Güngör Gençay

Yazar, Şair

Doğum
24 Temmuz, 1934
Ölüm
23 Nisan, 2012
Eğitim
İstanbul Matbaacılık Okulu
Burç

Şair ve yazar (D. 24 Temmuz 1934, İstanbul – Ö. 23 Nisan 2012, İstanbul). Tavşanlı İlkokulu, Uşak Lisesini (1955) bitirdi. Konya Askeri Lisesinde okudu (1946-48), başarılı olmadığı gerekçesiyle okuldan çıkarıldı. İstanbul Matbaacılık Okulu (1956) mezunu. Bir süre işportacılık, öğretmenlik, PTT, depo ve kantar memurluğu gibi çeşitli işler yaptıktan sonra (1957-60), Yapı ve Kredi Bankasının Asmaaltı ve Beyazıt şubelerinde müdür yardımcısı olarak çalıştı (1960-72). Gürkal Yayınevi’ni kurdu. Bir süre de özel bir şirkette yöneticilik yaparak emekliye ayrıldı (1980). Emekli olduktan sonra kitap-kırtasiye dükkânı işletti. Gerçek Sanat Yayınlarını kurdu ve yönetti. Yazıları nedeniyle hakkında açılan soruşturma ve davalar takipsizlikle sonuçlandı (1971 ve 1987).  23 Nisan 2012 günü İstanbul’da vefat etti. Dil Derneği, Edebiyatçılar Derneği, Türkiye Yazarlar Sendikası, Emeğin Partisi (kurucu ve GYK) üyesiydi.

İlk şiiri, Anadolu’da çıkan Türkeli adlı bir dergide (20.6.1952), ilk çocuk şiiri Küçük Galatasaraylı adlı dergide (Mart 1953) yayımlandı. Şiir ve yazılarını Yeditepe, Türk Düşüncesi, Onüç, Yankı, May, Türk Dili, Kıyı, Kırkmerdiven, İnsancıl, Yaba Edebiyat, Şiir-Öykü, Doğuş, Ardıçkuşu, Gerçek Sanat, Evrensel Kültür; A. Kadir, Rıfat Ilgaz vd. ile birlikte çıkardığı Gelecek (1971) dergileri ve Evrensel gazetesinde (köşe yazıları) yayımladı. Durum (1959), Gelecek (1971), Gerçek Sanat (1986) dergilerinin ve Kasımpaşa adlı haftalık gazetenin (1969) sorumlu yazı işleri müdürlüğünü yaptı. İki sayı çıkan Göz adlı tek yapraklı bir sanat gazetesi çıkardı (1969).

ESERLERİ:

ŞİİR: Sabah Rıhtımı (1965), Balıklar Ovası (1967), Oğul (1967), Dövülü Yürek (1968), Vurgunsuz Sabahlara Uyanmak (1988), Barut Yüklü Yıldızlar (1988), Annem Beni Yetiştirdi (1989), Kısacalar (1990), Sataşmalar (1993), Ağmalar (1995), Denize Akan Yangın (1995), Yaşam Umuda Uyarlı (2000), Yaşam Çavlanında (2005).

ANI-ÖYKÜ: Askercilik (1994).

DENEME-SÖYLEŞİ: Düşüncenin Musluğundan (özdeyişler, 1997), Kuşatılmış Günler (1998), Buruk Anmalar Defteri (anma yazıları, 2002), Günyüzleri (2002), Öteleri (2002), Berileri (2003), Üç Kapıdan (söyleşi, 2003), Dikkat Köpek (fıkra, 2004).

BİYOGRAFİ: Cahit Sıtkı Tarancı (hayatı, sanatı, şiirleri, 1956), İki Haşmet (2004).

ANTOLOJİ: Genç Şairler Antolojisi (3 cilt, 1954,1955,1960), Gerçek Sanat (ortak kitap, editör,1986), Madenci Şiirleri Antolojisi (2004), 1 Mayıs (antoloji, 2005), Zalim Titreme-Deprem Şiirleri Antolojisi (2005), Hayatı Dokuyanlara-Emekçi Kadın Şiirleri Antolojisi (2005), Şalterler İnince-Grev ve Direniş Şiirleri Antolojisi (2005), Alevler İnsan Sesi-Sivas Kıyımı Şiirleri Antolojisi (2005).

ÇOCUK KİTABI (Öykü): Bayrağım (1963), Büyük Gün (oyun), Alageyik - Anneciğim - Arı Kovanı - Aya Seyahat - Hacivat Karagöz Keloğlan - Korku – Mevsimlerin Dili – Nisan Bir – On Dört Bin Gözlü Böcek – Şehzade ile Dev – Tehlikeli Köprü – Vakvak Kardeş (1964), Keloğlan Dizisi (4 Kitap) – Pamuk Prenses Dizisi (4 kitap) – 1001 Masal Dizisi (4 kitap) – İnsanlık Tarihi Dizisi (4 kitap) (1984), Nasrettin Hoca Fıkraları (1992), Kuyubaşının Kuşları (1994), Işığı Yaratanlar (2003), Bulutlarda Koşan Adam (uzun öykü, 2003), Otomobil Uçar Gider (2005).

ÇOCUK KİTABI (Şiir): Günaydın (1959), Öğretmenler Günü Şiirleri – Anneler Günü Şiirleri – Cumhuriyet Bayramı Şiirleri – 23 Nisan Şiirleri – Belirli Gün Şiirleri - İsmet İnönü- Belirli Günler (1984).

KAYNAKÇA: Hasan İzzettin Dinamo (Yeditepe dergisi, Mart 1971), Şemsettin Murat (Çağdaş gazetesi, 15.5.1988), Taner Abuşoğlu (Mücadele gazetesi, 22.11.1989; Yeni Ülke gazetesi, 26.4.1990), Zihni Anadol / Aydınlığa Omuz Verenler (1991), Mehmed Kemal (Cumhuriyet 25.9.1989, 11.6.1994), Ahmet Özer (Kıyı sayı: 117, Aralık 1995), Vitrindekiler (Cumhuriyet Kitap, 17.5.2001), İhsan Işık / Türkiye Yazarlar Ansiklopedisi (2001, 2004) – Resimli ve Metin Örnekli Türkiye Edebiyatçılar ve Kültür Adamları Ansiklopedisi (2007, 2009), Vitrindekiler (Cumhuriyet Kitap, 7.2.2002), Vitrindekiler (Cumhuriyet Kitap, 29.8.2002), Gülenay C. / Güngör Gençay’la Yapıtları Üzerine (Cumhuriyet Kitap, 19.8.2004), Vitrindekiler (Cumhuriyet Kitap, 1.9.2005), Türkiye Yazarlar Birliği / Türkiye Kültür Sanat Yıllığı (2013).

GÜNÜN GÜLÜŞÜ (*)

 

GÜNÜN GÜLÜŞÜ (*)

             

GÜNGÖR GENÇAY

 

Daha önce “Dünyam iki Değirmentaşı" ve “Bir Uzak Yerden Geldim" adlı şiir kitapları bulunan Molla Demirel, 1948 yılında Malatya'nın Akçadağ ilçesine bağlı Durulova köyü’nde doğmuş, liseyi bitirdikten sonra da bir süre Eğitim Enstitüsü"ne devam etmiştir. Ne var ki 1971 Darbesinden sonraki koşullar yurtdışına çıkmayı, zorunlu kılmış ve bu olguyu  “Suların Akışı" adlı şiiri'nde şu dizeleriyle dile getirmiştir:

 

“Ne bu soğuk

Kör olasın on iki mart

Ansızın vurdun

Çiçeklerim döküldü

 

Tükenmez toprakta filizlerim,

Yükselir baharla suların akışı

Parçalanır karanlığın

Yine ulaşır güneşe ellerim"

 

Yaşamını Almanya'da sürdüren MolIa Demirel, orada Meslek Yüksek Okulu’nun “YabancıIar için sosyal danışmanlık ve Pedagoji Bölümü bitirmiş, ayni konuda hizmet vermiştir. Bir süre kimya fabrikasında işçi olarak çalışmıştır. Ve “Söyle Gülüm" adlı şiirinde, belki de dünyamızın üzerinde dolaşan insanların hem kendileri, hem de birbirleriyle kavgasına anlam veremediği için sormaktadır:

 

“Söyle meleğim

Neden

Şu karıncalar kadar çalışkan

Bu arılar gibi kardeşçe

Dünyamızın tek kovanında

Yaşamaz insan?”

 

Halen yerel bir radyoda yayın pedagogu ve sosyal danışman olarak çalışan şair, öykü ve düzyazı çalışmaları da yapmakta, ayrıca fotoğraf makinasını, iyi bir usta, yada uzman olarak kullanmaktadır. Almanya'da açtığı ve izleyicilerin beğenisini kazanan fotoğraf sergileri, konusundaki uzmanlığının da kanıtı olmuştur.

“Davulun tokmağını berk vuruyor yüreğim" diyen Demirel'in şiirini, Fakir Baykurt: “Molla'nın şiirleri gibi konuşmalarına da doğa sevgisi, barış tutkusu egemendir. Şakır gibi insanın insanla kardeşliğini söyler. Yurt özleminden sürekli yandığı için de bakarsınız sözcüklerle insanın yüreğine değen çığlıklar atar..." diyerek tanıtıyor. Hani,

“Semaha Duralım" şiirinin:

“...Can veren şu toprağı ekmek gerek

Üretene hakkını vermek gerek

Hak uğrunda meydana çıkmak gerek

Molla Can gel biz semaha duralım"

 

diyen son bölümünü okuyunca Fakir Baykurt'a hak vermemek elden gelmiyor. “Semaha Duralım" şiiri, ayni zamanda şairin halk ağzını kullanarak kurduğu şiirlere de örnek oluşturuyor.

Yurtdışında sürekli yaşayan sanatçılar, zaman içinde ülkelerine ilişkin güncel olaylara karşı duyarsızlaşıyorlar. Birçoğunda da, ülkesinin sanatsal mirasından bir kopuş gözleniyor. Böyle bir olgu sonucunda sanatçıyı besleyen ana damarlardan biri körelmiş ya da tükenmiş oluyor. Bu olgu, sokaktaki adam için fazla bir anlam taşımasa da, sanatçının böylesi bir zenginlikten yoksun kalmasının sonucu hemen üretiminde beliriveriyor. Ama:

Saplanmış yüreğime 37 bıçak

Alevlerden kanat açmış  karanfiller

Otuz yedi karanfil kanat açmış ateşte

İçlerinde sararmış  bir yaprak

o ben miyim?"

diyen MoIla Demirel, ülkesindeki gerçekle iç içe. Ülkesindeki yanan insanlarla birlikte, onun yüreği de yanıyor. Halkının mutluluğu onu da mutlu ediyor. Duygu ve düşünceleri, ayni kökten beslendiği için hayata hep olumlu, hep umutlu, hep mücadeleci bir tavırla bakıyor. Başka bir deyişle, gündelik yaşamın acısını da, Sivas katliamının acısını da, emekçinin mücadeleci gücünü de içinde taşıyor. Onun için de:

“Acıdan

Dirençten

Umuttan var olan insan

Ayaklan gecenin koynunda

Dünya yıldızlarla kuşanacak"

diye seslenebiliyor.

 

Açık ve yalın bir dille şiirlerini örgütleyen Molla Demirel, şiirleriyle yaşamının da resmini çizer gibidir. Yüreği, dizelerinde vurur onun. Kimi zaman bir davulun tok sesiyle, kim zaman da parmakların piyano tuşlarında yükselttiği titizlikte duyarsınız şiirlerini. Gösteriş ve abartı telaşına düşmeden ,,Dayan Yürek" adlı şiirindeki:

“Karşı dur düne yarını sev

Dirençli dağları sardı alev

Yırtılır en koyu karanlık

Tükenir zulüm dayanırsa yürek”

dizeleriyle sanki “bu davet bizim” diyen Molla Demirel'in şiirlerini okudukça seveceksiniz.

 

_________________________________________

(~) Günün Gülüşü : Şiirler yazan :  Molla Demirel

Kedi Şiir Kitaplığı, 1998,  Antalya

Aykırı Sanat Dergisi,  Eylül. Ekim 1999

İLGİLİ BİYOGRAFİLER

Devamını Gör