Şair.
6 Ekim 1952, Bandırma / Balıkesir doğumlu. Bandırma Lisesinden sonra başladığı
Yıldız Teknik Üniversitesi İnşaat Fakültesindeki öğrenimini üçüncü sınıfından
ayrılarak yarım bıraktı. Daha sonra İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesini
(1975) bitirdi. 1977’den itibaren Merkez Bankası İstanbul Şubesinde çalışarak
1998 yılında emekliye ayrıldı.
İlk
deneme, öykü ve şiirleri, ortaokul yıllarından başlayarak yerel gazetelerde yayımlandı.
Şiir, deneme ve çevirileri sonraki yıllarda İmece, İnsancıl, Evrensel
Kültür, Edebiyat 81, Varlık, Atika, Milliyet Sanat, Gösteri, Sombahar, Yeni
Biçem, Düşlem, Şiirlik, Yazko Edebiyat, Oluşum, Pen Edebiyat Seçkisi, Edebiyat
ve Eleştiri, Başka, Islık, Bahçe, Şiir Oku, Güzel Yazılar, Ludingirra,
Öteki-Siz, Papirüs dergilerinde yer aldı. Lirik, akıcı, çarpıcı
metaforlarla zenginleştirdiği bir dille yazdığı şiirlerle tanındı. İçli,
kırılgan, ama kararlı ve tutkulu bir kadın imgesini şiirinin özüne koymaya
çalıştı. Orhan Koçak, onun için “post-romantik bir düşbozumu deneyiminin tadını
çıkaran şairlerden” yorumunu yaptı.
“Yaşanmışlıklar,
yaşan(a)mamış-lıklar, düşlenmişlikler çizgisinde gelişen; kesişmeler,
paylaşmalar, kopmalar, yükseliş ve inişler, örtüşmeler ve aynı düşmeler ekseninde
hazların, doyumsuzlukların, düşkırıklıklarının, hüzünlerin, iç
sorgulamalarının, anlamlandırmaların inişli-çıkışlı tansiyon ritmiyle seyreden
bir serüvenin ışığında Ayten Mutlu ve şiiri için söylenebilecek şey: Dünyaya,
yaşama ve yaşadıklarına bakışı, onları anlamlandırışı, lirik, akıcı, çarpıcı
metaforlarla bezeli bir dille şiirleşiyor. Coşkusu ve hüznü son derecede
yalçınlıklar yaratan bir seyir izliyor. Doruklar, fay kırılmaları,
çöküntüler... Şiddet birimi çok yüksek bir seyir ve dil. Ama, hep kadınsı bir
seçimle. Yumuşak, içli, lirik, olgulara, iç fırtınaları ve kanamalarıyla
getirdiği yorumlar; içli, kırılgan, ama kararlı ve tutkulu kadın imgesinin, iç
ve dış gözleriyle bakışı, tutkunun, hazzın ve acının yüksek titreşim
dozu...onun şiirinin özünü oluşturuyor.” (Fikret
Demirağ)
ESERLERİ
(Şiir):
Dayan
Ey Sevdam (1984), Vaktolur (1986), Seni
Özledim (1990), Kül İzi (1993), Denize Doğru (1996), Çocuk
ve Akşam (1999), Taş Ayna (2004), Yitik Anlam Peşinde (2004),
Ateş Külleri (seçme şiirler, 2006).
HAKKINDA:
Bedihan Tamsöz / Osmanlıdan Günümüze Kadın Şairler Antolojisi (1994), Mehmet
Aydın / Ne Yazıyor Bu Kadınlar (1995), Oğuz Özdem / Ölümün Dolayında Gezinen
Şair (söyleşi) - Gültekin Emre / Rüzgârın Bekleme Odasındaki Şair - Fikret
Demirağ / Sükûnet Denizinde Hüzünlü Bir ‘Sappho’ İzleği... (Cumhuriyet Kitap,
8.7.1999), TBE Ansiklopedisi (2001), Serdar Koçak (Radikal Kitap, Mayıs 2002),
18.7.2002), Budala (Kasım-Aralık 2002), Hilal Karahan (Kül Eleştiri, Aralık
2004).