Akademisyen, ilahiyatçı, doçent, arsaştırmscı yazar. 30 Eylül1969 tarihinde Konya’da doğdu. 1994 yılında Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesinden mezun oldu. 1995 yılında Sosyal Bilimler Enstitüsünde yüksek lisans programına kayıt oldu. 01.04.1996 yılında SDÜ İlahiyat Fakültesine Arş. Görevlisi olarak girdi. Sahası ile ilgili araştırma yapmak üzere bir yıl süreyle (97-98) Ürdün’de bulundu. Yüksek lisansını SDÜ. Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel İslam Bilimlerinde tamamladı (2000).
Doktorasını 35. Madde
kapsamında Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde tamamladı (2009).
SDÜ. İlahiyat
Fakültesine Yrd. Doç. olarak atandı (2011).
2021 yılında doçent
oldu. Akabinde Uludağ Ünv. İlahiyat Fakültesine atandı. Halen adı geçen
üniversitede görevine devam etmektedir.
ÇALIŞMALARI:
Yüksek Lisans: Dilbilim ve Kur’an
İlimleri Açısından el-Fîruzâbâdî’nin Besâir’i, (SDÜ. Sosyal Bilimler
Enstitüsü Temel İslam Bilimleri, 2000, ı-vıı, 1-181 s.)
Doktora: Anlam-Üslûp İlişkisi
Bağlamında Kur’ân’ın Üslûp Analizi (Fâtiha Suresi Örneklemesi), Ankara
Üniv. Sosyal Bilimler Enst. Temel İslam Bilimleri, 2009, ı-xıı, 1-411 s.
Alanında Kitap: Fadl Hasen Abbâs’ın
Kur’an İlimlerindeki Müşkil Meselelere Bakışı, Araştırma
Yay., Ankara 1920.
DİĞER ÇALIŞMALARI:
A-) Telif (Hakemli):
1. Kur’an’da Eşanlamlılık
(Terâdüf ) Olgusu – SDÜ. İlahiyat Fakültesi Dergisi, S: 7, 2000, s.
149-169.
2. Zina Hakkındaki Bir
Ayetin İletişim Psikolojisi Açısından Tahlili – Süleyman Demirel Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 2, S: 10, 2009, s. 163-178.
3. Mevzûâtü’l-Ulûm
Tercümesinde Yer Alan Önemli Bir Hatanın Tashîhi – Ekev, S: 13, 2002
Güz, s. 325-331.
4. Tarihsel Süreç İçerisinde
Üslûba İlişkin Tanım Çabaları ve Bir Tanım Denemesi (I-II) – Ankara İlâhiyat
Fakültesi Dergisi, Cilt: 48; 49, S: 1; 2, 2007; 2008, s. 117-133; 223-252.
5. Dil-Düşünce İlişkisi
Bağlamında Cemil Meriç’in Dil Hassâsiyeti – Düşünen Siyaset, S:22, 2006,
s. 129-137.
6. Tefsirde Yorum
Farklılığına Yol Açan Sebepler, Ekev, S: 58, 2014 Kış, s. 1-20.
7. Ahzâb Suresi 37.
Ayetiyle İlgili Nüzul Sebebi Rivayetleri ve İlmî Değeri, Ekev, S: 59,
2014 Bahar, s. 109-123.
8. Hattâbî’nin (ö.388)
İ‘câz Anlayışı ve Kur’an’ın İfade Biçimine Yönelik Tenkitlere Yaklaşımı, Ekev,
S: 60, 2014 Yaz, s. 97-124.
9. Kur’an’da Bazı
Kelimelerin Kullanım Özelliklerine Dair Genel Kaideler, İnsan ve Toplum
Bilimleri Araştırmaları, C: 6, S: 1, 2017, s. 86- 104.
10. Ali b. İsa
er-Rummânî’nin (ö.384/994) İ‘câz Anlayışı, İstanbul Üniversitesi İlahiyat
Fakültesi Dergisi, 35, 2016, s. 7-54.
11. Bir Edip Olarak Tâhâ
Huseyn’in (İ‘câzü’l) Kur’an’a Bakışı, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü Dergisi, S: 35, 2019/3, 184-209.
12. Bâkıllânî’nin
(ö.403/1013) İ‘câz Anlayışı, Ekev, Yıl: 23, S: 80, 2019 Güz, s. 73-94.
13. Fîruzâbâdî’nin
(ö.817/1415) Kur’an İlimlerine Dair Görüşleri, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü Dergisi, (29), 1-32.
B-) Telif (Hakemsiz):
1. Istılâhat-ı
Edebiyyedeki Arapça Beyitleri Tercümesine Dair Gecikmiş Bir Tenkit – İlim ve
Sanat, S: 40, 1996, s. 99-101.
2. Cahiliye Şiiri ve Nihad
Çetin – Eski-Yeni, S: 7, 2007, s. 115-119.
3. Bir Kitap Dört Çeviri –
Eski-Yeni, S: 9, 2008, s. 74.
4. Edebiyat Tarihine Küçük
Bir Not, Hece, S: 231, Mart, 2016, s. 69-72.
C-) Alanında Kitap
Çevirisi:
1. Râgıb el-İsfahânî, Tefsire
Giriş (Tahkik, Tercüme ve İnceleme) Klasik Yayınları, İstanbul, 2020.
D-) Çeviri (Hakemli):
1. Semantiğin Arap ve Batı
Dünyasındaki Serüveni – Ankara İlâhiyat Fak. Dergisi, Cilt: 47, S: 2,
2006, s. 149-169.
2. Cahiliye Dönemi Nesri –
Ankara İlâhiyat Fak. Dergisi, Cilt: 48, S: 1, 2007, s. 177-183.
3. Kutsal Metinlerin
Tercümesi – Ankara İlâhiyat Fak. Dergisi, Cilt: 49, S: 2, 2008, 399.
4. Muhkem Müteşâbih
Meselesine Selefin Bakışı, Fahreddin er-Râzî, SDÜ. İlahiyat Fakültesi
Dergisi, S: 32, 2014/1, s. 175-188.
E-) Yönetimindeki
Tezler:
Doktora:
1. Taftâzânî’nin Keşşâf
Hâşiyesi’nin Tahkîk ve İncelemesi (Âraf ve Enfâl Sûreleri), Mousa
Mohammed Saleh ALQAFER, 23.06.2020.
2. Sinaneddin Yusuf’un
(h.ö. 986) Beydâvî Hâşiyesi’nin Tahkiki (En’âm ve A’râf Sûreleri), İbrahim
ELHASSUN. 04.09.2020.
3. Rizeli Hafız Hüseyin
Efendi’nin (ö.1237/1821) Şatıbi’nin (ö.590/1194) Raiyye Manzumesine Şerhi
(Tahkik ve Tahlil), ALAADDİN SALİHOĞLU 18.12.2020
Yüksek Lisans:
1. Münâsebet İlmi Açısından
Sâmmerâî'nin Lemasât Adlı Eseri, Nurullah ÖZDANIŞ, 23.6.2015.
2. الخط العربي في رسم المصحف عند المستشرقين الألمان Salahaldaın Abdulhuseın Flaıfel FLAIFEL,
6.1.2016.
3. Yorum Farklılığına
Etkisi Bakımından Kur'an'daki Zamirlerin Mercii (Bakara Sûresi Örneklemesi),
14.11.2016.
4. Muhammed Ebû
Zehre’nin Tefsirinde Modernist Yorumlara Bakışı, Mustafa Uz. 29.6.2016.
5. دراسة وتعريف مخطوطة در الأفكار لمحمد العوفي, Alaa Adil Ajeel
ALITHAWİ. 9.1.2019
6. حاشية التفتازاني على الكشاف تحقيقا ودراسة (سورة التوبة),
Mohamad MANLA. 29.5.2019
7. (Dirasetu ve Tahkiku
Mahtutati "Muhtesaru'l-Makale fi'l-Fethi ve'l-İmale" li Muhammed
el-'Avfi) Muhammed el-Marwah Saleh Abed AL-HAYANI, 9.1.2019.
8. Sinâneddin Yûsuf’un
(ö.h. 986) Beydâvî Hâşiyesi’nin Tahkiki (Yûsuf Sûresi), Mahmood Jamal Azız
AZIZ, 04.09.2020
KAYNAK: Prof. Dr. Yakup
Çiçek-Bünyamin Açıkalın / Türkiye İlâhiyat Fakülteleri Tefsir Anabilim Dalı
Öğretim Elemanları Biyografileri (2000), İhsan Işık / Resimli ve Metin Örnekli
Türkiye Edebiyatçılar ve Kültür Adamları Ansiklopedisi (2006, 2007), Bilgi
teyidi (11.12.2021):