi’nde, Hatay’ın Defne İlçesinde Harbiye’de yer alan Defne Gençlik
Kültür Merkezi’nde ve Mersin’de Akdeniz Kentleri Sanat Buluşması ile Adana
Nazım Hikmet Kültür Merkezi’nde açılmıştı.
“Güneşin Sofrasındayız” fotoğraf sergisi şimdi de 21-30
Temmuz tarihleri arasında Bodrum Belediyesi Heredot Kültür Merkezi’nde
açıldı. Serginin 10 gün süre ile açık kalacağı bildirildi.
Uğur Pişmanlık, daha önce İstanbul, Ankara,
İzmir, Dikili, Antakya, Tarsus, Adana, Mersin, Gaziantep gibi pek çok kentte
fotoğraflarını sergilediğini belirterek bu sergiyi de yine çeşitli kentlere
taşıyacağını vurguladı.
Aratos dergisi yayın yönetmeni gazeteci-yazar Uğur
Pişmanlık, “Güneşin Sofrasındayız” adlı kişisel sergisine dair “Bu benim 30.
Yıl sergim olacaktı. İki yıl önce Tarsus Belediyesi Mehmet Bal Sanat
Galerisi’nde açmak istedim. O dönem galerinin sorumlusu Hikmet Öz,
fotoğraflarımda politik bir şeyler olup olmadığını denetmek ve sansürlemek
istediği için, bu sergiyi orada açmaktan vazgeçtim. Bu sergiyi bir yıl sonra
kurduğumuz Aratos Kültür Sanatevi’nde açtım.
Bu sergiyi Ege’de, Halikarnas Balıkçısı’nın yaşadığı
yerde açmaktan ayrıca mutluyum.
‘Güneşin Sofrasındayız’ adlı bu sergimde dışında Yunanistan
ile Suriye’de ve yurt içinde çektiğim fotoğraflardan renkli ve siyah beyaz 50
fotoğraf yer alacak. Serginin adı, ülkemizin en değerli aydınlarından biri olan
şair Nazım Hikmet’in şiirinin bir dizesinden alındı. İnsanoğlu ve doğanın tüm
canlıları milyonlarca yıldır dünyanın kendi etrafında dönüşünü her tamamladığı
günden beri güneşin altındayız, onun sofrasındayız, onun ışığını, ısısını,
bereketini alıyoruz. Güneşin altında onun sofrasında yaşıyoruz. Doğanın bu
devinimi zamanı gösteriyor ve tarih güneşin sofrasında ne yaşandıysa ona
tanıklık ediyor” diye konuştu.
Pişmanlık’ın senaryosunu yazdığı, yönetmen yardımcılığını
yaptığı ve oynadığı “Antik Çağda Tarsus ve Felsefe”, “Assos’ta Felsefe” “Çıplak
Mahallesi”, “Kölelikten Filozofluğa Epiktetos” adlı belgesel çalışmaları
bulunuyor.
Serbest gazetecilik yapan Uğur Pişmanlık’ın fotoğraf
çalışmaları dışında yayımlanmış kitapları bulunmaktadır. Kitaplarından bazıları
şunlardır: Kent Masalları (1997), Antik Çağ’da Tarsuslu Filozoflar (2002),
Tarsuslu Yazarlar ve Sanatçılar Antolojisi (2008), Tarsus Basın Tarihi (2009),
Barış ve Aydınlanmaya Adanmış Bir Yaşam: İsmail Hakkı Öztorun (2010), Tarsus
Çeşme ve Hayratları (2010), Gezginlerin Gözüyle Tarsus (2012), Tarsus İşçi
Sınıfı Tarihi (2013), Boyun Eğmeyen İnsan (2014). Cumhuriyetten Günümüze
Tarsus’ta Tiyatro (2017), Barış ve Sosyalizm Mücadelesinde Aydın Bir Hekim
Sevinç Özgüner (2017), Tarsus Olimpiyatları ve Uluslararası Tarsus Maratonu,
Edebiyatta Tarsus, Edebiyatımızda Çeşmeler, Türkiye’de İlk Elektrik: Tarsus ve
Barajları, Edebiyatımızda Radyolar, Tarsus Çıplak Mahallesi.
Uğur Pişmanlık
Gazteci-Yazar (Aratos dergisi yayın yönetmeni)
İletişim: 0 533
723 47 89 * [email protected]
TARİHTE
VE GÜNÜMÜZDE KADIN" BELGESEL FİLMİ ÇEKİLDİ
Kadının tarihteki yerini ve haklarını konu alan
"Tarihte ve Günümüzde Kadın" adını taşıyan belgesel film geçtiğimiz 8 Mart Dünya Emekçi
Kadınlar Günü kapsamında Nişantaşı Üniversitesinde gösterildi.
Metin
yazarlığını ve yönetmenliğini Umut Hacıfevzioğlu’nu yaptığı, Doç. Dr. Birsen
Talay Keşoğlu ve Doç. Dr. Pınar Melis Yelsalı’nın röportajlarına yer verilen
belgeselde, Antik Çağ’dan, Orta Çağ’ın karanlık dönemlerine, 19. yüzyıl Aydınlanmasından
Osmanlı’da kadın hareketlerine tarihsel süreçte kadın ve erkeğin toplumsal
rolleri ele alındı. 8 Mart’ın Dünya Emekçi Kadınlar Günü olmasına neden olan
tarihsel olaylara da yer verilen belgeselde günümüz
kadınlarının yaşadığı sorunların çözümünde yalnızca yasal düzenlemelerin
yeterli olmayacağına, kültür düzleminde de bilinçlenmenin gerekli olduğuna
işaret edildi.
Daha önce de, yapımcı-yönetmenliğini
Umut Hacıfevzioğlu’nun yaptığı, senaryosunu Uğur Pişmanlık’ın yazdığı, “Antik
Çağ’da Tarsus ve Felsefe”, “Assos’ta Felsefe”, “Kölelikten Filozofluğa
Epiktetos” adlı belgesel filmlerin yanı sıra bir de Umut Hacıfevzioğlu’nun ilk çektiği,
“Osman Hamdi” adlı belgesel çalışması bulunuyor.