Theatre director-researcher. He was born in
WORKS:
RESEARCH: Tiyatro
Tarihi (1979), Türk Tiyatro Politikası (1986).
PLAY: Çark
(adaptation from Sartre, trans. by Tahsin Saraç, 1964), Duvarcılar
(1966).
REVIVAL: Yoklar
Dağındaki Nar (M. Z. Taşkın, 1961-62), Karaların Memetleri (Cahit
Atay, 1964-65), Ayakta Durmak İstiyorum (Tarık Buğra, İstanbul
Efendisi-Müzikal (with M. Canova) M. Celal Nevit Kodallı, 1965-66), Medea
(M. F. Ozansoy, Menekşe Yaprağından İncinen Kız - Sevil Sanlı, Yakut Balık -
Ergun Sav, 1966-67), Akadın Yayı (Güngör Dilmen, 1967-68), Kral
Üşümesi (S. K. Aksal, Medea - M. F. Ozansoy, 1969-70), İbişin Rüyası (Tarık
Buğra) - Şair Evlenmesi (Şinasi) (1971-72), Koca Sinan (R. Hayati
Çorbacıoğlu (Kıbrıs), 1972-73), Fatih Nazım Kurşunlu (1973-74), Yaralı
Geyik (Necati Cumalı, 4. Murat (opera, Gökçer ile beraber), Akümülatörlü
Radyo (Tarık Buğra, 1980-81), Gılgameş (Orhan Asena, 1982-83), Roksalan
(Orhan Asena, 1985-86), Mediha (Yüksel Pazarkaya (Almanya),
1987-88), Yusuf ile Züleyha (opera, C. Gökçer ile Okan Demiriç - Nezihe
Araz, 1990-91), Ballar Balını Buldum (Nezihe Araz; Yunus Emre, Recep
Bilginer (Üsküp), 1990-91), Ferhat’ın Yeni Acıları (Yüksel Pazarkaya,
1992-93), 4. Murat (Tufan Oflazoğlu, 1994-95), Ağrı Dağı Efsanesi (Yaşar
Kemal, 1995-96), Savaştan Barışa Aşktan Kavgaya (M. Kemal Recep
Bilginer, 1997-98), Külhan Beyi Operası (Ülkü Ayvaz, 1998-99).
REVIVAL
(Trans. Play): Mavi Kuş (from M. Maeterlinck, 1959-60, 1971-72), Küçük
Kolonbus (from C. Lorey, 1960-61), Don Kristobito ile Dona Rozitanın
Acıklı Güldürüsü (from G. Lorka, 1962-63), Bizim Şehir (from T.
Wilder, 1963-64), İki Kova Su (from A. E. Grediance, 1965-66), Kaktüs
Çiçeği (from Barillet and Gredy, 1971-72), Hedda Gabler (from H.
İbsen, 1972-73), Klinik Bir Olay (from Dino Buzzatti, 1974-75), John
Gabrial Borgman (from H. İbsen, 1975-76), Yanlışlık (from A. Camus,
1975-76), Marius Marcel Pagnol (1976-77), Suçlular Çağı Suçsuzlar
Çağı (from S. Lenz, 1976-77), Genç Verterin Yeni Acıları (from
Ulrich Plenzdorf, 1977-78), Kurnaz Avukat (collective French play,
1977-78), Sevimli Hayalet (from M. C. Machado, 1973-79), Kedi Evi (from
C. Marscham, 1970-80), Truva Savaşı Olmayacak (from J. Giraudoum,
1980-81), Rita (from M. Russel, 1981-82), Kül Kedisi (Dance-theatre,
from J. Wilhelngrimm - S. Prokofiber, 1981-82), Ermiş Jeanne (from B.
Shaw, 1986-87).
REFERENCE:
İhsan Işık (TEKAA, 2009).