Mutasavvıf (D. ?, - Ö. 1516). Asıl adı Hızır
Balı’dır. Hakkındaki bilgiler rivayetlere dayanmaktadır. Tarikat mensuplarınca
Hacı Bektaş Veli’nin “nefes evladı”, “yol oğlu” ve “pîr-i sâni” (ikinci pîr)
olarak kabul edildi. Hacı Bektaş Velî’nin evlâtlığı Kadıncık Ana’nın neslinden
Mürsel Baba’nın oğlu olduğuna dair rivayetler yanında, Sırp veya Bulgar asıllı
olduğuna dair bilgiler de bulunmaktadır. Mürsel Baba’nın ölümünden sonra Hacı
Bektaş Tekkesine şeyh oldu. Hacı Bektaş Velî Türbesi’nin yanında bulunan Balım
Sultan türbesindeki bir kitabede, Hacı Bektaş soyundan Resul Balı’nın oğlu
olarak gösterilmektedir. Ancak bazı araştırmacılar, Bektaşî geleneği
gereğince Hacı Bektaş Veli’nin evlenmediği
düşüncesinden hareketle, onun Hacı Bektaş Velî’nin “yol oğlu” olduğunu kabul
ederler. Balım Sultan ile Osmanlı devlet yönetimi arasında organik bir bağ
kuran rivayetlere göre, II. Bayezid’in onu Hacı Bektaş dergahının başına
getirmesi, padişahla iyi ilişkiler içinde bulunmasını sağladı. Özellikle Safevî
propagandasının Anadolu’da kırılması, Balım Sultan’ın Bektaşî tekkesine şeyh
olması ve karşı propagandası ile mümkün oldu. Bektaşîlerin Safevî yanlısı olmak
yerine Osmanlı Devleti’nin yanında yer almalarında Balım Sultan’ın fonksiyonunu
göz ardı etmemek gerekir.
Balım Sultan’la birlikte Bektaşîlik
tarikatında bazı düzenlemelerin yapıldığı ve teşkilatlanmaya önem verildiği
bilinmektedir. Bektaşîlikteki çelebiler kolu, Balım Sultan’ın birtakım
yenilikler yaptığını kabul etmekle birlikte “mücerredlik” ve “dede-babalık”
müessesesini kabul etmezler. Ancak, “mücerredlik erkânı”, on iki imam kültürü
ve “Hak-Muhammed-Ali” şeklinde ifade olunan uluhiyyet (ilâhlık, tanrılık)
görüşü ile on iki post erkânının Balım Sultan zamanında simgeleştirildiği
bilinmektedir. Balım Sultan, Bektaşi tarikatında bir düzen kurmayı başarmış
kişi olarak, Bektaşîlik tarihinde büyük rol oynadı. Balım Sultan hakkında,
yazılı Bektaşî geleneğine sözlü kaynaktan geçen bilgiler dışında, bilgi ve
Balım Sultan’a ait olan herhangi bir eser bulunmamaktadır. Ancak, Balım Sultan
adına kayıtlı nefeslerin ona ait olmadığı hâkim görüştür. Bazı kaynaklar, bu
şiirlerin Orhan Gazi zamanında Geyikli Baba ile birlikte Bursa’nın fethine
katılan Balım Sultan’a ait olduğunu kaydeder. Başka bir rivayete göre ise Şeyh
Edebalı olarak tanınan şahsın da Balım Sultan mahlaslı şiirleri bulunmaktadır
ve bu şiirler, dilleri değiştirilerek Balım Sultan’a mal edilmişlerdir. Balım Sultan h.922 (1516) yılında vefat etmiş
ve Hacı Bektaş'taki türbesine gömülmüştür.