Erdal Beşikçioğlu

Tiyatro Yönetmeni, Oyuncu

Doğum
05 Ocak, 1970
Eğitim
Hacettepe Üniversitesi Devlet Konservatuarı
Burç
Diğer İsimler
Hakim Ömer. Hamlet Kadir Kesmeci. Behzat Ç. Çocukluk Mahir Boztepe. Kâğıt Ev Cihan Fırtına. Adı Efsane Tarık Aksoy.

Tiyatro oyuncusu ve yönetmeni, sinema ve dizi film oyuncusu.  "Behzat Ç." karakteriyle ünlüdür. Eski Gençlerbirliği Spor Kulübü Başkanı İlhan Cavcav’ın yeğenidir.

Ünyeli bir memur baba ve Ankaralı Arnavut bir annenin ilk çocuğu olarak 5 Ocak 1970 tarihinde Ankara'da dünyaya geldi. Gençlerbirliği Spor Kulübü Başkanı İlhan Cavcav'ın yeğenidir. Babası Vakıflar Bankası’nda müdürdü. Babasının tayinleri sebebiyle İlkokula Ankara’da başladı, sonra Kayseri ve İzmir’de devam etti. Liseyi İzmir Özel Türk Koleji'nde okudu ve İzmir Narlıdere Mehmet Seyfi Eraltay Lisesi'nde devam etti. Liseyi Ankara’da bitirdi.

1989 yılında Hacettepe Üniversitesi Devlet Konservatuarı'na girdi. Konservatuar eğitimi sırasında “William Guskill” ile yaratıcı drama üzerine workshop çalışmalarına katıldı. 1993 yılında mezun oldu ve aynı yıl Devlet Tiyatrolarında göreve başladı. 95-96 sezonunda Diyarbakır Devlet Tiyatrosu'nda müdür vekili olarak görev aldı. Ankara Devlet Tiyatrosu'nda görevine devam etti.

Yazar Ayşe Kulin tarafından yazılan aynı adlı romanından uyarlanan ve Erzincan Valiliği sırasında Vali Recep Yazıcıoğlu'nun yapılması için büyük emek harcadığı Başpınar Köprüsü'nün konu edildiği bir dizi filmde 2006 – 2008 yılları arasında Vali Recep Yazıcıoğlu'nu canlandırdı.

Vali ve Köprü filmleri ile sinemada çok sevilen Erdal Beşikçioğlu 2010 2013 yılları arasında Behzat Ç. Bir Ankara Polisiyesi dizisinde yer aldı.

2014 yılında “Kod Adı Reaksiyon” adlı dizinin başrollerinde Erdal Beşikçioğlu, İbrahim Çelikkol, Selen Soyder, Nehir Erdoğan, İsmail Demirci ve Yurdaer Okur oynadı.

Halen Ankara Devlet Tiyatrosu'ndaki görevine devam etmektedir.

Erdal Beşikçioğlu, konservatuardan sınıf arkadaşı oyuncu Elvin Beşikçioğlu ile 1991’den beri evlidir. “Derin” adında bir kız çocuğu ve Ömer adında bir oğlu vardır.

 

Ödülleri:

 

2012 Antalya Televizyon Ödülleri Drama - En İyi Erkek Oyuncu (Behzat Ç. Bir Ankara Polisiyesi)

48. Antalya Altın Portakal Film Festivali En İyi Erkek Oyuncu Ödülü (Behzat Ç. Seni Kalbime Gömdüm)

2009 Baykal Saran Tiyatro Ödülü (Bir Delinin Hatıra Defteri)

 

Rol Aldığı Tiyatro Oyunları:

 

Bir Delinin Hatıra Defteri: Nikolay Vasilyeviç Gogol - Ankara Devlet Tiyatrosu -

Salome: Oscar Wilde - Ankara Devlet Tiyatrosu - 2005

Aşk ve Anlayış: Joe Penhall - Tiyatro Dot - 2005

Yer Demir Gök Bakır: Yaşar Kemal - Ankara Devlet Tiyatrosu - 2003

Şeyh Bedrettin: Orhan Asena - Ankara Devlet Tiyatrosu - 2003

Bir Ölü Evi: Nazım Hikmet - Ankara Devlet Tiyatrosu - 2002

Romulus (Büyük Romulus): Friedrich Dürrenmatt - Ankara Devlet Tiyatrosu - 2001

Korkut Ata: Turan Oflazoğlu - Ankara Devlet Tiyatrosu - 2000

Canlı Maymun Lokantası Güngör Dilmen - Diyarbakır Devlet Tiyatrosu - 1996

Pazartesi Perşembe: Müsahipzade Celal - Diyarbakır Devlet Tiyatrosu1995

Zengin Mutfağı: Vasıf Öngören - Diyarbakır Devlet Tiyatrosu - 1995

Küçük Prens: Antoine de Saint-Exupéry - Diyarbakır Devlet Tiyatrosu - 1994

Onikinci Gece: William Shakespeare - Diyarbakır Devlet Tiyatrosu - 1994

Macbeth: William Shakespeare - Diyarbakır Devlet Tiyatrosu - 1993

Düşler Yolu: Tennessee Williams - Ankara Devlet Tiyatrosu - 1991

 

Yönettiği Tiyatro Oyunları:

 

Keloğlan'ın Eşşeği: Lale Oraloğlu - Diyarbakır Devlet Tiyatrosu - 1995

Özel Haytlar: Noel Coward - Diyarbakır Devlet Tiyatrosu - 1995

Hayvan Çiftliği: George Orwell - StüdyoCer Atölye - 2012

 

Rol Aldığı Film ve Diziler:

 

Hakim (Hakim Ömer, TV Dizisi 2022)

Bergen (Halis Serbest, Sinema Filmi 2022)

Hamlet (Kadir Kesmeci, TV Dizisi 2021)

Kâğıt Ev (Cihan Fırtına, TV Dizisi 2021)

Una Casa Para Azu (Mahir Boztepe, TV Dizisi 2021)

Çocukluk  (Mahir Boztepe, TV Dizisi, 2020)

Acı Kiraz (Antonio, Sinema Filmi, 2020)

Kapı (Efrem, Sinema Filmi, 2020)

Çiçero (İlyas Bazna, Sinema Filmi, 2019)

Adı Efsane (Tarık Aksoy, TV Dizisi, 2017)

46 Yok Olan (Murat Güney, TV Dizisi, 2016)

Kod Adı Reaksiyon (Dayı (Yavuz Aslan, TV Dizisi, 2014)

Fakat Müzeyyen Bu Derin Bir Tutku (Arif, Sinema Filmi, 2014)

Böcek (Sinema Filmi, 2014)

Behzat Ç. Ankara Yanıyor (Behzat Ç., Sinema Filmi, 2013)

Leyla ile Mecnun 1. Sezon (TV Dizisi, Behzat Ç., 2011)

Behzat Ç.: Seni Kalbime Gömdüm (Behzat Ç., Sinema Filmi, 2011)

Kurtlar Vadisi Filistin (Moşe, Sinema Filmi, 2010)

Kardelen (Servet Ağa, Sinema Filmi, 2010)

Behzat Ç. Bir Ankara Polisiyesi 3 Sezon (TV Dizisi, Behzat Ç., 2010-2019)

Es Es 2 Sezon (TV Dizisi, Işık, 2009-2010)

Bal (Yakup, Baba, Sinema Filmi, 2009)

Ayrılık (Abdullah, TV Dizisi, 2009)

Vali (Vali Faruk Yazıcı, Sinema Filmi, 2008)

Hayat Var (Baba, Sinema Filmi, 2008)

Köprü 2 Sezon (TV Dizisi, Faruk Yazıcı, 2006-2007)

Eve Giden Yol 1914 (Mahmut, Sinema Filmi, 2006)

Barda (Nasır, Sinema Filmi, 2006)

Ödünç Hayat (Mustafa, TV Dizisi, 2005)

Seni Çok Özledim (Sado, TV Dizisi, 2005)

Körfez Ateşi (Seslendirme, TV Dizisi, 2005)

Mars Kapıdan Baktırır (Süha, TV Dizisi, 2004)

Kasırga İnsanları (Yunus, TV Dizisi, 2004)

Tatlı Hayat (TV dizisi, Bora Tekay, 2003)

 

KAYNAKÇA: Bahar Çuhadar / Ben kim oluyorum ki Erdal Beşikçioğlu'nu eleştiriyorum! (radikal.com.tr, 18.04.2015), Erdal Beşikçioğlu kimdir? (hurriyet.com.tr, 29 Mart 2016),  Erdal Beşikçioğlu (milliyet.com.tr, 29 Mart 2016),  Erdal Beşikçioğlu kimdir? (diziler.com, 29 Mart 2016),  Erdal Beşikçioğlu (imdb.com, 24.02.2022), Erdal Beşikçioğlu (sinematurk.com, 24.02.2022), Erdal Beşikçioğlu (diziseti.tv, 24.02.2022), Erdal Beşikçioğlu (beyazperde.com, 24.02.2022). 

BEN KİM OLUYORUM Kİ ERDAL BEŞİKÇİOĞLU'NU ELEŞTİRİYORUM!

Geçen hafta, yönettiği oyun 'Woyzeck Masalı'na dair bir eleştiri yazdığım Erdal Beşikçioğlu, magazin mikrofonlarına yaptığı açıklamada beni 'bilgisiz', 'eksik' biri olmakla suçlamış...

Ben kim oluyorum ki Erdal Beşikçioğlu'nu eleştiriyorum! 

Perşembe sabahı gazetelerin magazin eklerinde ismime rastladım. Erdal Beşikçioğlu ‘eleştirilere sert yanıt’ vermiş! Söz konusu olan, geçen hafta sonu, Beşikçioğlu yönetimindeki ‘Woyzeck Masalı’ hakkında yazdığım, Hürriyet Cumartesi'de ve Radikal'de yayımlanan ‘Erdal Beşikçioğlu’nun masalı neden anlaşılmıyor?’  başlıklı yazı... (Yazıyı buradan okuyabilirsiniz.) Bir Cihangir gecesinde magazincilerin sorularını yanıtlamış, Beşikçioğlu. Bir tiyatro eleştirisine yapılan eleştirinin kebapçı çıkışında, magazin mikrofonlarına yapılması tuhaf gelmedi değil. ‘Eleştirinin eleştirisini’ yapmak için sağlıklı bir ortam olmasa da gazete eklerinde ‘Woyzeck’ten bahsedilmesi hayırlı bile olabilir.

Beşikçioğlu’nun, Georg Büchner’in klasik metni ‘Woyzeck’ten yarattığı, rock müzikali ‘Woyzeck Masalı’nı ‘anlaşılmaz, derdini dile getirmede eksik, rejisi kopuk, katmanları arasında organik bağ kurulamayan, teknik sorunları olan' bir oyun olarak yorumlamıştım. Kısaca... Bağımsız bir tiyatronun bu tür bir prodüksiyona girişmesinin sevindirici olduğundan da bahsederek... Gördüğüm eksikleri gerekçelendirerek, kırıcı bir üslup kullanmamaya özen göstererek...

Beşikçioğlu beni ‘bilgisizlik’le, ‘eksiklik’le suçluyor. Oyuna ödül veren Tiyatro Eleştirmenleri Birliği’nden bahsederek “Bunlar tiyatro ve sanatla ilgili donanıma sahip insanlar” diyor. “Zaten o birliğe de üye değilsin” demek istiyor olsa gerek. “Oturup okuman, sonra değerlendirmen lazım” diye devam ediyor. Okumaktan kastının ‘tiyatro eleştirmenliği’ eğitimi olduğunu varsayıyorum. Yoksa orijinal metni okumadığımı mı kastediyor? Hayır, metni okudum. Ve evet, tiyatro eleştirmenliği mezunu değilim. Aradığı ‘eleştirmen ehliyeti’ yok bende yani. Bir sanat eseri üzerine işin yaratıcılarını kırıp dökmeden, gerekçeleriyle değerlendirme yazmak için ehliyete ihtiyaç duymuyorum. İlla bir ‘ehliyet’ aranıyorsa onu, kültür sanat ağırlıklı Hürriyet Cumartesi’nin ve dört yıldır tiyatro yazılarımın yer aldığı Radikal’in editörleri ve okurlarından alıyorum. Beni şaşırtan, muhalif söylemleriyle bildiğimiz bir sanat insanının ‘okul’, ‘birlik’ gibi iktidar araçlarını şart koşması. Eleştirilmeye tahammül etmemek alışık olduğumuz bir refleks. (Herkesin birbirinin sırtını sıvazlamaya devam ettiği bir ortamda, nasıl olacak da daha iyi işler göreceğiz, orası muamma...) Dokunulmazlığı ve belli bir iktidar alanı olan isimlerin çoğu kez eleştirilmediği de malumumuz. Yine de Erdal Beşikçioğlu gibi bir tiyatro insanından daha sakin, daha seyircisini anlamaya çalışan, daha gerekçeli bir tepki beklerdim.

Tiyatro yazarlarının sık yaşadığı durumdur: Oyuna olumlu eleştiri yapıldığında övgü ve teşekkür, aynı ekibin başka işine olumsuz yorum yazıldığında -mealen- “Sen kimsin ki eleştiri yazmaya kalkıyorsun?” tepkisi gelir. (Her türlü makul eleştiriyi, bir tartışma düzlemi yaratma fırsatına çevirenlerin gönlümüzdeki yeri zaten ayrıdır.) Geçen yıl Radikal’de, Beşikçioğlu’nun rol aldığı  Bir Delinin Hatıra Defteri' (Buradan okuyabilirsiniz) üzerine beğeni dolu bir değerlendirme yazısı yazmıştım. Belki de Erdal Beşikçioğlu benim bilgisiz, eksik bir kalem olduğumu o yazıdan sonra beyan etseydi, bugün söyledikleri de benim açımdan başka bir anlam kazanmış olurdu.

KAYNAK: Bahar Çuhadar / Ben kim oluyorum ki Erdal Beşikçioğlu'nu eleştiriyorum! (radikal.com.tr, 18.04.2015).

 

Yazar: Bahar ÇUHADAR

İLGİLİ BİYOGRAFİLER

Devamını Gör