Şiir, deneme ve eleştirilerini Çağrı, Şölen (1965-66),
Ilgaz, Yelken (1966-69), Forum, Varlık (1968-70), Dönemeç,
Gösteri, Yarın, Sanat Olayı, Türk Dili, Karşı
Edebiyat, Yazko Edebiyat, Çağdaş Eleştiri, Edebiyat Cephesi, Sesimiz, Yeni
Düşün (1976-87),
Hürriyet Gösteri, Somut, Adam Sanat,
Düşlem, Ünlem, Kum, Pencere dergilerinde yayımladı. Cumhuriyet
Gazetesi’nde hikâye ve röportajları (1970-71) ile kitap tanıtım yazıları
(1968-88) çıktı. Yağmurlar Nereye Yağar adlı romanıyla 1981 Mehmet Ali
Yalçın Ödülü üçüncülüğünü, Hangi Leylasın Sen adlı şiir kitabıyla 1982
Nevzat Üstün Şiir Başarı Ödülünü, Uykusu Derin Şehir kitabıyla 1991
Ferit Oğuz Bayır Roman Ödülünü, Sesini Bana Bırak ile de 1993 Ceyhun
Atuf Kansu Şiir Ödülünü aldı. 1997’de TÖMER tarafından en başarılı on çocuk
kitabı yazarından biri seçilerek Altın
Kalem ödülü aldı. Aynı yıl Almanya’nın Sesi Radyosunun Türkçe Edebiyat
Yarışmasında Şeyh-i Sanan’ın Aşkı oyunuyla Radyo
Oyunu dalında birincilik aldı. Bilgisayara Giren Tırtıl
adlı çocuk romanı Uitgeverij De Inktvis Yayınevince Hollanda’da Mor
Gezegen adıyla yayımlandı. 2003 İzmir 2. Türkçe Günleri’nde Türkçeye Emek
Ödüllerinde Özel Ödül, Karşıyaka Belediyesince 2004 Homeros Emek Ödülü verildi.
“Karakuş’un
şiirinde iletinin çarpıcılığı, sözdiziminin uyumunda özenle seçilmiş,
törpülenmiş, anlam ve ses yoğunlukları dengelenmiş sözcüklerin
yerindeliklerinden ileri gelir. Söylemindeki çekicilik, bilgili, görgülü,
kompoze, yumuşak başlı, çelebi bir kişiliğin ürünüdür. Evrensel duyarlığa
ulaşmanın öncelikli koşulu etkilenim alanı geniş bir dili yaratmaktan geçmez
mi? Bence Karakuş, şiirinde sanatın gücünü ön plana çıkaran, doğrudan
bildirinin çemberine hapsolmayan ender şairlerimizden biridir. Bireyi
tanımlayan şiirlerinde daha yoğundur söylem. Şiir, yarım uyaklara ve zengin iç
seslerin ritmine dayanan edasıyla erken bir karanlığın yağmuru arasında
kapınızı çalabilir ansızın. Eşiğinden girer girmez can alıcı imgelerini
yayıverir odanıza...” (Ahmet Günbaş)
“Karakuş’un söz konusu duyarlığında hüzün
yüklü bir sevecenlik var. Yaşam, hep bu hüzün yüklü sevecenlikle algılanıyor.
Algılananları şiir katında somutlamak içinse, kimi zaman öykülemeye, kimi zaman
betimlemeye ama daha çok da derin çağrışımlı imgelere başvuruluyor. Örneğin
‘korkunun bir derebeyi kesilmesi, gecenin kilitlenmesi, beyninde şafak
atması... vb.’ Arıca duyarlığının arkasında
koyu
bir kimsesizlik duygusu kıpırdıyor sürekli. ‘Hüzün’ü oluşturan etmen de bu olsa
gerek.
“Kimsesizlik,
Karakuş’un şirinin kapsayıcı, giderek belirleyici bir özelliği. Ancak bu Behçet
Necatigil’de olduğu gibi çok özel bir alana; evlere odalara, daha doğrusu kendi
içine kapanık değil. Devingen bir biçimde dışarıya, toplumsal yaşama uzanıyor.” (Halil Şahan)
ESERLERİ:
ŞİİR: Günaydın Gül Yaprağı (1979), Kemeraltı
Şiirleri (1982), Hangi Leylasın Sen (1986), Sesini Bana Bırak
(1994), Ateş Mektupları (1995), Konuş Benimle (1998), Sıcak
Sancı (2002).
ROMAN: Yağmurlar Nereye Yağar (1981), Uykusu
Derin Şehir (1991), Yalnız
Seninle (gençlik romanı, 2003).
ÇOCUK KİTAPLARI: Sıska Balıkçı (roman, 1980), Bilgisayara
Giren Tırtıl (1994), Al
Yanaklı Mavi Balon (roman, 1988), Can Dede’nin
Çocukları, Can Dede’nin Oyuncakları, Bilgisayar Amca, Dedem Çocuk Oldu, Sevgi
Kuşları, Akıllı Tavşanlar (2000), Kuyudaki Asker, Serçenin Şiir Defteri,
Kardan Adam Kaçtı, Yengeçten Korkan Köpek, Yaralı Tavşanın Doktoru,
Bilgisayarlı Şapka, Bir Kedinin Anıları, Annemin Mektupları, Bahçeden Kovulan
Çiçek, İşte O Çocuk.
RADYO OYUNU: Sevgi Nereye Gitti (1987), Yalnızlıkta
Çoğalanlar (1987), Boşluktaki Adam (1987), Karabataklar
(1988), Bencil (1988), Şeyh-i Sana’nın Aşkı (1998), Rüzgarla Savrulanlar, Yabancı, Altın Köstek, Gizli
Acıların Gölgesi, Tutkulu Düşler, Yağmurlar Nereye Yağar (arkası
yarın), Uykusu Derin Şehir (arkası yarın), Yürekler Yaprak Açınca
(arkası yarın).
HAKKINDA: İnci Aral / Günaydın Gül Yaprağı (Aydınlık,
29.3.1979), Şükran Kurdakul / Şiirlerinde Birleşenlerin Ortak Temaları
(Yürüyüş, 11.6.1979), Ahmet Telli / Hidayet Karakuş’un Şiirleri (Tiyatro ’80,
sayı: 49), İsmail Gençtürk / Hidayet Karakuş’un Şiirleri (Selam, 1.7.1979),
Halil Şahan / Kimsesizliğin Şiiri (Edebiyat Cephesi, 16-31.7.1979), Mehmet H. Doğan
/ Okurken (Milliyet Sanat, 18.6.1979), Hüseyin Deniz / Hidayet Karakuş’la
Konuşma (Edebiyat Cephesi, Haziran 1980), Salim Alpaslan / Toplumcu
Gerçekçilikte Yeni Bir Soluk (Cumhuriyet, 4.4.1981), Hakan Eren / Hidayet
Karakuş’la Konuşma (Yazko Edebiyat, Mayıs 1981), Efdal Sevinçli / Toplumun
Sancısı ve Yağmurlar Nereye Yağar? (Türk Dili, Ocak 1982), Ramis Dara / İlginç
Bir Roman (Yazko Edebiyat, Temmuz 1982), A. Mümtaz İdil / 1981’de Roman (Yarın,
Ocak 1982), Ramis Dara / Kemeraltı Şiirleri (Türk Dili, Aralık 1982), Ahmet Sel
/ Hidayet Karakuş’la Söyleşi (Varlık, Eylül 1982), Mehmet Başaran / Türkçenin
Güzelleşen Eylemi (Milliyet Sanat, 15.1.1987), Hikmet Çetinkaya / Hangi
Leylasın Sen (Cumhuriyet, 8.23.1987) - Uykusu Derin Şehrin İnsanları
(Cumhuriyet, 4.8.1991), Zeynep Ece / Hangi Leylasın Sen (Karşı, sayı: 11-12),
Sennur Sezer / Uykusu Derin Şehir (Elele, Eylül 1991), Müşerref Hekimoğlu /
Karşıyaka’da Bir Palmiye (Cumhuriyet Kitap, 6.9.1992), Dinçer Sezgin / Uykusu
Derin Şehir Üzerine Hidayet Karakuş’la Söyleşi (Çağdaş Türk Dili, Mart 1992),
Öner Yağcı / Sesini Bana Bırak ve Hidayet Karakuş (Kıyı, Ağustos 1994), Hüseyin
Atabaş / Sıvas Yangını Şiirlerde Sürüyor (Siyah Beyaz, 22.6.1995), Mehmet
Başaran / Yazınımızda Türkiye (Dünya Kitap, Şubat 1996), Ahmet Günbaş / Hidayet
Karakuş’la Şiir ve Yaşam Üstüne (Dünya Kitap, Eylül 1998), Münevver Oğan /
Türkiye ile Almanya Arasında Yeni Bir Kültür Köprüsü (Abece, Ocak 1992)-Düş
Gücünü Kışkırtan Sanat: Radyo Oyunu (Yaşasın Edebiyat, Temmuz 1998), Eray
Karınca / Çocukların Dünyasında (Cumhuriyet Kitap, 25.11.1998), Ali Özenç
Çağlar / Hidayet Karakuş’tan Şiirler: Ateş Mektupları (Cumhuriyet Kitap,
10.9.1998), Münevver Oğan / ‘Konuş Benimle’ Diyen Bir Şair: Hidayet Karakuş -
Öner Yağcı / Hidayet Karakuş’un Romanları - Ahmet Günbaş / Kapıları Aşkla Çalan
Bir Şair - Eray Karınca / Çocukların Dünyasında (Cumhuriyet Kitap, 25.11.1999),
Dinçer Sezgin / Umutlar Gül Yaprağında (Radikal, 12.11.2001), Fatih Erdoğan /
Yetişkinlere Karşı Kedilerle İşbirliği (Radikal Kitap, 18.5.2001), Hüseyin
Peker / Ay Neresinden Yasaklandı Bize (Agor, Kasım 2001), Ülkü Tamer / Adres
Olarak Dilini Gösteren Şair (Radikal, 11.5.2002), Ahmet Günbaş / Yalnız Seninle
(Cumhuriyet Kitap, 18.12.2003), M. Sadık Aslankara / Genç Okura Sunulan Roman
(Cumhuriyet Kitap, 19.5.2004), Mavisel Yener / İşte O Çocuk (Cumhuriyet Kitap,
10.6.2004), Yalvaç Ural / Çalışkan Bir Yazar (Milliyet Çocuk-Miço, Ekim 2004).
HİDAYET KARAKUŞ
Şair ve yazar. 6 Eylül 1946, Kurusarı köyü / Yalvaç / Isparta doğumlu.
İlköğrenimini doğduğu Kurusarı köyünde tamamladı (1957). Isparta Gönen
İlköğretmen
Okulu (1964), Konya Selçuk Eğitim Enstitüsü Edebiyat Bölümü (1966) mezunu.
Adana (1966-73), Manisa (1973-78) ve İzmir’deki (1978-90) çeşitli okullarda
öğretmenlik yaptı. Şairliğinin yanı sıra romanları ve radyo oyunlarıyla
tanınmıştır.
Şiir, deneme ve eleştirilerini Çağrı, Şölen (1965-66),
Ilgaz, Yelken (1966-69), Forum, Varlık (1968-70), Dönemeç,
Gösteri, Yarın, Sanat Olayı, Türk Dili, Karşı Edebiyat,
Yazko Edebiyat, Çağdaş Eleştiri, Edebiyat Cephesi, Sesimiz, Yeni Düşün (1976-87), Hürriyet Gösteri, Somut, Adam Sanat, Düşlem, Ünlem, Kum,
Pencere
dergilerinde
yayımladı. Cumhuriyet Gazetesi’nde hikâye ve röportajları (1970-71) ile
kitap tanıtım yazıları (1968-88) çıktı. Yağmurlar Nereye Yağar adlı
romanıyla 1981 Mehmet Ali Yalçın Ödülü üçüncülüğünü, Hangi Leylasın Sen
adlı şiir kitabıyla 1982 Nevzat Üstün Şiir Başarı Ödülünü, Uykusu Derin
Şehir kitabıyla 1991 Ferit Oğuz Bayır Roman Ödülünü, Sesini Bana Bırak
ile de 1993 Ceyhun Atuf Kansu Şiir Ödülünü aldı. 1997’de TÖMER tarafından en
başarılı on çocuk kitabı yazarından biri seçilerek Altın Kalem ödülü aldı. Aynı yıl Almanya’nın Sesi Radyosunun
Türkçe Edebiyat Yarışmasında Şeyh-i Sanan’ın Aşkı oyunuyla
Radyo
Oyunu dalında birincilik aldı. Bilgisayara Giren Tırtıl
adlı çocuk romanı Uitgeverij De Inktvis Yayınevince Hollanda’da Mor
Gezegen adıyla yayımlandı. 2003 İzmir 2. Türkçe Günleri’nde Türkçeye Emek
Ödüllerinde Özel Ödül, Karşıyaka Belediyesince 2004 Homeros Emek Ödülü verildi.
“Karakuş’un
şiirinde iletinin çarpıcılığı, sözdiziminin uyumunda özenle seçilmiş,
törpülenmiş, anlam ve ses yoğunlukları dengelenmiş sözcüklerin
yerindeliklerinden ileri gelir. Söylemindeki çekicilik, bilgili, görgülü,
kompoze, yumuşak başlı, çelebi bir kişiliğin ürünüdür. Evrensel duyarlığa
ulaşmanın öncelikli koşulu etkilenim alanı geniş bir dili yaratmaktan geçmez
mi? Bence Karakuş, şiirinde sanatın gücünü ön plana çıkaran, doğrudan
bildirinin çemberine hapsolmayan ender şairlerimizden biridir. Bireyi
tanımlayan şiirlerinde daha yoğundur söylem. Şiir, yarım uyaklara ve zengin iç
seslerin ritmine dayanan edasıyla erken bir karanlığın yağmuru arasında
kapınızı çalabilir ansızın. Eşiğinden girer girmez can alıcı imgelerini yayıverir
odanıza...” (Ahmet Günbaş)
“Karakuş’un söz konusu duyarlığında hüzün
yüklü bir sevecenlik var. Yaşam, hep bu hüzün yüklü sevecenlikle algılanıyor.
Algılananları şiir katında somutlamak içinse, kimi zaman öykülemeye, kimi zaman
betimlemeye ama daha çok da derin çağrışımlı imgelere başvuruluyor. Örneğin
‘korkunun bir derebeyi kesilmesi, gecenin kilitlenmesi, beyninde şafak
atması... vb.’ Arıca duyarlığının arkasında
koyu
bir kimsesizlik duygusu kıpırdıyor sürekli. ‘Hüzün’ü oluşturan etmen de bu olsa
gerek.
“Kimsesizlik,
Karakuş’un şirinin kapsayıcı, giderek belirleyici bir özelliği. Ancak bu Behçet
Necatigil’de olduğu gibi çok özel bir alana; evlere odalara, daha doğrusu kendi
içine kapanık değil. Devingen bir biçimde dışarıya, toplumsal yaşama uzanıyor.” (Halil Şahan)
ESERLERİ:
ŞİİR: Günaydın Gül Yaprağı (1979), Kemeraltı
Şiirleri (1982), Hangi Leylasın Sen (1986), Sesini Bana Bırak
(1994), Ateş Mektupları (1995), Konuş Benimle (1998), Sıcak
Sancı (2002).
ROMAN: Yağmurlar Nereye Yağar (1981), Uykusu
Derin Şehir (1991), Yalnız
Seninle (gençlik romanı, 2003).
ÇOCUK KİTAPLARI: Sıska Balıkçı (roman, 1980), Bilgisayara
Giren Tırtıl (1994), Al
Yanaklı Mavi Balon (roman, 1988), Can Dede’nin
Çocukları, Can Dede’nin Oyuncakları, Bilgisayar Amca, Dedem Çocuk Oldu, Sevgi
Kuşları, Akıllı Tavşanlar (2000), Kuyudaki Asker, Serçenin Şiir Defteri,
Kardan Adam Kaçtı, Yengeçten Korkan Köpek, Yaralı Tavşanın Doktoru,
Bilgisayarlı Şapka, Bir Kedinin Anıları, Annemin Mektupları, Bahçeden Kovulan
Çiçek, İşte O Çocuk.
RADYO OYUNU: Sevgi Nereye Gitti (1987), Yalnızlıkta
Çoğalanlar (1987), Boşluktaki Adam (1987), Karabataklar
(1988), Bencil (1988), Şeyh-i Sana’nın Aşkı (1998), Rüzgarla Savrulanlar, Yabancı, Altın Köstek, Gizli
Acıların Gölgesi, Tutkulu Düşler, Yağmurlar Nereye Yağar (arkası
yarın), Uykusu Derin Şehir (arkası yarın), Yürekler Yaprak Açınca
(arkası yarın).
HAKKINDA: İnci Aral / Günaydın Gül Yaprağı (Aydınlık,
29.3.1979), Şükran Kurdakul / Şiirlerinde Birleşenlerin Ortak Temaları
(Yürüyüş, 11.6.1979), Ahmet Telli / Hidayet Karakuş’un Şiirleri (Tiyatro ’80,
sayı: 49), İsmail Gençtürk / Hidayet Karakuş’un Şiirleri (Selam, 1.7.1979),
Halil Şahan / Kimsesizliğin Şiiri (Edebiyat Cephesi, 16-31.7.1979), Mehmet H.
Doğan / Okurken (Milliyet Sanat, 18.6.1979), Hüseyin Deniz / Hidayet Karakuş’la
Konuşma (Edebiyat Cephesi, Haziran 1980), Salim Alpaslan / Toplumcu
Gerçekçilikte Yeni Bir Soluk (Cumhuriyet, 4.4.1981), Hakan Eren / Hidayet
Karakuş’la Konuşma (Yazko Edebiyat, Mayıs 1981), Efdal Sevinçli / Toplumun
Sancısı ve Yağmurlar Nereye Yağar? (Türk Dili, Ocak 1982), Ramis Dara / İlginç
Bir Roman (Yazko Edebiyat, Temmuz 1982), A. Mümtaz İdil / 1981’de Roman (Yarın,
Ocak 1982), Ramis Dara / Kemeraltı Şiirleri (Türk Dili, Aralık 1982), Ahmet Sel
/ Hidayet Karakuş’la Söyleşi (Varlık, Eylül 1982), Mehmet Başaran / Türkçenin
Güzelleşen Eylemi (Milliyet Sanat, 15.1.1987), Hikmet Çetinkaya / Hangi
Leylasın Sen (Cumhuriyet, 8.23.1987) - Uykusu Derin Şehrin İnsanları
(Cumhuriyet, 4.8.1991), Zeynep Ece / Hangi Leylasın Sen (Karşı, sayı: 11-12),
Sennur Sezer / Uykusu Derin Şehir (Elele, Eylül 1991), Müşerref Hekimoğlu /
Karşıyaka’da Bir Palmiye (Cumhuriyet Kitap, 6.9.1992), Dinçer Sezgin / Uykusu
Derin Şehir Üzerine Hidayet Karakuş’la Söyleşi (Çağdaş Türk Dili, Mart 1992),
Öner Yağcı / Sesini Bana Bırak ve Hidayet Karakuş (Kıyı, Ağustos 1994), Hüseyin
Atabaş / Sıvas Yangını Şiirlerde Sürüyor (Siyah Beyaz, 22.6.1995), Mehmet
Başaran / Yazınımızda Türkiye (Dünya Kitap, Şubat 1996), Ahmet Günbaş / Hidayet
Karakuş’la Şiir ve Yaşam Üstüne (Dünya Kitap, Eylül 1998), Münevver Oğan /
Türkiye ile Almanya Arasında Yeni Bir Kültür Köprüsü (Abece, Ocak 1992)-Düş
Gücünü Kışkırtan Sanat: Radyo Oyunu (Yaşasın Edebiyat, Temmuz 1998), Eray
Karınca / Çocukların Dünyasında (Cumhuriyet Kitap, 25.11.1998), Ali Özenç Çağlar
/ Hidayet Karakuş’tan Şiirler: Ateş Mektupları (Cumhuriyet Kitap, 10.9.1998),
Münevver Oğan / ‘Konuş Benimle’ Diyen Bir Şair: Hidayet Karakuş - Öner Yağcı /
Hidayet Karakuş’un Romanları - Ahmet Günbaş / Kapıları Aşkla Çalan Bir Şair -
Eray Karınca / Çocukların Dünyasında (Cumhuriyet Kitap, 25.11.1999), Dinçer
Sezgin / Umutlar Gül Yaprağında (Radikal, 12.11.2001), Fatih Erdoğan /
Yetişkinlere Karşı Kedilerle İşbirliği (Radikal Kitap, 18.5.2001), Hüseyin
Peker / Ay Neresinden Yasaklandı Bize (Agor, Kasım 2001), Ülkü Tamer / Adres
Olarak Dilini Gösteren Şair (Radikal, 11.5.2002), Ahmet Günbaş / Yalnız Seninle
(Cumhuriyet Kitap, 18.12.2003), M. Sadık Aslankara / Genç Okura Sunulan Roman
(Cumhuriyet Kitap, 19.5.2004), Mavisel Yener / İşte O Çocuk (Cumhuriyet Kitap,
10.6.2004), Yalvaç Ural / Çalışkan Bir Yazar (Milliyet Çocuk-Miço, Ekim 2004).