Şair ve yazar. 5 Kasım 1954, Haşallar köyü (Aşağı
Tosçalı) / Kırcali / Bulgaristan doğumlu. Hilmi Kabil, Kabil Eğridere, Deniz
Demir ve Salih Hasan imzalarını da kullandı. Aşağı Tosçalı (Bulgaristan) Temel
Eğitim Okulu (1969), Kırcali Hr. Smirnenski İnşaat Tekniker Okulu Jeodezi
Kartografi Bölümü (1973) mezunu. 1973 yılında ailesiyle birlikte göçmen olarak
Türkiye’ye gelerek Bursa’ya yerleşti. Anadolu Üniversitesi İşletme Fakültesini
bitirdi. Özel sektörde (1974-76), Mudanya Belediyesinde (1976-78), Bursa
Bayındırlık ve İskân Müdürlüğünde (1978) çalıştı. Bursa’da çıkan Yeni Biçem
(72 sayı, 1993-99) dergisinin kurucuları arasında yer aldı ve Akatalpa (
İlk
şiir ve yazıları 1972’de Kırcali Yeni Hayat gazetesinde çıkmıştı.
Sonraki yıllarda şiir ve yazıları yerel gazeteler ile birlikte Oluşum,
Sesimiz, Hakimiyet Sanat, Dönemeç, Somut, Edebiyat Cephesi, Kül, E, Kavram
Karmaşa, Virgül, Esinti, Şafak, Tını, Biçem, Yeni Biçem, Şiir-lik, Şiir Ülkesi,
Milliyet Sanat, Varlık, Dize, Akatalpa (Bursa), Defter,
Bahçe (Antalya), Edebiyat ve Eleştiri, Yom Sanat (Şanlıurfa), İmgelem
Çocukları vb. dergilerde yayımladı. Bazı yazılarını Salih Hasan, Halim
Hayal, Ezel Balkan gibi değişik takma adlarla yayımladı.
Yeni
Adana Gazetesi Şiir Yarışmasında birincilik ödülü (1991), Son Siren Kuşu
adlı dosyasıyla 1993’te Altın Koza Şiir Ödülü birinciliği ve Behçet Aysan’ı
Anma Ödülünü aldı. 1994’te Yol Boyu Notları ile ORSEV Vedat Güler Şiir
Ödülünde mansiyon kazandı. 2002’de Osmangazi Belediyesinin açtığı Ahmet Hamdi
Tanpınar Şiir Yarışmasında Bursa’da Aşk şiiriyle ikinci oldu. Balkan
Göçmenleri Kültür ve Dayanışma Derneği, Türkiye Yazarlar Sendikası,
Edebiyatçılar Derneği, Dil Derneği ve Çağdaş Gazeteciler Derneği üyesidir.
“Bir
yeryüzü muştucusu gibidir. Dünyada ona küsüp kırılabilen bir insan olacağını
düşünemezsiniz. Şiiriyse durduk yerde bir iyilik bombardımanına tutmaz okuyanı,
biraz sözcük ve duyarlılık bombardımanına tutar. Dağınık ve gür bir lirizmi
denetlemek istemez gibidir. Şiirde ekonomiyi sevmez, sürekli ve dağınık bir
imgeler fişeği saçmak ister. Sitemi ölümlülüğe ya da aşksız kalımlılığa
gibidir. Bu yüzden ince ince yakınmayı sürdürür.” (Ramis Dara)
“Hilmi
Haşal poetikasında ‘kültürel incelikle yaşam sorgulanır’... Karanlık, paragöz,
insancıl olmayan yaşam derin kültürellikle yerilirken, ‘saf yaşam’ özenir
‘aliterasyonel’ yaklaşımla.
“Şiir
bilincini oluşturan, dilini olgunlaştıran Hilmi Haşal, ‘Dağınık Düş Sepetleri’
ile de iz bırakır. Zorlu okuruna ‘burdayım’ der, ‘beni ara ve bul’. Kolaycılığa
kaçanların ‘boş bulunup’ dudak bükmelerini ise umursamaz. Günün şiirinin ‘us,
zeka ve yetenekle’ özgürleşebileceğine; şairin ise, ‘alnında ışığı
duyumsamanın’ yükümlülüğü ve erdemiyle, ‘zaman tanıklığına da’ soyunacağı gerçeğini
savunur.” (Ali Taş)
ESERLERİ:
ŞİİR:
Denge / Sizler Adına (1991), Elektronik Yalnızlıklar (1992), Yol
Boyu Notları (1993), Kozmik Aşk Suçu (1995), Venüs’le Aşk (1997),
Son Siren Kuşu (2000), Dağınık Düş Sepetleri (2001), Yanık Söz
(2002), Yaralı Gümüş (2004).
DENEME:
Şiir Seddinde Kronos (2004).
KAYNAKÇA: Şükran Kurdakul / Şairler ve Yazarlar Sözlüğü (gen. 6. bas. 1999), TBE Ansiklopedisi (2001), Ali Taş / Hilmi Haşal’ın Kitapları (Damar, Şubat 2004), Haydar Ergülen / Şiirin Gazel Mevsimidir (Radikal Kitap, sayı: 185, 1.10.2004), Necmi Selamet / Yaralı Gümüş (Cumhuriyet Kitap, sayı: 176, 16.9.2004), İmam Demir / Yanık Söz’de Ana Kanallar ve Renkler - İbrahim Berksoy / Hilmi Haşal’ın ‘İkiz Dizeler’i - Halim Şafak / Kırılma Noktasına Doğru Hilmi Haşal’ın Şiiri - Ramis Dara / Herkes Mutluyum Desin - İlhan Kemal / Çukurova’dan Bir Virtüöz Geçti - Nuri Demirci / Hilmi Haşal İçin Bir Eşelenme Denemesi (İmgelem, sayı: 7, Şubat 2004), Nadir Gezer / Hilmi Haşal’ın İlk Üç Yapıtı Üzerine Bir Çalışma-Doğa Sevgisine Kendini Adamış Bir Şair: Hilmi Haşal-Nadir Gezer / Söyleşi (Damar, Kasım 2004), Ramis Dara / Akatalpa Taifesi (Akatalpa, sayı: 6, Ocak 2005), İhsan Işık / Resimli ve Metin Örnekli Türkiye Edebiyatçılar ve Kültür Adamları Ansiklopedisi (2006, 2007).