Tiyatro rejisörü, araştırmacı. 27 Haziran
1943, Bursa doğumlu. Tam adı Ahmet Raik Alnıaçık. Ankara Devlet Konservatuvarı
Tiyatro Yüksek Bölümü (1957) mezunu. İstanbul Devlet Konservatuvarı Tiyatro
Bölümü Anasanat Dalı başkanlığı (1980), İstanbul Devlet Tiyatrosu müdürlüğü
(1981), Devlet Tiyatroları Genel müdürlüğü (1986-88), İstanbul Kültür ve Eğitim
Vakfı Sanat danışmanlığı (1992-) görevlerini yürüttü. Devlet Tiyatroları Sanat
Vakfı (1987), Sanat ve Sanatı Sevenler Vakfı başkanlığı (1997) yaptı. Halk
Evleri Dergisi, Türk Dili, Devlet Tiyatroları dergilerinde yazdı. Çeşitli
ulusal toplantılara katıldı.
ESERLERİ:
ARAŞTIRMA: Tiyatro Tarihi (1979), Türk
Tiyatro Politikası (1986).
OYUN: Çark (Sartre’dan uyarlama, çev.
Tahsin Saraç, 1964), Duvarcılar (1966).
SAHNEYE KOYMA: Yoklar Dağındaki Nar (M.
Z. Taşkın, 1961-62), Karaların Memetleri (Cahit Atay, 1964-65), Ayakta
Durmak İstiyorum (Tarık Buğra, İstanbul Efendisi-Müzikal (M. Canova ile) M.
Celal Nevit Kodallı, 1965-66), Medea (M. F. Ozansoy, Menekşe Yaprağından
İncinen Kız - Sevil Sanlı, Yakut Balık - Ergun Sav, 1966-67), Akadın Yayı (Güngör
Dilmen, 1967-68), Kral Üşümesi (S. K. Aksal, Medea - M. F. Ozansoy,
1969-70), İbişin Rüyası (Tarık Buğra) - Şair Evlenmesi (Şinasi)
(1971-72), Koca Sinan (R. Hayati Çorbacıoğlu (Kıbrıs), 1972-73), Fatih
Nazım Kurşunlu (1973-74), Yaralı Geyik (Necati Cumalı, 4. Murat
(opera, Gökçer ile beraber), Akümülatörlü Radyo (Tarık Buğra, 1980-81), Gılgameş
(Orhan Asena, 1982-83), Roksalan (Orhan Asena, 1985-86), Mediha (Yüksel
Pazarkaya (Almanya), 1987-88), Yusuf ile Züleyha (opera, C. Gökçer ile
Okan Demiriç - Nezihe Araz, 1990-91), Ballar Balını Buldum (Nezihe Araz;
Yunus Emre, Recep Bilginer (Üsküp), 1990-91), Ferhat’ın Yeni Acıları (Yüksel
Pazarkaya, 1992-93), 4. Murat (Tufan Oflazoğlu, 1994-95), Ağrı Dağı
Efsanesi (Yaşar Kemal, 1995-96), Savaştan Barışa Aşktan Kavgaya (M.
Kemal Recep Bilginer, 1997-98), Külhan Beyi Operası (Ülkü Ayvaz,
1998-99).
SAHNEYE KOYMA (Çeviri oyun): Mavi Kuş (M.
Maeterlinck’ten, 1959-60, 1971-72), Küçük Kolonbus (C. Lorey’den,
1960-61), Don Kristobito ile Dona Rozitanın Acıklı Güldürüsü (G.
Lorka’dan, 1962-63), Bizim Şehir (T. Wilder’den, 1963-64), İki Kova
Su (A. E. Grediance’dan, 1965-66), Kaktüs Çiçeği (Barillet ve
Gredy’den, 1971-72), Hedda Gabler (H. İbsen’den, 1972-73), Klinik Bir
Olay (Dino Buzzatti’den, 1974-75), John Gabrial Borgman (H.
İbsen’den, 1975-76), Yanlışlık (A. Camus’dan, 1975-76), Marius Marcel
Pagnol (1976-77), Suçlular Çağı Suçsuzlar Çağı (S. Lenz’den,
1976-77), Genç Verterin Yeni Acıları (Ulrich Plenzdorf’dan, 1977-78), Kurnaz
Avukat (Kollektif Fransız oyunu, 1977-78), Sevimli Hayalet (M. C.
Machado’dan, 1973-79), Kedi Evi (C. Marscham’dan, 1970-80), Truva
Savaşı Olmayacak (J. Giraudoum’dan, 1980-81), Rita (M. Russel’dan, 1981-82),
Kül Kedisi (Dans-tiyatro, J. Wilhelngrimm - S. Prokofiber’den, 1981-82),
Ermiş Jeanne (B. Shaw’dan, 1986-87).