Necdet Mahfi Ayral

Sinema Oyuncusu, Tiyatro Oyuncusu, Oyuncu

Doğum
Ölüm
05 Haziran, 2004
Eğitim
Galatasaray Sultanisi (Galatasaray Lisesi)

Tiyatrocu, sinemacı (D. 1908, İstanbul - Ö. 5 Haziran 2004, İstanbul). O zaman adı Galatasaray Sultanisi olan Galatasaray Lisesinden mezun (1919). 1932’de tiyatro serüveni başladı. İlk rol arkadaşlarından ikisi Cahide Sonku ve Kani Kıpçak’tır. Sinemaya Muhsin Ertuğrul desteğinde girdi. Yüzlerce filmde rol aldı. Hep O Şarkı, Eşkıya, Hamam, Mektup oynadığı filmlerden bazılarıdır.

Sadece sinema, tiyatroyla değil, televizyon ve dublajla da uğraştı. 1932 yılında katıldığı Dârülbedayide 3 Ağustos 1968’de Musahipzade Celal’in Pazartesi-Perşembe  adlı oyununun ikinci perdesinde aldığı Mişon Eskenazi rolü ile jübilesini yaptı. 1975 yılında yaş haddinden emekli oldu.

Mehmet Güreli tarafından “Alın Kullanın Beni” adıyla belgeseli çekildi. Fransız devletinden Legion d’Honeur unvanı aldı. Ölümüne yakın, Necdet Mahfi bir ömür biriktirdiği arşivini Devlet Tiyatrolarına satmak zorunda kaldı. Zincirlikuyu Mezarlığına defnedildi.

“Belleği insanı kıskandıracak ölçüde diriydi. Üzerinden uzun zaman geçmiş bir oyun ile ilgili hemen oracıkta oyuncuları sıralıyor; bir iki anısını da eklemeyi unutmuyordu. Sonrasında, ‘Eşkıya’da rol aldı; İstanbul Şehir Tiyatrosu’nda da Kenan Işık’ın rejisini yaptığı Ahmet Hamdi Tanpınar’ın ‘Huzur’ oyununda sahneye çıktı. Sözleri hala kulaklarımda: “Hala oynatıyorlar’ Bunu şikayet olarak söylemiyordu asla. O, oynamanın keyfine varmış bir çocuk ruhlu olarak, kendisine oyun arkadaşları bulmuş olmanın sevinciyle söylüyordu bunları. Necdet Mahfi Ayral için söylenebilecek birçok şey olabilir. Ancak, onun günümüzün ‘üç ay kurs, ardından bir dizide şöyle bir görünüp şöhret sahibi olmak’ geleneğinin yabancısı olduğunu söyleyebilirim. En azından hayatının son demlerine tanıklık eden biri sıfatıyla. Onu bir yaşam boyu tanıyanlar daha çok şey söyleyebilir elbette. Dârülbedayi terbiyesinin son temsilcilerinden olan Ayral, tiyatro hevesini son nefesine kadar duyumsadı.” (Hüseyin Sorgun)

ESERLERİ (Senaryo):

Aynaroz Kadısı (1938), Akasya Palası (1940), Yayla Kartalı (1945).

HAKKINDA: Hüseyin Sorgun / Dârülbedayi’den Bir Çınar Daha Göçtü (Zaman, 8.6.2005), Arat Ovalı / Necdet Mahfi Ayral’ı Yitirdik (Türk Dili Dergisi, Eylül-Ekim 2004), Altyazı Aylık Sinema Dergisi (Temmuz-Ağustos, 2004).

İLGİLİ BİYOGRAFİLER

Devamını Gör