Heykeltraş, yazar (D. 1920, Mut / Mersin – Ö. 27 Ağustos 2013,
İstanbul). Balıkesir Necatibey İlköğretmen Okulu'nda öğrenci iken modelaj ve
resim dersleri aldı. Mezun olduktan sonra bir süre öğretmenlik yaptı, bir
taraftan da resim ve heykel çalışmalarını sürdürdü. Askerliğinin ardından girdiği
Ankara Gazi Terbiye Enstitüsü Fransızca Bölümü'nün ikinci sınıfındayken sanata
karşı yeteneğinden dolayı özel olarak onun için açılan bir sınavla 1944'te
İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi Heykel Bölümü'ne geçti. Akademide öğretmeni
Rudolph Belling'in doğa çalışmalarından ve klasik sanata olan bağlılığından
etkilendi. 1948'de eğitimini tamamladı ve aynı yıl açılan Avrupa sınavını
kazanarak Fransa'ya gitti. 1950'ye değin Julian Akademisi'nde Marcel Gimond'la
(1894-1961) heykel, Paris Güzel Sanatlar Yüksekokulu'nda da Georges Saupique
ile (1889-1961) taş işçiliği konularında çalıştı. Aynca Guimet Müzesi'ndeki
Uzakdoğu heykellerini, Antoine Bourdelle ve Rodin müzelerindeki yapıtları
inceledi. 1950'de Türkiye'ye döndüğünde akademinin Heykel Bölümü'ne öğretim
üyesi olarak atandı, 1955'te atölye öğretmenliğine ve müdür yardımcılığına
getirildi, 1966-69 arasında akademi müdürlüğü yaptı. Yine aynı dönemde Devlet
Resim ve Heykel Müzesi Müdürlüğü görevinde bulundu.
Yapıtlarında altyapının oran ve kurgu sağlamlığına, bütün-ayrıntı
ilişkilerine önem veren Gezer, bütünün önceliğine özen gösterdi. Fizik ve
matematiğin, sanatın temel ilke ve değerleriyle ilişkisi üzerinde araştırmalar
yaparak çıkardığı sonuçları yapıtlarında uyguladı. Anıt çalışmalarında bir
dönem yapıtlarına egemen olan yatay ve dikeylerin kurduğu statik düzen yerine,
diyagonallerin ördüğü dinamik bir kurgu uyguladı. Genellikle bağımsız
heykeller, sanatçının özgür ve atılımcı, aynı zamanda yenilikçi eğilimine
büyük pay ayırmasına ortam hazırladı. Anıt heykelleriyse, bu türün Türkiye'deki
gelişme evrelerine koşut bir anlayışa uyum sağlamakla birlikte, coşkulu ve
hareketli anlatımıyla da bu anlayışa yeni bir katkı getirdi. Antalya Atatürk
anıtı (1964), TBMM anıtı (1979) ve Fatih anıtı yarışmasında (1985) birincilik
ödülünü kazandı.
Başlıca Eserleri:
Heykel: Türbanlı Kadın (1946), Çıplak Kadın (1948), Çocuk ve Ana (1967), Efenin Aşkı ya da Aşkın Kudreti (1951), Köprülü Mehmet Paşa Büstü (1958), Yahya Kemal Büstü (1958), Geyve Atatürk Anıtı (1961), Karabük Demir Çelik Fabrikaları Atatürk Anıtı (1961), Akhisar Atatürk Anıtı (1962), Balıkesir Atatürk Anıtı (1963), Antalya Atatürk Anıtı (1964), Polatlı Atatürk Anıtı (1965), İstanbul Yıldız Yolundaki Yahya Kemal Anıtı (1968), 50. Yıl Atatürk Büstleri (1973), TBMM Anıtı (1981), Polis Şehitleri Anıtı (1982).
Kitap: Elli
Yılın Türk Resim ve Heykeli
(Nurullah Berk ile, 1973), Cumhuriyet Dönemi Türk Heykeli (1984).
KAYNAKÇA: Hüseyin Gezer-Nurullah Berk
/ Elli
Yılın Türk Resim ve Heykeli (1973),
Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi (c. 4, s. 900, 1983), Hüseyin Gezer / Cumhuriyet Dönemi
Türk Heykeli (1984), Büyük
Larousse (c. 8, s. 4547, 1986), Ana Britannica (c. 9, s. 427, 1987), İhsan Işık
/ Ünlü Bilim Adamları (Türkiye Ünlüleri Ansiklopedisi, C. 2, 2013) -
Encyclopedia of Turkey’s Famous People (2013), 1920 yılında Mut’ta doğan ünlü
yontucu (heykeltıraş) Prof. Dr. Hüseyin Gezer hayatını kaybetti
(muttanhaber.net, 27.08.2013), İhsan Işık / Resimli ve Metin Örnekli Türkiye
Edebiyatçılar ve Kültür Adamları Ansiklopedisi (C. 12, 2018).