Besteci, udî,
viyolonselist (D. 21 Ocak 1892, İstanbul – Ö. 13 Eylül 1967, İstanbul). Babası
Osmanlı Devleti'nin son Mekke emîri, Meclis-i Ayan ikinci reisi ve Evkaf
nazırlarından Ali Haydar Paşa, annesi Sabiha Hanım'dır. Ses sanatçısı Safiye
Ayla’nın eşi; kemanî, viyolonselist ve piyanist Şerif Abdülmecit Targan’ın
kardeşidir. Hz. Peygamber'in otuz
yedinci kuşaktan torunudur. Evlerinde düzenlenen haftalık mûsiki toplantıları
sayesinde mûsikiyle tanıştı. Küçük yaşta ut ve piyano çalmayı öğrendi. 1902’de
Viyolonsel dersleri almaya başladı. İlk ve ortaöğrenimini özel dersler alarak
tamamladı. 1908'de Dârülfünun Hukuk Fakültesi ve bir yıl sonra Edebiyat
Fakültesi'ne girdi, her ikisinden de mezun oldu. 1916’da babasının Mekke
emirliğine tayini üzerine onunla birlikte Hicaz'a gitti ve bir süre Şam'da
bulundu.
Cumhuriyetin
kurulmasından sonra Amerika’ya gitti (1924-32) ve ut ve viyolonsel üzerine
bilgilerini geliştirdi. 1928'de New York'un ünlü müzikholü Town Hall'de verdiği
ut ve viyolonsel resitali ile müzik eleştirmenlerinin beğenisini kazandı. Daha
sonra Boston, Detroit gibi pek çok şehirdeki resitalleri önemli birer sanat
olayı şeklinde değerlendirildi. New York Times, New York Herald Tribüne,
Sunday Telegraph, Musical America gibi yayın organlarında müziği hakkında yorumlar
yayımlandı. Türkiye’ye dönmesinden iki yıl sonra Irak Hükümeti’nin daveti ile
kurulması planlanan konservatuar çalışmalarına katılmak üzere Bağdat’a gitti
(1934). Doğu ve Batı mûsikisi bölümlerinin yer aldığı bu konservatuarın yönetimini
üstlenerek burada ut ve viyolonsel dersleri verdi. Ardından Güzel Sanatlar
Akademisi haline getirilen bu kuruluşun tiyatro ve heykel bölümlerini açtı. Bağdat'ta kaldığı yıllarda Arap âleminin en
ünlü ûdîleri arasında anılan Cemil ve Münir Beşîr kardeşlerle Selman Şükür’ü
yetiştirdiği bilinmektedir. 1948'de İstanbul’a döndü ve Hüseyin Sadettin Arel'in
istifasıyla boşalan İstanbul Belediye Konservatuarı ilmî kurul başkanlığına
getirildi; ancak 1951'de sağlık sorunları sebebiyle bu görevinden istifa etti.
Ud'u Türk müziğinin
dışına çıkararak Batı enstrümanları île boy ölçüşebilecek bir seviyeye
ulaştıran Targan, bu sazdaki üstün virtüozitesi ve tekniği ile yirminci yüzyılda
yetişmiş en büyük udî olarak anılır. Şerif Muhittin virtüozluğunun yanı sıra besteleriyle de tanındı. İlk
eseri Mehmed Âkif Ersoy'a ithaf ettiği hüzzam saz semâisidir. Bunun dışında Saz
mûsikisine ait Kapris, Koşan Çocuk,
Kanatlarım Olsaydı, Teemmüller gibi orijinal besteleri ile dügâh, ferahfeza,
hüzzam, uşşak saz semâileri de bulunur. Son eseri, 1964'te Behçet Kemal
Çağlar'm isteği üzerine Safiye Ayla'nın vereceği bir konser için yirmi dört
saat içerisinde bestelenen, sözleri Behçet Kemal Çağlar'a ait, Ömrümün son şevki sensin başka bir yâr istemem
mısraıyla başlayan sûzinak şarkısıdır. Klasik melodi yapısını kullandığı saz
semâilerinin dışındaki saz eserleri daha çok Batı müziğine dayalı ut için
bestelenen etütlerdir. Bu etütlerin Türk mûsikisinde belirli bir saz için
bestelenmiş ilk eserler olduğu kabul edilir.
Arapça, Farsça, İngilizce, Fransızca bilen ve
av sporuna özel merakı bulunan Şerif Muhittin, aynı zamanda portre ve peyzajda
önemli eserler veren bir ressamdır. Eserleri arasında yer alan Abdülhak Hâmid
Târhan'ın iki portresinden biri Topkapı Sarayı Müzesi'nde, diğeri İstanbul
Üniversitesi'ndedir. Özel koleksiyonunda yer alan kitapları, bazı tabloları,
Türk ve Batı mûsikisine ait çeşitli notaları vasiyeti üzerine Safiye Ayla
tarafından Süleymaniye Kütüphanesi'ne bağışlandı.
HAKKINDA: Mithat
Cemal Kuntay / Mehmed
Akif (s. 217-220, 1939), Nizamettin Nazif / Şerif Muhittin (Bizim Yıldızlar, sayı:
10, s. 3-10, 1951), Vural Sözer / Müzik
ve Müzisyenler Ansiklopedisi (s.414, 1964), Rahmi Kalaycıoğlu / Şerif Muhiddin Targan (Türk
Musikisi Bestekârları Külliyatı, sayı: 23, 1969), Türkiye
Ansiklopedisi (c. 3, s. 1111, 1974), M. Hakan Cevher / Şerif Muhiddin Targan: Hayatı-Besteciliği-Eserleri
(1993), Cinuçen Tanrıkorur / Müzik
Kimliğimiz Üzerine Düşünceler (s. 357-362, 1998), Nuri Özcan / TDV İslam Ansiklopedisi (c. 40, s.
18-19, 2011).